לוגו דף הבית JDC
לקבלת ייעוץ בחינם –  1-700-700-204

ארגונומיה לעובדי מחשב

עובדי מחשב רבים יחוו כאבים במערכת שריר-שלד הקשורים לאופי עבודתם. שינוי הרגלים והתאמת סביבת העבודה יכולים לתרום למניעת או הפחתת הכאבים

מאת:  יסמין קליין- מרפאה בעיסוק, בית החולים השיקומי רעות תל אביב
עודכן לאחרונה ב-06/11/19
א א א
נושאים:
תקציר:

העובדים בעבודה משרדית נדרשים לעתים קרובות לישיבה ממושכת מול מחשב. השימוש במחשב עלול ליצור עומס פיזי על גוף העובד, על אף שאינו נתפס כעבודה פיזית מאומצת. לכן, עובדי מחשב רבים יחוו כאבים במערכת שריר-שלד הקשורים לאופי עבודתם.

הכאבים הנפוצים עליהם מתלוננים עובדי מחשב הם כאבי צוואר, כתפיים, גב ושורשי כף היד. התלונות נעות בין תחושת אי נוחות, כאב בזמן עבודה ועד לכאב במנוחה וכאב שמפריע לתפקוד היום-יומי. חשוב לזהות תחושות אלו בזמן על מנת למנוע התפתחות של בעיות במערכת שריר-שלד הדורשות טיפול פולשני כגון זריקות ואף ניתוחים.

מהם גורמי הסיכון בעבודה העלולים להוביל להתפתחות כאבי שריר-שלד?

פעולות חזרתיות, למשל הנעת העכבר והקלדה, הפעלת לחץ על המפרקים והרקמות כגון הנחה ממושכת של שורש כף היד על השולחן בזמן השימוש במקלדת אשר יוצרת לחץ מתמשך, מנחי גוף לא נכונים כגון ישיבה כפופה אל מול המחשב ועבודה מתמשכת ללא הפסקה, אחד מהם או כולם יכולים להוות גורמי סיכון לפיתוח כאבים אלו.

ישנן כמה דרכים למנוע או להפחית את הכאבים הללו, הקשורות להרגלים ולסביבת העבודה:

טיפים לסידור מנח ועמדת עבודה

על מנת להפחית את גורמי הסיכון מומלץ להתאים את עמדת העבודה למידותיכם, על פי ההנחיות הבאות:

6666

הקפידו על ישיבה ניטרלית המאפשרת מנוחה מקסימלית לגוף:

  • כוונו את גובה הכיסא כך שהמרפקים יהיו בגובה השולחן.
  • כוונו את משענת הכיסא כך שתיווצר זווית של כ-110-100 מעלות בין הגב לירכיים.
  • התקרבו אל השולחן, כך ש-2/3 מהאמות תהיינה מונחות בנוחות על השולחן.

סדרו את גובה ומרחק המסך:

  • גובה חלקו העליון של המסך צריך להיות בגובה העיניים שלכם. ייתכן שתצטרכו להוציא כמה חבילות נייר שמיקמתם מתחת למסך…
  • הושיטו יד קדימה ממצב של ישיבה ניטרלית ומקמו את המסך בדיוק במרחק זה.
  • חשוב שהמסך יהיה בדיוק מולכם, על מנת למנוע תנועות מיותרות של הצוואר.
  • עובדים עם מספר מסכים? שאלו את עצמכם: מהו אחוז השימוש בכל מסך? אם שני המסכים משמשים אתכם באופן שווה, מקמו אותם צמודים, כך שהחיבור ביניהם הוא ישירות מולכם. אם מסך אחד משמש אתכם יותר מהשני, מקמו אותו מולכם ואת השני בזווית, בצד העין הדומיננטית שלכם.

999999

מקלדת ועכבר:

  • לאחר שסידרתם את הישיבה ואת המסך, שימו לב שהמקלדת ממוקמת מולכם, כך שהאצבע האמצעית תגיע לשורת האותיות האמצעית.
  • העכבר צריך להיות בצד היד הדומיננטית באותו קו של המקלדת.
  • במידה והינכם משתמשים במקלדת של מחשב נייד, העדיפו את האפשרות של חיבור מקלדת ועכבר אלחוטים.

הקפידו לפנות את השולחן ומתחתיו מחפצים מיותרים על מנת שיהיה מקום מספק לידיים ולרגליים.

חשיבות המנוחה, המתיחות ופעילות גופנית

הקפידו לצאת להפסקות מנוחה קצרות. ההמלצה הרווחת היא לעשות הפסקה על פי עיקרון 20-20-20, כלומר, בכל 20 דקות לעשות הפסקה של 20 שניות על ידי הסטת המבט לעבר נקודה המרוחקת כ-6 מטרים. הפסקות אלו מאפשרות מנוחה לעיניים אשר מקובעות שעות רבות אל מול המסך.

בנוסף, נצלו כל אפשרות על מנת לשנות תנוחה, לקום לשתות מים או סתם לעשות סיבוב ברחבי המשרד. הגוף זקוק לתנועה.

המלצה חשובה נוספת אך מעט קשה ליישום היא – לא להשתמש בטלפון הנייד בכל הפסקה. אם מטרתנו היא לתת מנוחה לידיים, לעיניים ולגוף, מעבר ממסך אחד לשני לא יאפשר זאת.

אפשרויות טיפול

הטיפול בבעיות במערכת שריר שלד יכול להסתפק בהתאמת עמדת העבודה והקפדה על מנוחה מספקת. במידה והכאב הוא חמור יותר, כלומר, אם הינך חווה כאבים אשר אינם חולפים במנוחה, מפריעים לעבודתך, מעירים אותך בלילה, אנא פנה/ י לרופא המשפחה על מנת לקבל את הטיפול הרפואי המתאים. הטיפול יכול לכלול התאמת סדי מנוחה לידיים, הדרכה מותאמת אישית ובמידת הצורך טיפול תרופתי או ניתוחי.

ניתן לפנות למחלקת ריפוי בעיסוק בבית החולים השיקומי "רעות" ת"א להמשך בירורים.

נבחרת היועצים שלנו

זקוקים למידע נוסף? ייעוץ פרטני
הרשמו כעת לשיחת ייעוץ אחד על אחד
הייעוץ ללא תשלום, כשירות לציבור של עמותת רעות, ואשל ג'וינט ישראל שיחת ייעוץ בחינם הירשמו כעת

אין תגובות עדיין

השאר תגובה