יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מתאימים את הבית למוגבלויות

    ועדה משותפת של משרדי הבריאות והשיכון מסייעת בהתאמת דירת המגורים ודרכי הגישה לדירה עבור אנשים מוגבלים בניידות

    עודכן לאחרונה:26/12/22

    בחיי היום-יום אנחנו לא שמים לב לקלות בה אנו עולים במדרגות לדירה שלנו, הולכים בביתנו כמלכים ועוברים ללא בעיה מחדר לחדר. אך, עבור אנשים אשר הופכים למוגבלים בניידות עקב מחלה או תאונה, חופש התנועה בבית מוגבל ומצריך עריכת התאמות במבנה הדירה ושימוש בעזרים שיסייעו בשמירה על איכות החיים. על מנת לבצע שינויים אלה, ניתן לפנות למספר גופים שיכולים לסייע.

    לאילו גופים ניתן לפנות כדי לקבל עזרה בהתאמת הבית?

    מטעם הממשלה- משרד הבריאות ומשרד השיכון הם הגופים האחראים על העזרה לאנשים עם מוגבלות החיים בביתם. שני המשרדים הקימו ועדה משותפת שמטרתה להתאים את דירת המגורים ודרכי הגישה לדירה לצרכיהם של אנשים המוגבלים בניידות.

    המוגבלות בתפקוד נקבעת על ידי מוסד רפואי מוכר: קופות חולים, בית חולים ומסגרת שיקומית.

    הסיוע מתקבל ממשרד השיכון בהתאם לנוהל. תהליך קביעת הזכאות מתבצע על ידי משרד הבריאות וקופות החולים.

    במידה ומאושר סיוע, הוא ניתן באמצעות הלוואה או מענק והלוואה.

    בהתאם להחלטת הוועדה, ניתנות הטבות נוספות על ידי משרדי ממשלה שונים (למשל משרד הרישוי). בנוסף לגופים אלה, עמותות התנדבות שונות כגון: "מילבת" "יד שרה" ו"עזר מציון" מסייעות בבחירת אביזרים מתאימים ובהשאלתם.

    הנגשת הבית – מהם הקריטריונים לקבלת עזרה בהתאמת הבית?

    הסיוע של הוועדה המשותפת למשרד הבריאות ומשרד השיכון ניתן על פי קריטריונים שקשורים למצב התפקודי וקריטריונים שקשורים לסוג הדיור בו האדם מתגורר.

    קריטריונים תפקודיים

    • אנשים המוגבלים בניידות עקב מחלה או פגיעה במערכת המוטורית.
    • חולים במחלות מתקדמות (מרותקים לכיסא גלגלים, מתניידים באמצעות פרוטזות, קביים וכו').
    • מי שבעבר קיבל עזרה, אך חלה החמרה במצבו בעקבותיה צריך לערוך התאמה חוזרת של הדיור, יציג חוות דעת של עובד שיקום.
    • מי שהחליף את מקום עבודתו לעיר אחרת והוועדה מתרשמת כי הוא חייב לשנות את מקום מגוריו שאינו עונה על הצרכים הנוכחיים שלו ופוגע בתפקודו היום-יומי.
    • לגבי התקנת מעלון- הסיוע יינתן בבית בו התגורר האדם לפני שהפך למרותק לכיסא גלגלים, והמעלון מהווה אמצעי יחידי שיכול לסייע בבעיית הניידות בבית זה.

     

    קריטריונים הקשורים לסוג הדיור

    • אנשים המתגוררים בדירה בבעלותם או בדמי מפתח.
    • אנשים המתגוררים בשכירות בשיכון הציבורי.
    • אנשים המתגוררים בבית של קרוב משפחה, מהדרגות הבאות- בן/ בת, אב/ אם, אח/ ות, סבא, סבתא, נכד/ ה).
    • בית בקיבוץ או במושב.

    מי לא זכאי לסיוע?

    אנשים המתגוררים בשכירות פרטית, נפגעי תאונות עבודה ונפגעי פעולות איבה שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי; נפגעי תאונות דרכים, נכי צה"ל שהוכרו על ידי משרד הבטחון; אנשים שדירתם הותאמה לפני הגשת הבקשה (אלא אם חלה החמרה במצבם); אדם שבבעלותו דירה ומבקש להתאים את דירת קרוביו; וכן אנשים שבבעלותם יותר מדירה אחת בעת הגשת הבקשה. לא תינתן עזרה להרחבת דירה ובנייה עצמית.

    לגבי מעלון – הסיוע לא יינתן בדירה חדשה, אם האדם היה מרותק לכיסא הגלגלים לפני שעבר לדירה החדשה.

    הנגשת הבית – כיצד מקבלים את הסיוע?

    על מנת לקבל את הסיוע צריך לפנות לרופא המשפחה בקופת חולים. הרופא ישלח את הפנייה ליחידה להמשך טיפול בקופת חולים. מרפא בעיסוק או עובד שיקום שמוסמך לטפל בעניין יגיעו לביקור בית.

    הפנייה תועבר למשרד השיכון בצירוף המסמכים הרלוונטיים (כפי שמפורט בהמשך) באמצעות העובדת הסוציאלית במחלקה למחלות ממושכות במשרד הבריאות. העובדת הסוציאלית תלווה את המשפחה בכל התהליך.

    דיירי השיכון הציבורי צריכים להפנות את הבקשה ישירות למשרד השיכון, ללא צורך בהמצאת אישורי הכנסה. דו"ח ההמלצה לשינויים ישלח על-ידי המרפא/ ה בעיסוק ישירות לחברה המשכנת.

    הוועדה המשותפת של משרד הבריאות ומשרד השיכון מתכנסת פעם בחודש וקובעת את היקף הסיוע- מענק והלוואה או הלוואה.

    לאחר דיון בוועדה המשותפת, הפונים מקבלים מכתב תשובה לבקשתם. מי שזכאי לסיוע, יקבל ממשרד השיכון, תעודת זכאות ומכתב המסביר כיצד לממש את זכאותם.

    חשוב לדעת

    • התהליך בכללותו תלוי בגורמים רבים ועלול להתארך.
    • במקרים מיוחדים, המחייבים ביצוע מוקדם של השינויים, צריך לפנות לפני תחילת ביצוע השינויים לעובדת הסוציאלית בלשכת הבריאות, שתבדוק ותאשר את הביצוע בתיאום עם משרד השיכון. האישור לביצוע מוקדם אינו מהווה התחייבות לקבלת הסיוע.

    מה לצרף לבקשה?

    • טופס בקשת סיוע– טופס מלא וחתום על ידי הפונה ובן/ בת זוג בשני עותקים מקוריים. טופס זה ניתן לקבל מהעובדת הסוציאלית בלשכת הבריאות.
    • טופס רפואי תפקודי– טופס מלא וחתום על ידי הרופא והאחות במוסד רפואי בו מטופל המבקש.
    • הערכה פסיכו-סוציאלית– על-ידי העובדת הסוציאלית בלשכת הבריאות, או עובדת סוציאלית במסגרות שיקום ורווחה אחרות, בהן מטופל הפונה.
    • המלצה על שינויים– תתקבל ממרפא בעיסוק ביחידה להמשך טיפול של קופת החולים אליה שייך המבקש, או במסגרת שיקומית אחרת. המלצה מפורטת בטופס ייעודי של משרד השיכון כולל שרטוטים.
    • הצעת מחיר– הצעת מחיר מעודכנת (עד 3 חודשים) מקבלן מורשה, בהתאם לדו"ח ההמלצה לשינויים של מרפא בעיסוק ובאישורו. האחריות למציאת הקבלן והפיקוח הישיר על עבודתו מוטלת על המבקש.
    • צילומי תעודת הזהות של המבקש/ ת ובני המשפחה המתגוררים עמו/ ה.
    • אישורי הכנסה של בני המשפחה המתגוררים בדירה ל-3 החודשים שקדמו להגשת הבקשה: תדפיסי בנק, קצבאות, משכורת/ פנסיה וכל הכנסה נוספת.
    • מידע על זכויות במקרקעין של המבקש- אישור מס רכוש הכולל מספר גוש וחלקה.
    • חסרי דיור המבקשים סיוע להתאמה בדירה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה יצרפו התחייבות לפיה לא יהיו רשאים במהלך 4 שנים מיום קבלת הסיוע לבחון זכאות לדירה בשיכון הציבורי
    • במקרה של בקשה להתקנת מעלון יש להמציא שתי הצעות מחיר מחברות בעלות תו תקן.  בנוסף, יש לצרף אישור ממשרד הבריאות על זכאות מבקש הסיוע להשתתפות ברכישת כיסא גלגלים.

    ייתכן והוועדה תדרוש מסמכים נוספים.

    את הטפסים ניתן לקבל מעו"ס היחידה למחלות ממושכות בלשכת הבריאות באזור המגורים.

    כיצד ניתן להנגיש את חדרי הבית השונים?

    בהתאמת הבית לצרכים החדשים חשוב לנסות להיות יצירתיים ומקוריים. חשוב לנסות למצוא פתרונות שיתאימו לבית ולאדם הזקוק לסיוע. חשוב לזכור שרוחבו של כיסא הגלגלים הוא 90 ס"מ ויש לאפשר את המרווח הדרוש לאדם בכיסא הגלגלים כדי שיוכל להתנייד בבית בקלות.

    • חדר האמבטיה– אחת הבעיות הקשות באמבטיה היא העובדה שהיא גבוהה מדי וקשה לאדם נכה להיכנס אליה. אם אפשר, מומלץ לשקול להחליף את האמבטיה במקלחון. אם לא ניתן להחליף את האמבטיה, ניתן להיעזר בקרש ישיבה שמאפשר להיכנס לאמבטיה בקלות יחסית ולהתקלח לבד. כמו כן, ישנה "כרית ישיבה"- כרית מלאה מים שעליה ניתן לשבת במהלך הרחצה. ניתן להוציא מהכרית מים או למלא אותה בהתאם לגובה הרצוי. במקרה של מקלחת מומלץ לשים כיסא פלסטיק ולקשור אותו לקיר, כדי למנוע החלקה.
    • מאחזים– מאחזים מועילים בייצוב העמידה באמבטיה או במקלחת, מעניקים ביטחון לאנשים שאינם משתמשים בכיסא גלגלים והליכתם אינה תמיד יציבה. מומלץ למקם אותם לאורך המסדרון וכן במקומות בהם יש מדרגות בבית ובכניסה לבית. ישנם גם מאחזים מיוחדים לבתי שימוש, עליהם ניתן לשים גם נייר טואלט.
    • שירותים– גובהה של האסלה יכול להוות בעיה עבור בעלי מוגבלות, שימצאו אותה גבוהה או נמוכה מדיי. לשם כך ניתן להשתמש באביזר להגבהת האסלה שמאפשר ישיבה נוחה מבלי להתכופף ולהתאמץ יותר מדיי.
    • חדר שינה ומיטה– בחדר השינה מצויים רוב ארונות הבגדים שלנו, שעבור בעלי מוגבלות עלולים להיות גבוהים מדיי כעת. על מנת להגיע אל הבגדים או החפצים הרצויים להם, מומלץ להשתמש במוצר שנקרא יד עזר– מקל שבתחתיתו ידית בעזרתה ניתן לתפוס את הבגדים וכך להרים חפצים מהרצפה. בנוסף, לא ניתן להתעלם מסידור מחדש של המיטה, שחייבת להיות מסודרת כך שיהיה נוח וקל לקום ממנה בעזרת כיסא גלגלים או באמצעות מאחז שניתן למקם סמוך למיטה. כמו כן, ניתן להגביה את המיטה בעזרים שונים ופשוטים על מנת להקל על המעבר לישיבה ושכיבה.
    • מטבח– על מנת שהאדם לא יהיה תלוי לחלוטין באחרים לצורך הכנת אוכל, אפשר להתאים עבורו את המטבח ולהקל עליו בפעולות היום-יומית. ניתן להנמיך את הארונות והמדפים, או לשים את הכלים והמצרכים בהם נעשה שימוש תכוף במקום נגיש. כמו כן, כדאי לדאוג למגירות שניתן לגלול החוצה. את המקרר ניתן להגביה כך שלא יהיה צורך להתכופף אל המגירות הנמוכות. כיור המטבח עלול להוות בעיה מכיוון שהוא יהיה רחוק מדיי לבעלי כיסא גלגלים ופעולת השטיפה עלולה להיות קשה מדיי לאלו שלא מסוגלים לעמוד זמן רב בשל בעיות רגליים. במקרה כזה מומלץ לפרק את החלק שמתחת לכיור וליצור מצב בו הרגליים ימצאו למטה או לקנות לאנשים המתקשים לעמוד כיסא מתקפל קטן ומותאם בגובהו לצורך שטיפת הכלים.

    אלו "התאמות" נכללות במסגרת השירות שמציעה המדינה?

    משרד השיכון ומשרד הבריאות מסייעים במימון התאמות בתוך הדירה ומחוצה לה. התאמת פנים הדירה לניידות עם כיסא גלגלים ואביזרי עזר, כגון- סיוע בהרחבת דלתות צרות מדי למשתמשים בכיסא גלגלים, שינויים הכרחיים במטבח וכן הרחבת חדרי השירותים והאמבטיה. מחוץ לדירה ניתן סיוע במימון שבילי גישה נוחים, רמפה מעקות ואף מעלון (על פי קריטריונים נוספים).

    הסיוע, כאמור, מורכב ממענק ומהלוואה ומחולק לארבע דרגות

    תקרת הסיוע- 65000 שקל לשינויים של הבית ובניית שבילים/ רמפה, 130000 שקל למעלון.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן