יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אנורקסיה נרבוזה – גורמים, סימנים וטיפול

    אנורקסיה נרבוזה היא אמצעי של שימוש באוכל או הרעבה על מנת להשיג תחושת שליטה בחיים ולמתן תחושות מתח, כעס וחרדה

    עודכן לאחרונה:13/06/23

    אנורקסיה נרבוזה (Anorexia Nervosa) היא הפרעה נפשית המתאפיינת בסירוב לשמור על משקל גוף מינימלי, המותאם לגיל ולגובה מסוימים. הקריטריונים מתייחסים למשקל הנמוך ב-15% מהמשקל הרצוי, פחד עז ומוקצן מעלייה במשקל ועיוות בדימוי גוף הגורם לתפיסה עצמית של "שמן/ שמנה", למרות תת משקל.

    ההפרעה מופיעה בעיקר אצל נערות ונשים (85%-90% נשים) אך עלולה להופיע גם אצל גברים ונערים.

    הגורמים לאנורקסיה

    הפרעות אכילה הן הפרעות המערבות גורמים גופניים ומנטאליים. אנורקסיה היא אמצעי של שימוש באוכל או הרעבה על מנת להשיג תחושת שליטה בחיים ולמתן תחושות מתח, כעס וחרדה. העיסוק הקיצוני באוכל ובמשקל מלווה בד"כ בצמצום העניין בתחומי החיים השונים ובתחום החברתי בפרט.

    • גורמים ביולוגיים: גנים, הורמונים וניורוטרנסמיטורים במוח מהווים חלק בהתפתחות אנורקסיה או בשימורה.
    • גורמים תרבותיים: חתירה מתמדת של נשים לקראת אידיאל יופי בלתי מושג. גם גברים מרגישים לחץ של עמידה בציפיות בכל הנוגע לגוף המושלם (קוביות…).
    • גורמים אישיותיים: מטופלות הסובלות מאנורקסיה בד"כ יתמודדו עם דימוי עצמי נמוך, דימוי גוף מעוות, וכן בנטייה להישגיות ופרפקציוניזם המתאפיינים בקביעת יעדים שקשה להגיע אליהם. מאפיינים נוספים הם חשיבה דיכוטומית – "הכל או לא כלום" וצורך בשליטה.
    • גורמים נסיבתיים: אירועים טראומטיים (כגון פגיעה מינית או אובדן) או אירועים מלחיצים כגון שינוי סביבת מגורים או פרידה מחבר יכולים להוות טריגר להתפתחות אנורקסיה.
    • גורמים משפחתיים: ילדים להורה אנורקטי הם בעלי סיכוי גבוה להתפתחות ההפרעה. משפחותיהן של הסובלות מאנורקסיה מאופיינות בד"כ כמשפחות מגוננות מדי או חודרניות מדי, לעתים מתקיים קשר סימביוטי עם האם, או משפחות בהן יש הרבה קונפליקטים וחוסר עקביות. במצב כזה, האנורקסיה משמשת כאמצעי שליטה במשפחה על ידי שליטה במשקל הגוף.
    • גורמים פסיכולוגיים: אנורקסיה יכולה להתפתח כניסיון לפתח אישיות עצמאית ולהתמודד עם אתגרים חברתיים חדשים ועם דחפי מין ותוקפנות שעולים, במיוחד בגיל ההתבגרות. אפשר לראות ברזון ובעצירת ההתפתחות ניסיון לדחות ולהכחיש מיניות ויש הרואים את האנורקסיה כניסיון להפגין שליטה ולהשיג אוטונומיה, המכסה דווקא על עצמיות מעורפלת ולא מפותחת.

    סימנים לאנורקסיה

    ניתן לסווג את האנורקסיה נרבוזה לשני סוגים Restrictive Type (ציימנות בעברית) אשר מאופיינת בהרעבה, צומות ופעילות גופנית כפייתית ו- Binge Eating Purging Type, אשר בנוסף לצומות מתאפיינת גם בבולמוסים המלווים בהתנהגות מטהרת כגון הקאות, שימוש במשלשלים ובחוקנים ופעילות גופנית אינטנסיבית.

    סימנים נוספים לאנורקסיה הם: מראה גוף רזה וכחוש; ספירה אובססיבית של קלוריות; שקילה של אוכל; צמצום כמויות ומגוון באוכל; טקסים סביב אכילה; נטייה "לשחק" עם האוכל; התעסקות אובססיבית במשקל ודימוי גוף; חרדה מעלייה במשקל; לבישת בגדים רחבים וגדולים; הימנעות מאכילה בחברה; תנודות במצב הרוח ובידוד חברתי.

    בנוסף, לעתים, תהיה האנורקסיה מלווה בהפרעות נפשיות נוספות כגון: דכאון; חרדה; התנהגות אובססיבית קומפולסיבית – OCD; שימוש בחומרים ממכרים ועיכוב בהתפתחות ובגדילה.

    מהם הסיכונים הכרוכים באנורקסיה?

    הגוף שנמצא בתת תזונה אינו מקבל את האנרגיה לה הוא זקוק ולכן הוא מאט ומצמצם את תפקודו. הסיכונים הכרוכים בכך הם: אנמיה; הפסקת המחזור ופגיעה בפריון; חולשת שרירים; נטייה לפציעות; אוסטאופורוזיס; ערעור מאזן המלחים בגוף; עצירות, נפיחות; חוסר ריכוז ופגיעה בזיכרון; עיוות בחשיבה ובדימוי גוף ;התעלפויות; חוסר שקט; עור יבש ורגיש ;גדילה של פלומות שיער על הגוף; ציפורניים חלשות; עור חיוור וצהבהב; שיער דק, חסר ברק ומפוצל; לחץ דם נמוך; קצב לב נמוך; שינויים בקצב לב; דום לב ומוות.

    הטיפול באנורקסיה

    הטיפול באנורקסיה הוא טיפול רב מקצועי ורב מערכתי הכולל טיפול רפואי, פסיכיאטרי, פסיכולוגי ותזונתי.

    הטיפול התזונתי באנורקסיה יתמקד בין השאר בעלייה במשקל והגעה למשקל גוף תקין, בהעלאה קלורית הדרגתית של התפריט היומי ובהגעה לתזונה מאוזנת  תוך גיוון וחשיפה חוזרת למזונות שונים והרחבת התפריט.

     בנוסף, יכלול הטיפול התזונתי הורדה הדרגתית של טקסים סביב אכילה או הימנעות ושל התנהגות אובססיבית סביב גוף ומשקל, ושיקום דפוסי חשיבה סביב דימוי גוף.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן