יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שומרים על מצבו התזונתי של הקשיש

    דגשים תזונתיים אצל קשיש במצב ירוד המתגורר בביתו

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    קשישים מציגים טווח רחב של מצבים תפקודיים. חלקם, עצמאיים לחלוטין ומנהלים אורח חיים מלא ושלם והשאר מצויים בשלבים שונים של ירידה בתפקוד. לירידה בתפקוד השלכות רבות על מצבו הבריאותי של הקשיש, ובין היתר, השלכות תזונתיות. קשישים במצב תפקודי ירוד, המתגוררים בקהילה, נזקקים באופן קבוע לעזרה: חלקם מתגוררים עם בני משפחה, חלקם מקבלים סיוע מביטוח לאומי וחלקם מתגוררים עם מטפל קבוע. קשישים אלו נזקקים למעקב תכוף יותר ע"י בני משפחתם, בעיקר במקרים שהם אינם מתגוררים עמם, על מנת לוודא שאינם מתדרדרים מבחינה בריאותית. להלן מספר דגשים שיסייעו לבני המשפחה לשמור על מצבו התזונתי של הקשיש ולהיות ערניים לסימנים המצריכים התערבות מקצועית.

    דגשים תזונתיים בקשיש במצב תפקודי ירוד המרותק לביתו

    • יש לוודא שתמיד קיימים בביתו של הקשיש רכיבי מזון בכמות מספקת ובאיכות הנדרשת. בני המשפחה צריכים לבצע רכישות סדירות של מזון עבור הקשיש ולבדוק באופן קבוע את מצב הארונות והמקרר. בבדיקה זו יש לוודא שישנם מספיק רכיבי מזון לצריכתו של הקשיש ושקיים גיוון נכון ברכיבי המזון וכל קבוצות המזון נמצאות (בשר, ביצים, מוצרי חלב, דגנים, ירקות, פירות וכו'). בנוסף, יש לבדוק את תאריך התפוגה של המוצרים ולזרוק מוצרים שפג תוקפם וכן לוודא את מצב הארונות והמקרר מבחינת ניקיון (עובש, חרקים, גללי עכברים וכו').
    • לבני משפחתו של קשיש שמקבל סיוע בהכנת מזון ממטפלת במסגרת גמלת חוק סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי או שחי עם עובד זר 24 שעות ביממה, מומלץ לוודא שכמות ומגוון המזון המוכן ע"י המטפל מספק, ושהקשיש אוהב את המזון שהמטפל מכין ומסכים לאכול אותו.
    • יש לשקול באופן סדיר (לפחות אחת לחודש) כל קשיש המרותק לביתו. במקרים של מגמת ירידה במשקל, יש להעלות את תדירות השקילה לאחת לשבועיים ולפנות מייד לייעוץ תזונתי אצל דיאטנית המתמחה בגריאטריה. קיימות שיטות עקיפות (מעבר לשקילה) להערכת משקל, גם בקשישים המרותקים למיטתם. במקרה כזה, יש לפנות מראש לייעוץ מתאים.
    • יש לבצע בדיקות מעבדה, הכוללות פרמטרים תזונתיים (הרופא ידע מה צריך לבדוק) לפחות אחת לחצי שנה. במידה ויש ירידה מתחת לטווח הנורמלי של החלבון הנקרא אלבומין (ALBUMIN) יש לפנות לייעוץ תזונתי אצל דיאטנית המתמחה בגריאטריה. במקרה של אנמיה (רמת המוגלובין נמוכה מהנורמה) יש לבצע בירור מעבדתי על מנת לוודא שאין חסרים תזונתיים שיש לטפל בהם.
    • חשוב מאוד לבדוק באופן סדיר את האכילה של הקשיש. יש להשתדל לצפות בו באופן קבוע, לפחות בחלק מהארוחות מדי שבוע, וכן לבדוק את הארונות והמקרר ולראות שיש צריכה של רכיבי המזון הקיימים בבית ואין הצטברות של מוצרים. במקרה של ירידה ברורה בצריכת המזון, יש להתחיל לנהל מעקב רשום אחרי האכילה ולפנות לייעוץ מתאים.
    • שיניים– במידה ולקשיש יש שיניים תותבות יש לבדוק באופן קבוע את התאמתן (בעיקר במקרים שיש ירידת משקל המשנה את מבנה הלסת). צריך לוודא שהפלטות לא זזות ("רוקדות"), שורטות, מכאיבות או כל דבר אחר שעלול לגרום לקשיש לסרב להשתמש בהן. במקביל, יש לוודא שמרקם המזון המוגש לקשיש תואם את יכולות הלעיסה המושגות בעזרת השיניים הקיימות. במקרים של חוסר התאמה של השיניים קיימת חשיבות רבה לתיקון או החלפה במטרה למנוע ירידה לא נדרשת במרקם המזון, שעלולה לדרדר את הקשיש לתת תזונה.
    • כחלק מהירידה הכללית במצבו של הקשיש עלולה להופיע גם פגיעה בבליעה. פגיעה זו תתבטא בקושי לצרוך מרקמים מסוימים (הן מוצקים והן נוזלים) ובהופעת שיעול, כחכוח או תנועות חנק בזמן האכילה והשתייה ולעתים גם לאחריה. דלקות ריאות חוזרות צריכות להדליק נורה אדומה בהיבט זה גם בהיעדר סימנים מחשידים אחרים (מאחר ובמצב של קושי בבליעה, המזון נכנס לקנה הנשימה ולריאות=  אספירציה, במקום לוושט ולקיבה, ועלול ליצור דלקת ריאות). במצב של חשד להפרעת בליעה, יש לפנות לאבחון בליעה ע"י קלינאית תקשורת המתמחה בתחום. חשוב לציין שקשישים שמצבם התפקודי הירוד נובע מאירוע מוחי נמצאים בסיכון גבוה משמעותית לבעיה זו ויש לעקוב אחריהם באופן קבוע (בעיקר בתקופה הראשונה לאחר האירוע המוחי).
    • מחלה אקוטית בקשיש במצב תפקודי ירוד עלולה להחמיר באופן ניכר את מצבו התזונתי ולהוביל במקביל לירידה בצריכת המזון. במקרה של מחלה כזו יש להגביר משמעותית את המעקב אחר הקשיש על מנת לוודא שאין התדרדרות תזונתית. לקשישים, בניגוד לצעירים, יש קושי רב להשלים את החסר בתום המחלה ולהתאושש בצורה יעילה.
    • לתרופות רבות יש תופעות לוואי תזונתיות (חוסר תאבון, שינויי טעם, יובש בפה, בחילות, הקאות, שלשולים, אי נוחות בטנית וכאבי בטן וכולי). בקשיש המציג ירידה בצריכת מזון/ ירידה במשקל, יש לפנות לייעוץ של רופא גריאטר על מנת לוודא שאין ריבוי תרופות מוגזם (POLYPHARMACY) ולבדוק האם ניתן לשנות תרופות מסוימות על מנת להקל על תופעות הלוואי.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    כל הדגשים הינם דגשים כלליים ואינם באים להחליף ייעוץ פרטני בהתאם לצורך.

    פורסם: 17.8.2011

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן