יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שיקום במסגרות אשפוז יום

    למי מיועד שיקום במסגרת אשפוז יום ואילו טיפולים ניתן לקבל במסגרתו?

    עודכן לאחרונה:20/08/23

    מה זה מסגרת אשפוז יום?

    מרכזים לאשפוז יום מופעלים על ידי קופות החולים או עמותות פרטיות ומהווים מסגרות לשיקום אינטנסיבי לחולים הזקוקים לשיקום ללא צורך באשפוז. היחידה לאשפוז יום שיקומי מעניקה למטופל טיפול רפואי-שיקומי במתכונת דומה לטיפול המקובל באשפוז. מסגרת טיפולית זו מאפשרת למטופל לקבל את הטיפולים הנדרשים תוך שמירה ככל האפשר על שיגרת חיים תקינה ועצמאות מרבית.

    —> מתעניינים באשפוז יום? כל הפרטים על אפשרות זו בקישור הבא: אשפוז יום שיקומי בבית החולים השיקומי הגדול בישראל רעות

    למי מיועדת מסגרת אשפוז יום?

    במסגרת אשפוז יום מטופלים אנשים הסובלים מרמות שונות של ליקוי בכושר תפקודם ובעצמאותם כתוצאה ממגוון פגיעות אפשריות– אירוע מוחי, פגיעה בחוט השדרה, פגיעות רב מערכתיות לאחר תאונת דרכים או תאונת עבודה, פציעה במלחמה ובפעילות טרור, מחלות ופגיעות במערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) ושל העצבים ההיקפיים, תסמונות כאב כרוני מורכבות, בעיות אורתופדיות מורכבות ועוד. במסגרת היחידה לאשפוז יום נעשה תהליך האבחון ותהליך הטיפול והשיקום.

    מסגרת הטיפול כוללת צוות רב מקצועי. הטיפולים נמשכים לרוב כ-50 יום, כאשר בפועל שיקום אפקטיבי גם חצי שנה לאחר מועד האירוע. שיקום במסגרת אשפוז יום ניתן לאדם הזקוק לפחות לשלושה סוגי טיפולים פרא-רפואיים שונים.

    בדומה לטיפול השיקומי המתבצע במחלקות האשפוז, גם הטיפול באשפוז יום נעשה בגישה אינטרדיסציפלינרית ע"י צוות מטפלים רב תחומי, הכולל רופא בכיר בתחום השיקום המוביל את התהליך, אחות, פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית, קלינאי תקשורת, דיאטנית, פסיכולוג שיקומי ונוירופסיכולוג. השיקום חותר להחזיר למטופל את עצמאותו ומקנה לו כלים שיעזרו בהתמודדות עם המוגבלות וישפרו את תפקודו.

    איזה טיפולים ניתן לקבל באשפוז יום?

    עם קבלתו ליחידה עובר המטופל הערכה כוללת ע"י כל אחד מהגורמים המטפלים. בתוך שבוע ימים מתקיימת ישיבת צוות בה מעבדים את הנתונים שנרשמו ובונים תכנית טיפולית תוך כדי קביעת מטרות תפקודיות מדויקות לטווח קצר וארוך. הצוות מתכנס בצורה סדירה לפחות פעם בחודש כדי להעריך את ההישגים בהתאם למטרות שנקבעו ולקבוע יעדים חדשים.

    במסגרת טיפול היום השיקומי יקבל המטופל:

    • טיפול סיעודי הניתן ע"י אחות וכולל מעקב אחרי מחלות רקע, הדרכה, חבישות וטיפולים שונים.
    • טיפול פיזיותרפי שמטרתו שיפור רמת התפקוד והניידות ע"י שיפור כוח סיבולת, טווח תנועה, קואורדינציה, שימוש במכשירים מכניים וחשמליים.
    • ריפוי בעיסוק שמטרתו הקניית מיומנויות יום-יומיות בבית ובעבודה, תפקוד פנאי, שיפור תפקוד גפיים עליונות.
    • פסיכולוגיה שיקומית הכוללת ייעוץ, טיפול, תמיכה והכוונה.
    • עבודה סוציאלית– במסגרתה יקבל המטופל ליווי ותמיכה לאורך השהייה באשפוז יום ומתן ייעוץ והכוונה לשירותים השונים הניתנים בקהילה.
    • ריפוי בדיבור– ניתן ע"י קלינאית תקשורת ומטרתו טיפול בהפרעות שפה ודיבור ושיקום מנגנון הבליעה.

    כיצד ניתן לפנות למסגרת אשפוז יום?

    ההפניה למכונים ולמרכזים אלה נעשית על ידי קופות החולים או גורם מממן אחר (חברות ביטוח או משרד הביטחון). כמו כן ניתן לבוא לאשפוז יום שיקומי באופן פרטי.

    כאשר המטופל מגיע ממחלקת אשפוז עליו לפנות לגורם המממן ולקבל אישור על קבלת טיפולים באשפוז יום שיקומי (טופס 17). עם קבלת האישור המטופל מתקבל לתכנית טיפולית. כאשר המטופל אינו מגיע ממסגרת אשפוז הוא מופנה למרפאה שיקומית לבדיקת רופא שיקומי. לאחר הבדיקה הרופא מצייד את החולה בהפניה לאשפוז יום שיקומי עם ציון מספר ימי אשפוז מבוקשים. לאחר קבלת האישור מהגורם המממן (טופס 17) המטופל מתקבל לתכנית טיפולית.

    שחרור משיקום באשפוז יום

    לקראת סיום השיקום יתבצעו הערכה וסיכום התהליך השיקומי, כולל המלצות לקראת שחרור והמשך טיפול במידת הצורך. מספר ימים לפני תום תקופת השיקום המטופל מקבל הודעה על סיום הטיפולים במסגרת אשפוז יום שיקומי. בשלב זה, הצוות הרב מקצועי יערוך הערכה וסיכום של תוצאות התהליך השיקומי, יגבש המלצות להמשך טיפול וידריך את המטופל ומשפחתו לגבי צרכיו במצב החדש. סיכום התהליך יתועד בכתב והעתק יינתן למשפחה.

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 14.11.2010

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן