לוגו דף הבית JDC
לקבלת ייעוץ בחינם – ניתן לצלצל: 1-700-700-204

איך ניתן להגן על הצרכן הזקן?

החוק להגנת הצרכן והשפעתו על צרכנים זקנים

מאת:  מירה סבר / משפחה מטפלת
עודכן לאחרונה ב-28/03/19
א א א
נושאים:
תקציר:אוכלוסיית הזקנים חשופה יותר לניצול כלכלי מנוכלים מבחוץ ולעתים אף מבני משפחה, שכנים ומכרים. חשוב להיות עם "האצבע על הדופק" ולגלות ערנות להוצאות הכספיות של הוריכם.

הצרכן הזקן חשוף יותר לניצול של מוכרים ושל בעלי עסקים. מסיבות של קשיי  זיכרון שעשויים להופיע, יכולת ריכוז והקשבה, או אפילו בעיית שמיעה, יכול בן המשפחה המבוגר למצוא את עצמו מחויב לשירות שלא ביקש, "להיתקע" עם מוצר שטיבו אינו ברור, או עם חיוב גבוה ביותר בכרטיס האשראי. החוק מגן על כל הצרכנים, אך, יחד עם זאת, כדאי לשים לב למספר פרטים שימנעו ניצול ויגנו על הצרכן הזקן. מומלץ לא לחתום על חוזה בכל נושא, לפני שבן משפחה קרוב עובר עליו, ולא לתת מספר כרטיס אשראי לפני שבטוחים בטיב ההזמנה. כדאי להימנע מהתחייבות ממושכת, לברר את תנאי ביטול המנוי, ולוודא כי כל דבר שנאמר בעל פה כתוב גם באותיות הקטנות.

מהו החוק להגנת הצרכן ואילו נושאים החוק בא להסדיר?

החוק להגנת הצרכן הוא חוק שמיועד להגן על הצרכן מפני מידע לא אמין, ומתייחס למערכת היחסים בין הצרכן לבין העוסק. החוק חל על עסקות צרכניות בלבד (כלומר, כל עסקה אישית או משפחתית אינה נכללת בתוכו). החוק מחייב את המוכר ליידע את הצרכן בדיוק מה הוא קונה ובאיזה מחיר. אסור למסור לצרכנים מידע מוטעה ואסור לנצל את מצוקתם עקב בורות, חוסר הבנה, או להשפיע עליהם לקנות או להתחייב לדבר שאינם מעוניינים בו. החוק עומד על כך שאסור לפרסם פרסום מוטעה לגבי המוצר או השירות, ו"לטרטר" את הלקוחות שמעוניינים להתנתק משירות מסוים.

מהי עסקה ברוכלות?

עסקה ברוכלות היא עסקה בה מוצע לצרכן מוצר או שירות ללא הזמנה, כמו מכירות מבית לבית, במקום העבודה, או בקרבת מקום המגורים. ישנם שני סוגי עסקאות ברוכלות. הראשונה היא עסקה באשראי מעל לחמישים שקלים. במקרה זה מחויב המוכר לערוך הסכם בכתב עם הצרכן בנוגע לפרטי המוצר, לאופן התשלום, ולסוג השירות. עסקה שנייה היא עסקת רוכלות במזומן שעולה על סך של עשרים וחמישה שקלים. בעסקה זו מחויב המוכר לתת לצרכן את הפרטים הבאים– שם העוסק ומספרו בחוק וכתובתו. חשוב לדעת כי עסקה ברוכלות וגם עסקה רגילה בחנות או בטלפון ניתן לבטל תוך 14 ימים מיום חתימת ההסכם. לכן אם אתם יודעים שבן המשפחה שלכם ביצע עסקה שהוא אינו מבין את טיבה, או שהוא מפסיד בה בכל מובן, תוכלו לבטל אותה בכתב תוך שבועיים בלבד.

מהי עסקה במכר רחוק?

עסקה במכר רחוק היא רכישת מוצר או שירות כלשהו דרך האינטרנט, או בטלפון. כל עסקה בה אין קשר ישיר בין הצרכן למוכר. במידה והקשיש מצא שיש פער בין מה שהזמין לבין המוצר המבוקש, ניתן להגיש תלונה בכתב למועצה לצרכנות. חוק ההגנה לצרכן מגן מפני מקרים בהם המוכרים מסרבים לבטל את העסקה. לכן בכל מצב בו קונים דבר מה דרך האינטרנט מומלץ להדפיס את הדף המפרט את מהות המוצר או השירות, תנאי המשלוח ומחיר. ביטול עסקה הוא חוקי בהחלט, בתנאי שנמסר למוכרים בכתב תוך שבועיים מיום הקנייה.

כאשר בן המשפחה זקן מעוניין לרכוש דבר חדש, בין אם זה מכשיר חשמלי, שירות רפואי, או מוצר כלשהו לבית, כדאי להיות איתו בעת ביצוע ההזמנה, להבין מאנשי המכירות בדיוק מה הם מוכרים ולסייע לזקן לקבל את מבוקשו כראוי.

עוד על נושאי צרכנות ראה מדריך לקשישים שפותח בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות ומשפחה מטפלת.

נבחרת היועצים שלנו

זקוקים למידע נוסף? ייעוץ פרטני
הרשמו כעת לשיחת ייעוץ אחד על אחד
הייעוץ ללא תשלום, כשירות לציבור של עמותת רעות, ואשל ג'וינט ישראל שיחת ייעוץ בחינם הירשמו כעת

אין תגובות עדיין

השאר תגובה