יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ביטוח לאומי – המעבר מנכות לזיקנה

    מה קורה לאדם נכה שהגיע לגיל פרישה? האם ניתן להגיש לראשונה בגיל פרישה תביעה לניידות ושירותים מיוחדים?

    עודכן לאחרונה:11/03/24

    אדם שהוכר כנכה זכאי לקצבת נכות מביטוח לאומי  לפי אחוז נכות שנקבע לו בוועדה רפואית. ניתן להגיש בקשה לקצבת נכות כללית מגיל 18 ועד 12 חודשים לאחר גיל הפרישה. במידה ותאושר קצבה האדם יקבלה ממועד קרות האירוע בגינו הוא מבקש את הקצבה, אבל רק עד גיל הפרישה. כמו כן, בהתאם למצבו התפקודי וסוג הנכות, ייתכן שהוא זכאי לקצבאות ניידות ולגמלת שירותים מיוחדים. זכויות אלו מיועדות לנכים בגיל עבודה שנכותם פוגעת ביכולתם להשתכר ולשמור על עצמאותם. עם ההגעה לגיל פרישה חלים שינויים בזכויות ובקצבאות הנכים ויש צורך בתהליך מיצוי זכויות מחודש בהתאם לגיל האדם ומצבו התפקודי. בניגוד לקצבת נכות כללית, תביעות לניידות ושירותים מיוחדים לא ניתן להגיש לראשונה בגיל הפרישה.

    מעבר מקצבת נכות לקצבת זיקנה

    אדם שקיבל קצבת נכות כללית עד לגיל הפרישה- ניתן לקבל קצבת נכות רק עד לגיל הפרישה, ומגיל פרישה ניתן לקבל קצבת אזרח ותיק בלבד. בכל מקרה, אם קיבלת קצבת נכות בסמוך לגיל פרישה, תקבל קצבת אזרח ותיק בסכום שלא יפחת מסכום קצבת הנכות שקיבלת

    ב-01/2012  אושרו תקנות המעניקות לקשישים שעברו מקצבת נכות לקצבת זיקנה ולא מקבלים השלמת הכנסה, הנחות בתשלומי ארנונה, חשמל, תרופות, קופות חולים ובזק- כפי שמגיעות לקשישים שמקבלים קצבת זיקנה בהתאם לגילם.
    התקנות משוות בין זכויות של קשישים שמקבלים קצבת זיקנה לנכים (קשישים שגובה קצבת הזיקנה שהם מקבלים שווה לגובה קצבת הנכות שקיבלו) ואינם זכאים לקצבת השלמת הכנסה, לזכויות של קשישים שזכאים השלמת הכנסה.

    ניידות

    גמלת ניידות היא סל הטבות למי שסובל מליקויים ברגליים המגבילים אותו בניידות ומטרתה לסייע לו להשתלב בקהילה ולנהל חיים עצמאיים. הזכאות לגמלת ניידות היא לאדם שלא עבר את גיל הפרישה.

    מי שקיבל גמלת ניידות לפני שהגיע לגיל הפרישה יהיה זכאי להמשיך ולקבל גמלת ניידות, אם הוא עונה על כל תנאי הזכאות לגמלת ניידות, בכפוף להסכם הניידות, ונוסף על כך הוא עונה על אחד מהתנאים האלה:

    • הוא קיבל קצבת ניידות בסמוך לפני גיל הפרישה.
    • הוא קיבל הלוואה עומדת בתוך 4 השנים שקדמו לגיל הפרישה.
    • הוא קיבל הלוואה עומדת לרכישת הרכב, הנמצא עדיין ברשותו ובבעלותו

    מי שעונה על התנאים הרשומים למעלה, והגיע לגיל 65 לפני 1.1.2002 ימשיך לקבל את כל ההטבות בניידות, רק אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף ומסוגל לנהוג ונוהג ברכבו. אם אין לו רישיון נהיגה, הוא עשוי להיות זכאי להלוואה עומדת בלבד, בכפוף לתנאי קבלת הלוואה עומדת בהסכם הניידות.

    קצבת שירותים מיוחדים או גמלת חוק סיעוד

    קצבת שירותים מיוחדים מיועדת לאדם שטרם הגיע לגיל פרישה ועקב מצבו התפקודי זקוק לעזרה בביצוע משימות בסיסיות בחיי היום-יום. אדם שכבר זכאי ומקבל קצבת שירותים מיוחדים והגיע לגיל פרישה יכול לבחור אם להמשיך ולקבל קצבת שירותים מיוחדים או  לוותר על הקצבה ולקבל את גמלת חוק סיעוד– המיועדת לקשישים שזקוקים לעזרה בביצוע משימות בסיסיות בחיי היום-יום. לא ניתן לקבל את שתי הקצבאות.

    ההבדל בין קצבת שירותים מיוחדים לגמלת חוק סיעוד הוא שקצבת שירותים מיוחדים זו קצבה הניתנת בכסף בהתאם לאחוז הזכאות שנקבע לאדם, ואילו גמלת חוק סיעוד ניתנת במכסת שעות טיפול שניתן להמירה במספר שירותים כמו: לחצן מצוקה, ביקור במרכז יום וכו', למעט אנשים המעסיקים מטפלת צמודה ויכולים לבחור לקבל את גמלת הסיעוד בכסף.

    למרות שמקובל לחשוב שבהינתן הבחירה עדיף לקבל את קצבת השירותים המיוחדים בכסף ולא את גמלת חוק סיעוד, מומלץ לכל אדם להתייעץ עם העובדת הסוציאלית האזורית באשר לצרכיו ולתכנית הטיפול המתאימה לו.

    פורסם: 11.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן