יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך מתקשרים עם חולה הסובל מאפזיה

    טיפים לתקשורת עם חולה הסובל מאפזיה (הפרעות שפה הנגרמות כתוצאה מנזק מוחי)

    עודכן לאחרונה:01/11/21

    מהי אפזיה?

    אפזיה היא שם כולל לקבוצת הפרעות שפה הנגרמות כתוצאה מנזק מוחי. הנזק נגרם בדרך כלל בעקבות אירוע מוחי, חבלה או תאונה. מחלת האפזיה פוגעת ביכולת הדיבור, בהבנה ובקליטה, וביכולת הכתיבה של החולה. האתגר הראשון שניצב מול חולה האפזיה ומול קרוביו הוא היכולת לתקשר באמצעים אחרים, יצירתיים וברורים, בלא דיבור וכתיבה. הטיפים הבאים יעזרו לכם לתקשר באופן אידיאלי עם חולה האפזיה, ולשקם את מצבו ואת איכות חייו.

    טיפים לתקשורת טובה עם חולה אפזיה:

    1. תקשורת לא מילולית– כאשר פונים אל אדם עם אפזיה, מלים הן לא הדרך היחידה לתקשורת טובה. ניתן "לדבר" בתנועות ידיים ברורות, הבעות גוף או סימנים ברורים כמו נדנוד של הצוואר, הרמת כף יד, המבטאת בקלות תנועות "כן" ו"לא". ניתן להשתמש גם בתקשורת דרך ציורים, על מנת להבין את בקשותיו. למרות שהמחלה פוגעת בדיבור ולעתים גם בכושר ההבנה של החולה, תקשורת לא מילולית היא דרך מתאימה לשמירה על תקשורת נעימה ומועילה.
    2. משפטים קצרים וענייניים– כדי לדבר עם אדם עם אפזיה בצורה היעילה ביותר, כדאי לדבר במשפטים קצרים וברורים, בעלי מסרים פשוטים. יש להימנע ממשפטים מסובכים ומורכבים, ולחכות כמה שניות בין משפט למשפט, על מנת לתת לחולה זמן להפנים את הדברים. הדיבור המילולי עם החולה משמעותי ביותר לשיקומו, אך בשלב ראשון מומלץ להתחיל ממשפטים קלים וקצרים בני שתיים-שלוש מלים, כמו, "רוצה לאכול?".
    3. להיות קונקרטיים– חשוב במיוחד בתקשורת עם אדם עם אפזיה להשתמש במשפטים פרקטיים. נושאי השיחה צריכים להיות מוגדרים בנושא מסוים כמו, "מה עשית היום?", "איך אתה מרגיש?", "מה אתה רוצה שנביא לך?". משפטים מורכבים, רגשיים ומסובכים, עלולים לבלבל את החולה וליצור קצר תקשורתי בשלב מוקדם של השיחה. בכל שלב של תקשורת עם אדם עם אפזיה מומלץ להתייעץ עם המטפל המקצועי שלו ולבדוק אם ניתן להעלות את רמת המורכבות של נושאי השיחה.
    4. לחכות זמן רב לתגובה– כאשר אנו פונים אל אדם עם אפזיה, חשוב לזכור כי הוא לא מתקשר איתנו באופן זורם ומהיר. יש לומר את המשפטים או לסמן את תנועות הידיים והראש לאט ובבהירות, ולחכות זמן מה על מנת לזהות את תגובתו. לעתים האדם מבין את כוונתנו אך אינו מצליח להגיב אליה מיידית. לעתים הוא אינו מצליח להבין אותה, ולכן נצטרך לחזור על הסימן או המילה יותר מפעם אחת. חשוב מאוד להיאזר בסבלנות ולא להאיץ בו להגיב. גילוי הבנה וסבלנות יאפשר לו להגיב ולהעביר לנו בהצלחה את תשובותיו.

    התייחסות לחולה בהתאם לנאמר היא המפתח לתקשורת נכונה עם אדם עם אפזיה בתהליך השיקומי ובהשתלבות החברתית. עם זאת, תמיד חשוב להתייעץ עם הצוות הרפואי והשיקומי המטפל באדם לקבלת הנחיות וכלים נוספים לתקשורת יעילה עמו.

    למידע על מרפאת אתג"ר לטיפול באפזיה בבית החולים השיקומי רעות – לחץ כאן.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן