יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תשלומים מגרמניה לניצולי שואה על עבודה בגטו ללא כפייה

    הביטוח הלאומי הגרמני משלם רנטה סוציאלית חודשית על עבודה ללא כפייה בגטו. קרן הפיצוי הגרמנית משלמת פיצוי חד פעמי

    עודכן לאחרונה:02/08/22

    ממשלת גרמניה משלמת לניצולי שואה שהוחזקו בגטו תשלומים על עבודה בגטו ללא כפייה, בשתי תוכניות שונות:

    1. הביטוח הלאומי הגרמני ZRBG משלם רנטה סוציאלית חודשית על עבודה ללא כפייה בגטו.
    2. קרן הפיצוי הגרמנית BADV, משלמת פיצוי חד פעמי בסך 2,000 אירו על עבודה ללא כפייה בגטו.

    במאמר זה נפרט באילו תשלומים מדובר ומהם הקריטריונים לקבלתם. חשוב לדעת – ניתן לקבל במקביל את הרנטה הסוציאלית ZRBG ואת המענק החד פעמי מקרן הפיצויים הגרמנית BADV, אין צורך לפנות לסיוע מקצועי בתשלום להגשת הבקשות לגרמניה, עמותת אביב לניצולי השואה מסייעת בהגשת הבקשות ללא כל תשלום.

     רנטה סוציאלית עבור עבודה בגטו – ZRBG

    הביטוח הלאומי בגרמניה משלם קצבה בגין "עבודה ללא כפייה", לניצולי שואה אשר הוחזקו בגטו מוכר על ידי ממשלת גרמניה מכוח חוק הגטאות הגרמני – ZRBG 2002.

    הרנטה היא חודשית וגובה התשלום נקבע על פי חישובים שונים (גיל ניצול השואה בעת שהוחזק בגטו, למשך זמן השהייה בגטו וכו').

    אם אתם עומדים בדרישות לקבלת רנטה סוציאלית, קרוב לוודאי שאתם זכאים גם לפיצוי חד פעמי בסך 2,000 אירו מקרן הפיצוי הגרמנית עבור עבודה ללא כפייה בגטו BADV.

    שימו לב– הרנטה הסוציאלית ניתנת ללא קשר לקצבה חודשית או רבעונית (רנטת בריאות), הניתנת לניצולי השואה מהרשות לזכויות ניצולי שואה, מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות או מגרמניה B.E.G .

    תנאי הזכאות לרנטה: ניצולי שואה עשויים להיות זכאים לרנטה זו בתנאי שהוחזקו בגטו סגור או פתוח תחת שלטון או סיפוח גרמני, או באזור תחת השפעה גרמנית, אשר כלול ברשימת הגטאות המוכרים על ידי גרמניה, ובתנאי שעבדו בגטו ללא כפייה, וקיבלו תמורה על עבודתם, גם אם התמורה הייתה סמלית ביותר (גם מזון או קורת גג נחשבים לתמורה) וגם אם התמורה הועברה ליודנראט. כלומר: אם לניצול השואה היה חופש בחירה לגבי "האם" ו"איך" לעבוד, הדבר מהווה עבודה ללא כפייה/ מתוך בחירה.

    דוגמאות לעבודה ללא כפייה: עבודות מטבח, ניקיון, אדמיניסטרציה, תפירה, עבודה במפעלים, העברת חבילות, טיפול בילדים ובקשישים וכדומה. שימו לב – מי שעבד תחת אלימות או איומי נשק נחשב עובד כפייה ולא עובד מרצון ולכן לא יהיה זכאי לרנטה זו.

    למגישים בקשה לרנטה זו מומלץ לצרף מסמכים נוספים כמו: אישור על קבלת רנטה/ קצבה בתור ניצול שואה, מסמכים המעידים על שהייה בגטו ועוד. לצד טופס הבקשה לרנטה יש למלא גם טופס אישור חיים  וגם טופס פרטי חשבון בנק.

    לרשימת הגטאות המוכרים על ידי הביטוח הסוציאלי הגרמני ZRBG לחצו כאן .

    חשוב לדעת:

    • רשימת הגטאות מתעדכנת מזמן לזמן. כך לדוגמה, בשנת 2019 הוכרו מספר ערים ברומניה כגטאות ונוספו לרשימת הגטאות. המשמעות היא שניצולי שואה רבים שלא היו זכאים בעבר לקבל רנטה זו, עשויים להיות זכאים כעת לרנטה זו ולמענק החד פעמי עבור עבודה בגטו (BADV). מי ששהה בגטו שבעבר לא נכלל ברשימת הגטאות המוכרים, ונדחה עקב כך, וכיום הגטו בו שהה נכלל ברשימת הגטאות המוכרים, צריך להגיש בקשה חדשה לרנטה הסוציאלית על מנת שזכאותו תיבדק מחדש. לגבי מענק ה-BADV, אין צורך להגיש בקשה חדשה משום שהתיק ייבדק מחדש בצורה אוטומטית.
    • קיימות הגבלות על שכר טרחה מקסימלי עבור טיפול בהגשת תביעה לקצבה עבור עבודה בגטו ZRBG ובעבור הטיפול בקבלת הפנסיה הסוציאלית מגרמניה רטרואקטיבית החל מיום 01.07.1997.
    • רנטה סוציאלית מגרמניה לא נחשבת כהכנסה לצורך חישוב גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי, אך נחשבת כהכנסה לצורך בדיקת זכאות להשלמת הכנסה.

      פרטי הגוף המטפל בגרמניה:

    Deutsche Rentenversicherung – Rheinland

    מייל: post@drv-rheinland.de

    טל'. 0049-211-9370 פקס. 0049-211-937-3096

    כתובת

    Deutsche Rentenversicherung – Rheinland

    Koeinigsallee 71 Duesseldorf 40215

    Deutschland- Germany

     קרן הפיצוי הגרמנית עבור עבודה בגטו- BADV

    קרן הפיצוי הגרמנית BADV, משלמת מענק חד פעמי בסך 2,000 אירו לניצולי שואה שהוחזקו בגטו סגור או פתוח תחת שלטון גרמני, סיפוח גרמני או באזור תחת השפעה גרמנית, מתוך רשימת הגטאות המוכרים על ידי גרמניה, ובתנאי שעבדו בגטו ללא כפיה, וקיבלו תמורה על עבודתם – גם אם התמורה הייתה סמלית ביותר (גם מזון או קורת גג נחשבים לתמורה) וגם אם התמורה הועברה ליודנראט. כלומר: אם לניצול השואה היה חופש בחירה לגבי "האם" ו"איך" לעבוד, הדבר מהווה עבודה ללא כפייה/ מתוך בחירה. ניצולי שואה שעבדו בגטו תחת אלימות או איומי נשק נחשבים כעובדי כפייה ולכן לא זכאים למענק זה.

    שימו לב – המענק לא ישולם למי שקיבל תמורת העבודה תשלום מקרן "זיכרון אחריות ועתיד" (קרן שנתנה בעבר פיצוי חד פעמי על עבודות פרך או עבודות בכפיה) אלא במקרים בהם תעשה הבחנה ברורה בין תקופת העבודה בכפייה לתקופת העבודה ללא כפייה.

    למגישים בקשה זו מומלץ לצרף מסמכים נוספים כמו: אישור על קבלת רנטה/ קצבה בתור ניצול שואה, מסמכים המעידים על שהייה בגטו ועוד.

    לרשימת הגטאות המוכרים לקרן זו – לחצו כאן

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 27.7.2020.

    (תמונה להמחשה Unsplash)

    אדם_מבוגר

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן