יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ייעוץ והכוונה לבתי אבות

    הדרכים לבחירת מסגרת מתאימה להורה המבוגר ותפקידן של חברות הייעוץ וההכוונה

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    תפיסה רווחת היא ש"אין כמו בבית", והסביבה הביתית המוכרת והבטוחה היא הסביבה הטיפולית המומלצת. יחד עם זאת, לא בכל מחיר. ישנם מצבים בהם המגורים בבית אינם אפשריים בשל נסיבות שונות (כלכליות, משפחתיות, תנאי מחייה, מצבו הרפואי של האדם), ואף עלולים לפגוע באיכות חייו של בן המשפחה הסיעודי. האפשרויות לסידור המוסדי משתנות בהתאם להגדרת המצב התפקודי של האדם עבורו נדרש הסידור המוסדי.

    עצמאי: אדם עצמאי בתפקוד יומיומי.

    סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות.

    מקורות מימון: מימון פרטי.

    תשוש: אדם הזקוק לעזרה חלקית בפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש.

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הרווחה על פי טופס תפקודי.

    סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות.

    מקורות מימון: מימון פרטי או משרד הרווחה.

    מועמד לשיקום: אדם שמצבו התפקודי הורע וקיימת לגביו הערכה שלאחר טיפול, שיקום והחלמה, יחזור במידה רבה למצבו התפקודי הקודם.

    מי מגדיר את המצב התפקודי: צוות רפואי מטפל ואחות בקרה מטעם קופת חולים.

    סוג מוסד מתאים למצב:  מחלקה שיקומית בבית החולים.

    מקורות מימון: קופת חולים.

    סיעודי: אדם הזקוק לעזרה מלאה ברוב או בכל הפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש.

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי.

    סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה סיעודית.

    מקורות מימון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים.

    תשוש נפש: אדם שאינו מוגבל באופן פיזי אך סובל מירידה בזיכרון, בשיפוט ובהתמצאות במידה כזו שהוא מסכן את עצמו. אדם הזקוק לעזרה מלאה בכל משימות היומיום ולהשגחה בגלל מצבו הקוגנטיבי.

    מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי.

    סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה לתשושי נפש.

    מקורות מימון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים.

     

    טבלה מסכמת של הטקסט בנושא אפשרויות לסידור מוסדי

    במהלך הטיפול בבני המשפחה המבוגרים אנו נאלצים לקבל החלטות חשובות שישפיעו על המשך חייו של ההורה וכן על חיינו. אחת מההחלטות הקשות ביותר קשורה לנושא המעבר של ההורה מביתו ובחירת המוסד המתאים לו. החלטה זו מלווה, לעתים, בחילוקי דעות, ברגשות אשם ובלא מעט חשש הן אצל בני המשפחה והן אצל ההורה. על מנת לסייע בקבלת ההחלטה הוקמו בשנים האחרונות חברות ייעוץ והכוונה שמסייעות להורה ולמשפחתו למצוא את המקום המתאים ביותר עבורו.

    מה עלינו לקחת בחשבון בבואנו למצוא מסגרת מתאימה להורינו?

    לכל הורה יש צרכים שונים, אליהם יש להתאים את המסגרת. ישנם הורים שזקוקים לטיפול רפואי או השגחה צמודה, כאלה שזקוקים לעזרה סיעודית וכאלה שמבקשים לעזוב את ביתם ולעבור לסביבה חברתית שונה. מציאת מסגרת מתאימה תעזור לשפר את איכות הטיפול וכן את איכות החיים. בחירת המסגרת המתאימה היא משימה לא קלה. מגוון האפשרויות הקיימות עלול להיראות מבלבל ולכן כדאי לשקול להיעזר בחברת ייעוץ והכוונה לגיל הזהב.

    מהי חברת ייעוץ והכוונה?

    חברת הייעוץ וההכוונה היא חברה שמטרתה לעזור להורה ולבני משפחתו להחליט מהי המסגרת המתאימה עבורו. ברוב המקרים, השירות אינו כרוך בתשלום מהמשפחות, אך, יש חברות אשר גובות עבורו תשלום. היתרון הגדול ביותר בחברות הייעוץ הוא העובדים, כולם אקדמאים בעלי ניסיון בעבודה סוציאלית או ניסיון טיפולי אחר, שיכולים להקל במספר דרכים:

    • קשר למוסדות– ליועצים יש קשר ישיר אל המוסדות השונים ואל לקוחות קודמים וכך הם יכולים לדעת על כל השינויים האחרונים שנערכו במוסד מסוים ולקבל משוב מהדיירים על איכותו. הם מעודכנים במחירים, באופן הטיפול ובפרטים נוספים שלרובנו אין דרך לדעת.
    • שליטה בנהלים הביורוקרטים– על מנת להירשם למוסדות השונים או לקבל סיוע כספי במימון הסידור המוסדי מהגופים הממשלתיים יש לעבור תהליך ביורוקרטי מסובך שגם יכול להיות ארוך. היועצים שולטים בכל הנהלים האלה וידריכו אתכם כיצד להשיג את כל האישורים ממשרדי הבריאות, הרווחה וקופות החולים, באופן המהיר והיעיל ביותר. בנוסף, פעמים רבות יש להם קשרים אישיים ברשויות המקומיות.
    • הוזלת עלויות– הקשרים של היועץ עם המוסדות עשויים לעזור לו גם לקבל הנחות שונות, שכן למוסדות יש אינטרס כלכלי לקבל עוד דיירים. בנוסף, חשוב לזכור שגם הסיוע מול הביורוקרטיה עשוי לחסוך לכם כסף רב.
    • הקלה על העומס הנפשי– כאמור, להחלטה על המוסד המתאים מתלווים רגשות אשם ולחץ, שמתגברים בד"כ כאשר יש צורך גם לטפל בכל ענייני הביורוקרטיה. חברת הייעוץ מקלה על תהליך הבחירה והביורוקרטיה ומסייעת בכך גם לשקט הנפשי של ההורה ומשפחתו.

    מה חשוב לדעת לפני שמחפשים מסגרת להורים?

    לפני שתתחילו בחיפוש אחר מסגרת להוריכם, עליכם לדעת מהם בדיוק הצרכים עליהם המסגרת צריכה לענות. האם הוריכם צריכים עזרה סיעודית, טיפול רפואי צמוד או שמא חיי חברה עשירים יותר? בנוסף, יש לשקול את מיקום המוסד, התקציב שלכם וכן, לדעת מהם תנאי הקבלה למוסדות ולראות האם הוריכם עומדים בהם.
    עם זאת, יש לזכור שעלינו להקפיד לא רק בבחירת המוסד המתאים אלא גם בבחירת חברת הייעוץ המתאימה במקרה שהחלטנו לבחור בדרך זו. בדקו את ההכשרה המקצועית של היועץ, ודאו כי מספר האפשרויות שמוצעות לכם הוא רחב ומגוון עד כמה שאפשר כדי למנוע מצב של יועץ שממליץ רק על מספר מוסדות איתם יש לו הסכם. גשו למקומות עליהם המליץ היועץ גם בלעדיו כדי לקבל תמונת מבט אובייקטיבית. השתדלו לשמוע התרשמות מאנשים אחרים שכבר השתמשו בשירותיה של החברה המייעצת. בכל מקרה, לא תמיד האפשרות של חברת ייעוץ מתאימה, ולפעמים צריך לנקוט בגישות אחרות.

    כיצד אוכל לחפש מסגרות מתאימות להוריי ללא חברת ייעוץ והכוונה?

    אם לא תרצו לנצל את שירותי חברת הייעוץ, תוכלו לקבל את המידע הנדרש בדרכים נוספות:

    • המלצות מחברים– לפעמים מילה טובה מחברים יכולה להיות שווה יותר מכל ייעוץ מלומד. אם חבר יספר לנו שהוריו גרים במקום מסוים וזוכים לטיפול ויחס נאות, לרוב הנטייה שלנו תהיה להתייחס אל המקום באופן חיובי ולהוסיף לו "נקודות זכות". לכן, התייעצו עם חבריכם.
    • אינטרנט– אתרי האינטרנט הרבים והפורומים השונים מציעים אפשרויות להתייעצות עם אחרים שנמצאים במצבכם. בפורומים רבים גם ניתן לקרוא סיפורים של אנשים על מוסדות שונים ולהתרשם.

    משרד הבריאות מפרסם את דוחות הבקרה שהוא עורך לבתי אבות בפיקוחו.

    • סיור עצמאי במוסדות– לוו את הוריכם למוסדות השונים באזור המיועד למעבר. קבעו פגישות עם הצוות במקום ושאלו כל העולה על רוחכם (כולל על אפשרויות הנחה על הסכום הנדרש). התרשמו מהפעילות במקום, מאיכות הטיפול, מהאוכל, מהחדרים וכו'. אין טוב ממראה עיניים.

    לסיכום, זכרו שהמטרה העיקרית היא להתאים בין צרכיו הספציפיים של ההורה לבין המסגרת. חשוב לוודא כי תובנה זו עומדת גם בראש מעייניו של היועץ אליו פניתם.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    פורסם: 2.9.2015

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן