יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אובדנות בגיל הזיקנה

    מהם הגורמים המובילים להתאבדות בגיל הזיקנה ומהן הדרכים לטפל בהם?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    נתונים סטטיסטיים מראים כי גם בארץ וגם במדינות אחרות בעולם, שיעור המתאבדים בקרב אנשים בני 65 ומעלה גבוה במיוחד, ועולה על שיעור ההתאבדויות בגילאים אחרים. בעקבות נתונים אלו עלינו להיות מודעים לתופעות שעלולות להעלות את מחשבות האובדנות ולדעת כיצד לטפל בהן.

    מדוע אוכלוסית המבוגרים נמצאת בסיכון גבוה להתאבדות?

    לפני הכל, חשוב לציין שלא כל מבוגר חושב מחשבות אובדניות וכי יש זקנים רבים שחיים חיים מלאים ומאושרים. עם זאת, עבור לא מעט אנשים, הגיל המבוגר משפיע לרעה על המצב הנפשי ומוביל למחשבות על חוסר שביעות רצון מהחיים, חרטה על החלטות ואירועים מהעבר, וכן הרגשה שאין תקווה לשינוי או לעתיד טוב יותר. פחד מאובדן עצמאות ותלות באחרים וכן פחד מפני תהליך גסיסה ארוך וכואב, שיכביד גם על בני המשפחה. מבוגרים רבים שנמצאים במשבר מרגישים חוסר אונים וחוסר יכולת לתפקד, לעתים גם מכיוון שהם נמצאים במוסד ששולל מהם חלק מהחופש לו היו רגילים בעבר. בקרב זקנים שיכולתם העצמאית נפגמה, ההתאבדות נתפסת לעתים כמעשה עצמאי אחרון.

    מהם גורמי הסיכון המוכרים שעלולים להוביל למחשבות אובדניות?

    גורמי הסיכון המוכרים הם: אנשים בודדים (גם אם אינם אלמנים), אנשים שחוו בשנים האחרונות מוות של בן/ בת זוג או אדם קרוב, אנשים הסובלים ממחלה קשה ו/ או כאבים חוזרים וכן ניצולי שואה או מבוגרים שלהם היסטוריה משפחתית שקשורה בהתאבדות. במקרים רבים, הזקנים לא ידברו על מצבם עם בני המשפחה ולכן עלינו לשים לב לסימני אזהרה שיכולים להעיד על מצבם הקשה.

    מהם סימני האזהרה שיש לשים לב אליהם?

    סימני האזהרה רבים וניתן לשים לב אליהם באמצעות מעקב אחר התנהגותו של המבוגר או שיחה עמו. מבוגרים שנוטים למחשבות אובדניות יהיו בד"כ במצב של דכאון ולכן יש לשים לב למקרים של עייפות, חוסר ריכוז, התבודדות, איבוד עניין בתחביבים, ושינויי התנהגות קיצונים האופייניים במצבי דיכאון. לעתים, בנוסף לסממני הדיכאון, מבוגר בעל נטייה אובדנית יבצע מספר פעולות שלהן לא נוכל להיות אדישים– הוא יתחיל לדבר על מוות, יחלק את רכושו, ייקח סיכונים מיותרים ויגלה חוסר איכפתיות למצבו. ביטויים אפשריים לכך הם: התמכרות לכדורים, הימנעות מלקיחת תרופות או התמכרות לאלכוהול. זקנים נוטים להתאבד בצורות אלימות יותר מאשר צעירים ולכן יש לשים לב לחפצים חדשים שיש בהם סיכון שנמצאים בדירת המבוגר, או אפילו כלי נשק.

    מה עלינו לעשות כאשר נבחין בסימני האזהרה?

    מהרגע שהבחנו בסימני האזהרה עלינו לפעול מיד ולדבר עם הזקן. דרך שיחה על מצבו בבית או במוסד בו הוא גר, אפשר לגלות האם טוב לו או שמא הוא לא מרוצה מהמוסד או מאורח חייו הנוכחי. הגישה צריכה לשדר הבנה ואכפתיות ולא כעס תוקפנות או שיפוטיות. לאחר מכן כדאי לשאול בישירות האם הוא חושב על התאבדות. על אף שזה נראה בוטה וישיר מדיי, לעתים דווקא העלאת הנושא יכולה להקל ולגרום לזקן להרגיש שיש לו עם מי לדבר ושלמישהו אכפת מהם. עם זאת, חלקם יכחישו שהם חושבים על כך ובמקרה זה מומלץ להיעזר בעזרה מקצועית. אין טעם לשמור את המידע או החששות לעצמכם. העברת "הסוד" והמידע הלאה יכולים להוביל לפתרון הבעיה.

    ממי מבקשים עזרה מקצועית?

    בשלב הראשון בקשו עזרה מהעובדים הסוציאליים ברווחה, במרפאה או במוסד בו גר הזקן, וכן מפסיכולוגים וכל מי שיכול לדעתכם לעזור. לעתים הזקנים לא "יתלהבו" ללכת לטיפול גם עקב המצב בו הם נמצאים שמלווה כאמור בחוסר אכפתיות כלפי הנעשה וגם בגלל הסטיגמה הכרוכה בפנייה לשירותי בריאות הנפש. לכן עליכם לשמש כמעין "מטפלים" או "משגיחים" עבורם ולקבל ייעוץ מגורמים מקצועיים. לאחר שיכירו בבעיה ויבינו כי ברצונם לפתור אותה, מומלץ לדבר אתם על תחילת טיפול עבורם.

    מחשבות אובדניות בגיל הזקנה הן אמנם נפוצות יותר מאשר בכל פלח אוכלוסייה אחר, אך אין הדבר אומר שכך חייב להיות. עלינו להבין שרב המבוגרים לא רוצים למות אלא רק להיפטר מהקשיים הרגשיים החברתיים והפיזיים שלהם, ולכן עלינו לפעול מתוך ידיעה שניתן לעזור להם להיפטר ממחשבות אבדניות בעזרת גילוי הסימנים וטיפול נכון.

    לרשימת מרפאות בריאות הנפש הקישו כאן

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 11.1.2012

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן