יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איתור מסגרת מתאימה לזקן תשוש נפש

    מהם המוסדות המתאימים לזקנים תשושי נפש וכיצד ניתן לממן את השהות בהם?

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    על פי הגדרות משרד הבריאות תשוש נפש הוא – "קשיש המסוגל להתהלך, אולם סובל מירידה משמעותית וקבועה בתפקודי המוח (מצב הקרוי ירידה קוגניטיבית, שיטיון או דמנציה), אשר מתבטאת בירידה בזיכרון, בהתמצאות, בשיפוט וכו', במידה כזו שהוא זקוק לעזרה מלאה בפעילויות היום-יום לרבות הלבשה, רחצה, אכילה, שימוש בשירותים, הכוונה בניידות והשגחה על בטיחותו בכל שעות היממה".  מדובר בד"כ על זקנים הסובלים מסוג של דמנציה (למשל אלצהיימר). בין הסימפטומים האופיינים לאנשים תשושי נפש ניתן למנות: חוסר שקט, דכאון, הפרעות שינה, ולפעמים אף תוקפנות. בשלב מסוים, אנשים עם תשישות נפש עשויים להוות סכנה לעצמם ואף לאחרים. אבחון אדם כתשוש נפש נעשה ע"י הערכה פסיכוגריאטרית. ההערכה מתבצעת בדרך כלל על ידי רופא גריאטר או פסיכוגריאטר. ישנן מרפאות בהן מתבצעת הערכה מקיפה על ידי צוות רב מקצועי הכולל- רופא, אח, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים.

    איזה בית אבות/ סידור מוסדי מתאים לזקן תשוש נפש?

     

    אפשרויות לסידור מוסדי עצמאי: אדם עצמאי בתפקוד יומיומי סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות מקורות מימון: מימון פרטי תשוש: אדם הזקוק לעזרה חלקית בפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הרווחה על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות מקורות מטמון: מימון פרטי או משרד הרווחה מועמד לשיקום: אדם שמצבו התפקודי הורע וקיימת לגביו הערכה שלאחר טיפול, שיקום והחלמה, יחזור במידה רבה למצבו התפקודי הקודם מי מגדיר את המצב התפקודי: צוות רפואי מטפל ואחות בקרה מטעם קופת חולים סוג מוסד מתאים למצב: מחלקה שיקומית בבית החולים מקורות מטמון: קופת חולים סיעודי: אדם הזקוק לעזרה מלאה ברוב או בכל הפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה סיעודית מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים תשוש: אדם שאינו מוגבל באופן פיזי אך סובל מירידה בזיכרון, בשיפוט ובהתמצאות במידה כזו שהוא מסכן את עצמו. אדם הזקוק לעזרה מלאה בכל משימות היומיום ולהשגחה בגלל מצבו הקוגנטיבי מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה לתשושי נפש מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים

    בשל הקושי הרב בטיפול בתשושי נפש בבית, לעתים נוצר הצורך באשפוז מוסדי המתאים לצרכיהם. מוסדות אלה יכולים להיות בתי חולים סיעודיים המיועדים גם לזקנים תשושי נפש שנמצאים במצב סיעודי וכן בתי אבות שבהם מחלקות ייחודיות למען תשושי נפש המעניקות טיפול בצרכיו הפיזיים של הזקן תשוש הנפש וכן טיפולים אחרים כריפוי בעיסוק ופעילויות אומנות ופנאי.

    איזה גוף ממשלתי אחראי על מענה טיפולי עבור זקן תשוש נפש וכיצד פונים אליו?

    משרד הבריאות הוא הגוף הממשלתי האחראי על סידור מוסדי עבור זקנים תשושי נפש. במידה ותחליטו על אפשרות של אשפוז במוסד המתאים לתשושי נפש, עליכם לפנות למחלקות למחלות ממושכות בלשכת הבריאות באזור מגוריכם ולצרף מסמכים רלוונטים על מצבו של הזקן:

    • טופס פנייה לסידור מוסדי מלא וחתום.
    • צילום תעודת זהות של המועמד לאשפוז, כולל ספח הכתובת.
    • טופס מידע רפואי-סיעודי-תפקודי עדכני מהחודש האחרון, שמולא על-ידי רופא ואחות.
    • מכתב סיכום רפואי מפורט מהמסגרת ממנה מופנה המועמד או מהרופא המטפל, כולל סיכומי אשפוזים מהשנה האחרונה. במכתב חשוב לציין את הבעיות הרפואיות, טיפולים ובדיקות שנערכו לאחרונה וכן מצבו התפקודי הקודם והנוכחי כפי שהוגדרו על-ידי צוות רב-מקצועי.
    • דו"ח סוציאלי למתן שירותים לזקן, אשר ימולא על-ידי עובד סוציאלי המכיר את החולה ומשפחתו.
    • אם למועמד לאשפוז יש "פגיעה בכושר השיפוט"  ויש לבני המשפחה "כתב מינוי אפוטרופוס" או "בקשה למינוי אפוטרופוס" או "מסמך ייפוי כוח"  לטיפול רפואי ולאשפוז – יש לצרף מסמכים אלו.
    • במקרים מסוימים או בהתאם לאבחנה – ידרשו תעודות רפואיות נוספות.

    לפי מסמכים אלה תחליט ועדה של משרד הבריאות האם הזקן מוגדר כ"תשוש נפש". המוסמך להגדרת סטטוס של "סיעודי" או "תשוש נפש" לשם אשפוז ממושך במוסד הוא הגריאטר המחוזי מטעם משרד הבריאות.

    לאחר שנקבע כי הזקן הוא תשוש נפש, יכול משרד הבריאות לאשר גם סיוע במימון השהייה שלו במוסד המתאים. הסיוע הניתן נקרא "קוד" והוא מותנה בכך שיש מיטה פנויה באחד ממוסדות האשפוז המאושרים ע"י משרד הבריאות. סכום ההשתתפות של משרד הבריאות באשפוז הזקן נקבע לפי מסמכים והצהרות של הזקן ובני משפחתו בנוגע לגובה הכנסותיהם. בני משפחתו של הזקן זכאים להטבות מס, בהתאם לגובה הכנסתם, בגין ההוצאות הכרוכות בטיפול בזקן.

    במידה והקשיש נשאר בביתו, הגוף המטפל בו הוא המוסד לביטוח לאומי. במקרים אלה יכולים הזקן או משפחתו לפנות לביטוח הלאומי בבקשה לקבלת גמלת סיעוד ("חוק סיעוד") ניקוד סף מסוים בבדיקה לגמלת סיעוד יאפשר לקבל היתר להעסקת עובד קבוע (בד"כ "עובד זר") בעת הצורך.

    האם ישנו פתרון ביניים לסידור מוסדי קבוע?

    עבור זקנים רבים, שמעדיפים שלא לעבור למוסד או לבית אבות ובוחרים להישאר בביתם, ישנו פתרון מומלץ שעשוי להקל עליהם בבדידותם ולהקל גם על המטפל- מרכזי היום לזקן. הזקן יכול להגיע למרכזי היום בעזרת המטפל או בעזרת הסעות שמארגן המרכז, וליהנות שם מטיפולים דוגמת ריפוי בעיסוק, שירות סוציאלי ופיזיותרפיה. בנוסף, יכול הזקן לקחת חלק בפעילויות שונות, הרצאות וחוגים שונים וליהנות משירותי כביסה, רחצה ועוד. השהייה במרכזים אלה היא בד"כ לחצי יום, שבסיומו חוזר הזקן לביתו. השהייה במרכז היום עוזרת לו לשמר את יכולותיו המנטאליות הקיימות, לדחות עד כמה שאפשר התדרדרות נוספת ולהרגיש שייך לחברה ולקהילה. ישנם מרכזי יום ייחודיים לתשושי נפש וכאלה שניתן לשהות בהם יותר שעות ביום.

    יש חברות העוסקות בהכוונה וייעוץ לבתי אבות עם אנשי מקצוע אשר יכולים לכוון למסגרת המתאימה.

    פורסם: 5.5.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן