יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תרופות במחשבה תחילה

    שימוש מושכל בתרופות עשוי לקדם את המצב הבריאותי ולמנוע סיכונים מיותרים

    עודכן לאחרונה:01/08/22

    בעידן של התקדמות מהירה בעולם הרפואה, חל גידול מואץ במגוון התרופות המביאות הקלה וריפוי למחלות ולכאבים. יחד עם זאת, תרופות עלולות להשפיע לרעה על המשתמשים במיוחד בגיל המבוגר, וזאת מכמה סיבות: ריבוי נטילת תרופות שונות בו זמנית, רמת פירוק התרופות בגוף והפרשה אטית של מוצרי הפירוק. מכאן, ההשפעה על יעילות התרופה. שימוש נכון ומושכל בתרופות, הכולל הקפדה על מילוי הנחיות רפואיות, תוך בירור כל שאלה המתעוררת אצל הצוות המטפל, עשוי לקדם את המצב הבריאותי ולמנוע סיכונים מיותרים.

    חשוב שכל אדם הנוטל תרופה יהיה שותף פעיל ואחראי בכל הנוגע לשימוש בתרופות הניטלות על ידו על פי מרשם רפואי או תרופות הנקנות ללא מרשם רפואי. זכרו שגם העצה הרפואית הטובה ביותר אינה יכולה להועיל ללא קבלת הדרכה מלאה לגבי אופן השימוש בתרופות. קבלת ההדרכה המלאה היא גם זכותו של החולה כמופיע בחוק זכויות החולה. למרבה הצער, קורה לא אחת, שלאחר ביקור אצל הרופא מתברר שלא יודעים מה לעשות וזאת בשל סיבות רבות שחלקן תלויות במטופל וחלקן קשורות בצוות המטפל ובמעמד הבדיקה.

    על מנת לשמור ולשפר את מצב הבריאות מן הראוי לזכור כי כל אחד מאתנו אחראי בעצמו על גופו. אחריות זאת מתבטאת בתחומים הבאים:

    1. מסירת מידע כללי ומעודכן על אורח החיים ומצב הבריאות לצוות המטפל. מידע זה מכוון את הרופא והצוות המטפל בהחלטה על תכנית הטיפול האישית. חשוב במיוחד למסור מידע על כל סוגי התרופות הניטלות.
    2. דרישה למידע על תרופות שניתנו ועל דרך בשימוש בהן. האחריות היא על כל אחד ואחד מאתנו וחשוב לבקש מן הצוות המטפל, רופא ואחות, מידע מלא ומפורט על התרופות שרשמו. המידע צריך לכלול פרטים על מינון, על דרך ועל עיתוי נטילה מומלצים.
    3. היכרות עם תופעות לוואי העלולות להופיע כתוצאה מנטילת תרופות- כדאי שתהיו ערים לתגובות גופכם וחשוב שתדעו כיצד לנהוג כאשר מופיעות תופעות לוואי. כאשר מתעוררות שאלות פנו לצוות המטפל לקבלת ייעוץ.

    כיצד להתכונן מראש למפגש עם הרופא והצוות המטפל?

    • ערכו רשימה מדויקת של התרופות שאתם נוטלים בקביעות ותרופות שאתם נוטלים לאחרונה.
    • ציינו את התרופות שאתם רגישים להן.
    • סכמו בקצרה, רצוי בכתב, את בעיות הבריאות העיקריות שלכם ואת המחלות מהן אתם סובלים.
    • הכינו רשימה קצרה של שאלות על בעיות מטרידות.

    איך להתכונן לביקור במרפאה?

    1. ערכו רשימת מידע כללי על מצב בריאותכם, במיוחד אם אתם חולים במחלות כרוניות או מחלות ממושכות. כדאי לשים את רשומת המידע בארנק כדי שתהיה תמיד בנמצא. בעת הצורך, תאפשר הרשימה מתן עזרה ראשונית מהירה. את הרשימה הכינו לבד או בעזרת בן משפחה רופא או אחות. אפשר גם לקבלה במרפאה. כדאי שהרשימה תכלול: רשימת המחלות הכרוניות והממושכות ותאריך אבחון כל מחלה, ניתוחים, רשימת התרופות שאתם נוטלים כולל תרופות ללא מרשם רופא ותכשירים טבעיים, רשימת רגישויות ותגובות אלרגיות לתרופות לחומרים שונים או לדברי מאכל, שם הרופא המטפל, כתובת וטלפון המרפאה.
    2. רשימת שאלות ומידע נוסף- ערכו רשימת מידע ושאלות לצוות המטפל כגון: הסיבה לביקור הנוכחי, תלונות, סימנים, תופעות או הרגשות חריגות שקרו לכם לאחרונה, מידע מעודכן על ביקור אצל רופאים מקצועיים ואחרים בקהילה או במרפאות חוץ של בתי חולים והטיפול עליו המליצו לכם.
    3. בזמן הביקור עמדו על כך שהרופא או האחות יתנו לכם מידע מספק על הטיפול שקיבלתם. אל תהססו לשאול מדוע ניתנו תרופות מסוימות, התעניינו בטיפולים חלופיים וחזרו על המידע באוזני הרופא או האחות לאישורם. אם שכחתם לשאול משהו או שההנחיות שקיבלתם לא הובנו כראוי חזרו ושאלו ללא חשש. אל תהססו לקבל הנחיה או הדרכה מהאחות או מהרוקח.

    שימוש נכון בתרופות

    כדי להגיע לתוצאות טיפוליות נכונות עקבו בקפידה אחר נטילת התרופות חשוב ששיטת המעקב תתבסס על המידע הבא:

    • שם התרופה- איזו תרופה ליטול? רצוי להשתמש בשם התרופה המופיע על האריזה.
    • זמן הנטילה- מתי ליטול? כל כמה שעות? מה מרווח הזמן הרצוי בין נטילת התרופות השונות?
    • אופן השימוש- כיצד ליטול? לפני האוכל? יחד עם האוכל? לאחריו? עם או בלי סוגי מזון מסוימים? עם תרופות אחרות או בנפרד?
    • תאריך תפוגה- תקופת הזמן שניתן להשתמש בתרופה על כל אריזה מופיע סימון תאריך תפוגה DATE.

    אחסון התרופה

    אחסנו את התרופה באריזה מקורית ומלאו אחר ההנחיות הרשומות על גבי האריזה. רצוי להתייעץ גם עם הרוקח. את מרבית התרופות יש לאחסן במקום יבש, קריר ורחוק מהישג ידם של ילדים. רצוי לסדר את התרופות באופן שתוכלו להבחין ביניהן בקלות. כדי למנוע בלבול בנטילת התרופות ביום, במועדים ובתנאים שונים, מומלץ לשים את התרופות בקופסאות מיוחדות שבהן תאי חלוקה יומיים ושבועיים, אותן ניתן לקנותם בחנויות ובבתי מרקחת. לשם מילוי הקופסאות אפשר להיעזר בבן משפחה או באדם אחר עליו אתם סומכים. קופסת תרופות יומית בשיטה זו עליכם לסדר מדי יום. השיטה מתאימה במיוחד לאנשים הנוטלים תרופות רבות בשעות שונות של היום. קופסת תרופות שבועית עליכם למלא מחדש כל שבוע.

    הכירו את תופעות הלוואי ודווחו עליהן

    לשמירת הבריאות לא די בקבלת הוראות ברורות ובאימוץ שיטה טובה לנטילת תרופות. עליכם לשים לב לתגובות גופכם לתרופות: ידועות תופעות לוואי לפעמים בלתי נמנעות של תרופות מסוימות. ידועות גם תופעות לוואי הנגרמות בשל לקיחת מספר תרופות יחד. כאשר הרופא רושם תרופה חדשה, כדאי לדעת מראש על תופעות הלוואי הצפויות על מנת להתאים את אורח החיים למגבלות שעשויות להיווצר ובכך למנוע שיבושים בחיי היום-יום. חשוב לדעת גם על תופעות לא צפויות שצריך לדווח עליהן לרופא המטפל.

    כללים לצמצום הסיכון מתופעות לוואי אפשריות של תרופות ומהשפעות בין תרופתיות

    השתמשו בתרופות על פי הנחיית הרופא תוך כדי הקפדה על המינון ועל אופן הנטילה. שאלו את הרופא או את הצוות הרפואי (רוקח/ אחות) מה תרגישו בעקבות נטילת התרופה החדשה? על אלו תחושות יש לדווח או לפנות מיידית לטיפול? דווחו לרופא המטפל או לאחות על כל שינוי בנטילת התרופות: שינוי תרופות הנלקחות באופן קבוע, נטילה של תרופות חדשות או כל תכשיר אחר, גם אם אינו נחשב לתרופה.

    דעו כיצד לפעול אם תרגישו לא טוב בעקבות נטילת התרופות. אמצו את הרעיון של נשיאה קבועה של "רשימת מידע על מצב הבריאות" או כרטיס מעקב למטופל  ודאגו שמספר הטלפון של הרופא ושל המרפאה יהיו בהישג יד.

    מרכז "דעת"- קבלת מידע על תרופות ומחלות

    תוכלו להיעזר גם במרכז "דעת", המופעל על ידי "יד שרה". מדובר במרכז מידע רפואי הפועל מתוך אמונה שלכל חולה יש זכות לקבל את כל המידע העדכני על מחלתו ועל אפשרויות טיפול ואז לבחור בתיאום עם הרופא המטפל את הטיפול המתאים עבורו. צוות המרכז מורכב מאנשי מקצוע מתנדבים מתחום הרפואה, המדע, המידענות. באמצעות המרכז ניתן לקבל מידע מקיף, עדכני ואמין על המחלה, טיפולים אפשריים, תופעות לוואי של תרופות, טיפולים חדשניים. המידע ניתן בחינם.

    לפרטים ניתן לפנות למרכז "דעת", בטלפונים- 03-9543349/ 02-6444500/*6444, או במייל- daatri@yadsarah.org.il.

    למידע נוסף ניתן לצפות בסרט : מסע בארץ התרופות – לחץ כאן

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 12.3.2014.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן