יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בעיות בבית האבות

    מהן הבעיות בהן נתקלים דיירים בבית אבות ומה הדרכים לפתרונן?

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    אחרי שנים של מגורים בדירה פרטית, המעבר לבית האבות אינו קל. גם אם מדובר במוסד המטופח ביותר, המעבר לחיים בחדר קטן במרחב בו נמצאים אנשים נוספים וכן התלות במטפלים, יכולים ליצור עבור הדייר הרגשה לא טובה שתלווה בתלונות על גורמים שונים במוסד.

    אילו בעיות עלולות לצוץ אצל הדייר בזמן שהותו בבית האבות?

    התלונות שעלולות להישמע נוגעות בנושאים שונים הקשורים לחיים בבית האבות, החל מהתאקלמות בימים הראשונים ועד למצב החברתי של הדייר ואופן הטיפול בו. ריכזנו כאן את הבעיות העיקריות שחוזרות אצל דיירים רבים וכן את אופן הטיפול הרצוי בהן.

    • בעיית המגורים והחדר– בעיה שכיחה שחוזרת אצל דיירים חדשים בבתי אבות היא בעיית הסדרי המגורים במוסד. מדירה פרטית עובר הדייר לגור בחדר קטן והוא חולק את המרחב הציבורי עם דיירים נוספים. על מנת לפתור בעיה זו, מומלץ לבקר את ההורה בתדירות גבוהה יותר בימים אלה. במקרים רבים, חלק מהלחץ נובע גם מתחושה שהוא עומד להיות מוזנח ע"י המשפחה ולכן ביקורים יסייעו לו להבין שהמעבר לבית האבות לא אומר שמשליכים אותו לעת זיקנה. במהלך ביקורים אלה, חשוב לעזור להורה להרגיש בבית ולכן מומלץ לסדר את חדרו כך שיהיה כמה שיותר נוח עבורו, עם חפצים אישים, תמונות וכד'. בנוסף, יש להשתדל לערב אותו בחיי החברה של המקום ולדאוג לצרפו למועדונים ולחוגים השונים הקיימים בו.
    • בעיות חברתיות– כמו בכל מוסד שמכיל מספר רב של אנשים, גם בבית האבות עלולים להיווצר עימותים בין הדיירים. עבור דיירים חדשים מצבים אלה רגישים במיוחד, מכיוון שהם מתמודדים במקביל גם עם משברי הקליטה במקום החדש. אם אתם שמים לב לתחושות לא אופייניות של שינויי מצב רוח, כעס וכד' אצל הוריכם או לכך שדיירים אחרים מתנכלים להם, ערבו את העובד הסוציאלי של המקום או את המנהל ונסו להבין מה מקור הבעיה.
    • שעמום– על אף הפעילויות הרבות שמציעים בתי האבות, יכול הדייר להכריז כי "משעמם לו". תלונה זו נובעת מהעובדה שהקשיש לא משתתף בפעילויות המוצעות ולכן עלינו לענות על השאלה- מדוע הוא אינו לוקח בהן חלק? במקרים מסוימים ייתכן ומדובר בביישנות וניתן להתגבר עליה אם גם אתם תקחו חלק בפעילות מסוימת, לפחות לזמן קצר כדי להקל על ההורה, או שתבקשו מאחד מאנשי הצוות או הדיירים הפעילים במקום לעזור לו בהשתלבות במוסד.
    • בעיות עם הצוות– העובדה שהדייר נמצא תחת טיפול של אחרים יכולה להיות קשה עבורו, במיוחד בימיו הראשונים בבית האבות. דבר זה יכול להוביל לעימותים עם חברי הצוות ולתלונות על כך שהם אינם מטפלים בו כראוי. על אף שלא תמיד מדובר בתלונה מוצדקת, עלינו להקשיב ולבדוק אותה מול חברי הצוות וההנהלה. בנוסף, מומלץ לדבר עם חברי הצוות על הוריכם על מנת שהם יכירו את אופיים, תחומי העניין שלהם והקשיים שעמם הם מתמודדים ויוכלו לתת להם טיפול אישי וטוב יותר.
    • הזנחה או התעללות– למרבה הצער, אחת התלונות הנפוצות ביותר בבתי אבות היא על הזנחה רפואית או התעללות בדיירים. לסימני ההזנחה והתעללות ניתן לשים לב, שכן הם באים בצורת הלבוש של ההורה, סימני חבלה על גופו, משקלו והתנהגות דכאונית או לא מתקשרת. במקרים אלה, חובה עלינו לפנות לדרגים הגבוהים בהנהלת המוסד ולעתים אף לגורמים מוסמכים מחוצה לו, על מנת לחשוף את הבעיה ולמנוע הישנותה.

    לסיכום: אסור לנו להתעלם או לבטל את תלונות הדיירים בבתי אבות. כל תלונה עשויה להצביע על מצב רגשי או פיזי קשה ולכן עלינו להקשיב להן ולעשות הכל על מנת לפתור אותן. פתרון נכון ומהיר של התלונה עשוי לשפר את הרגשתו של הדייר שיוכח כי ממשיכים לדאוג לו גם בבית האבות וגם מחוצה לו.

    למידע נוסף על זכויות הדייר בבית אבות או בדיור מוגן הקישו כאן

    פרסום: 28.5.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן