יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה זה פסיכוגריאטריה?

    מטרתה של הפסיכוגריאטריה היא להעניק טיפול לבעיות הנפשיות והקוגניטיביות האופייניות לגיל הזהב

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    הפסיכוגריאטריה היא אחד מענפי הפסיכיאטריה, ומטרתה להעניק טיפול לבעיות הנפשיות והקוגניטיביות האופייניות לגיל הזהב. הפסיכוגריאטרים הינם רופאים פסיכיאטרים המומחים למחלות הפיזיות, הנפשיות והקוגניטיביות השכיחות בקרב אוכלוסיית הזקנים. תפקידם להעניק סיוע, טיפול ותמיכה לחולים ולבני משפחותיהם, בממד הרפואי ובממד הנפשי/ פסיכולוגי.

    הצורך בפסיכוגריאטריה

    האוכלוסייה הזקנה היא קבוצת גיל ייחודית בכל הנוגע להתמודדות עם אובדנים חברתיים, נפשיים ותפקודיים. השינויים הפיזיולוגיים האופייניים בגיל הזיקנה, בדגש על המחלות וקשיי התפקוד, עלולים לגרור בעקבותיהם גם התדרדרות במצב הנפשי ולהוביל לתופעות של דכאון וחרדה. השינוי החד באורח החיים, הכולל את עזיבת מקום העבודה והרשת החברתית שבצדו, מגביר את הקושי בהתמודדות היום-יומית בזיקנה. זאת ועוד, האוכלוסייה הזקנה היא בעלת הסיכוי הגבוה ביותר להתמודדות עם אבל כתוצאה מאובדן של דמות קרובה (ובמיוחד כשמדובר בבן/ בת זוג). בישראל, סוגיית ניצולי השואה מביאה עמה אגד נוסף של בעיות נפשיות ייחודיות. ניצול השואה נדרש להתמודדות כפולה: זיכרונות העבר הקשים לצד ההתמודדות עם משברי הזקנה.

    בעת הזיקנה ייתכנו מצבים המאופיינים בתסמינים נפשיים ובמוגבלויות קוגניטיביות הנכללים בהגדרה התפקודית של "תשישות נפש". זו מתאפיינת באובדן זיכרון, בשיפוט לקוי ובניתוק מהמציאות. זקן תשוש נפש עלול לסבול מחוסר שקט, מתוקפנות, משוטטות, מפרנויה, מבלבול ועוד. מחלות הניוון המוחיות האופייניות לגיל הזיקנה כגון שטיון (דמנציה) ואלצהיימר, הן הגורמים העיקריים לתשישות נפש.

    מארג ייחודי זה, המאפיין חלק מן האוכלוסייה הזקנה, מוביל לצורך בהתמחות פסיכיאטרית ספציפית– פסיכוגריאטריה.

    מתי כדאי לפנות לפסיכוגריאטר?

    שילוב האובדנים הפיסיים, הנפשיים והחברתיים, לצד הירידה המתמשכת ברמת התפקוד של הזקן מצריך לעתים אבחון וטיפול פסיכוגריאטרי. עם זאת, נמצא לעתים מצב של מיעוט פניות לפסיכוגריאטר עקב גורם ההטעיה הכרוך בכך שגם מצוקה נפשית מתבטאת פעמים רבות באמצעות סימפטומים גופניים. לכן, לא אחת יופנה הזקן לטיפול רפואי/ פיזיולוגי שגרתי בלבד ויחלוף זמן רב עד שיופנה לקבלת טיפול פסיכוגריאטרי.
    לפיכך, באם קרוביו של הזקן מבחינים או חושדים שקיים מצב של דיכאון, מתח או חרדה, או בחלק מהתסמינים הנפשיים והקוגניטיביים שאופיינו לעיל כ"תשישות נפש", מומלץ שיפנו למומחה בתחום הפסיכוגריאטרי. זה יערוך אבחון פסיכיאטרי עם דגש על אפיונים ייחודיים לגיל הזקנה.

    פסיכוגריאטריה – אמצעי מימון וטיפולים נוספים

    טיפולים פרטיים אצל פסיכוגריאטר עלולים להיות "עסק יקר" ומעטים הקשישים שיכולים לממנם מכיסם, או בסיוע של בני משפחה. עם זאת, חשוב לבדוק את כל זכויותיכם הרפואיות ולא לוותר. בחלק מהמקרים תהיו זכאים לטיפולים שונים בסבסוד המדינה ולעתים פוליסות ביטוח שונות מכסות גם הן עלויות של טיפולי פסיכוגריאטריה, כמו ביטוח סיעודי או הביטוחים המשלימים של קופות החולים. אם טרם רכשתם ביטוח סיעודי ויש בכוונתכם לעשות זאת, ודאו כי הפוליסה כוללת כיסוי למקרים של פגיעה משמעותית בפעילותכם הקוגניטיבית– כמו ליקויים ביכולת השיפוט, ירידה בתפקוד הזיכרון, חוסר התמצאות ועוד. למעשה, כל מקרה הדורש השגחה מתמדת וטיפול של פסיכיאטר המתמחה בתחום פסיכוגריאטריה.

    כדאי לדעת שהערכה פסיכוגריאטרית מקיפה תעזור למשפחה לבנות תכנית טיפול מתאימה לאדם ואף תסייע במיצוי זכויות מול הביטוח הלאומי והרשויות המקומיות. לעתים, בעקבות הערכה זו ניתן לפנות למרכזי יום שונים המטפלים בחולים תשושי נפש. בנוסף לטיפול הפסיכיאטרי ניתנים לחולה טיפולים נוספים כמו טיפול באומנות, ריפוי בעיסוק, טיפול במוסיקה, פסיכודרמה, התעמלות, ועוד. בבית הזקן ניתן להיעזר במטפלות להן זכאי אדם הנזקק להשגחה, באמצעות פנייה לביטוח הלאומי בבקשה לשעות טיפוליות במסגרת חוק סיעוד. במקרה של צורך קבוע בהשגחה ניתן להעסיק עובד קבוע בבית הזקן (בד"כ עובד זר).

     

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 13.5.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן