יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תנאי הזכאות לפיצויים מטעם ועידת התביעות (קרן סעיף 2)

    מהי "ועידת התביעות" ובאיזה תנאים ניתן לקבל תגמולים קבועים דרכה?

    עודכן לאחרונה:11/06/23

    פיצויים קבועים ("תגמולים") לניצולי השואה

    לאחר תום השואה עלתה שאלת הפיצויים לה זכאים ניצולי השואה על הרדיפות והסבל בזמן השואה. לאורך השנים ועד ימינו אלה מתקיים משא ומתן עם הגרמנים בשאלת תנאי הזכאות לפיצויים. בעקבות המשך הדיונים בשאלת הזכאות, חלק מניצולי השואה שבעבר לא היו זכאים לפיצויים קבועים, יכולים כיום בתנאים מסוימים להיות זכאים לפיצויים זאת למרות שעברו עשרות שנים מפרוץ המלחמה. סיבה נוספת לאי קבלת פיצויים במשך כל כך הרבה שנים (מעבר לשאלת הזכאות) קשורה לכך שחלק מניצולי השואה סירבו לקבל את הפיצויים מכיוון שראו את קבלתם כפיצוי על בני משפחתם שנספו בשואה. במשך השנים רבים הפנימו כי הפיצויים החומריים הם רק בעד האובדנים החומריים שנוצרו כתוצאה מהשואה. כמו כן, עם הזדקנותם של ניצולי השואה, הגיעו חלקם למצב כלכלי קשה ועל כן מביעים לעת זקנתם עניין חדש בזכאות לפיצויים במטרה לשמר איכות חיים סבירה לעת זקנה. עם זאת חשוב לדעת שגם כיום לא כל ניצולי השואה זכאים לפיצויים קבועים.

    הרשויות השונות העוסקות בפיצויים קבועים

    בעקבות התהליך ההיסטורי הקשור בשאלת הזכאות לפיצויים, נוצר מצב שבו יש כמה גופים האחראים על העברת הפיצויים לניצולי השואה הזכאים. ביניהם ניתן למנות את הרשות לזכויות ניצולי השואה (לשעבר הלשכה לשיקום נכים) במשרד האוצר, ועידת התביעות החומריות נגד גרמניה (Claims Conference). כמו כן, ישנם ניצולי שואה המקבלים פיצויים ישירות מגרמניה (BEG). כל גוף כזה אחראי על חלק אחר מאוכלוסיית ניצולי השואה בהקשר של פיצויים. קביעת זכאותו של ניצול לפנות לגוף זה או אחר בתביעה לפיצויים נקבעת על פי מספר משתנים כגון: שנת עלייתו לארץ, מוצאו, מאורעותיו בזמן השואה ועוד. מצב זה הוביל לחוסר שוויון ובלבול בקרב ניצולי השואה ובקרב קרוביהם המבקשים לברר את זכאותם לפיצויים כאלו.

    תיקון מהותי למצב זה נעשה באמצעות התכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה 2014.

    מאמר זה יסקור את תנאי התגמולים מוועידת התביעות (קרן סעיף 2) .

    ועידת התביעות– קרן סעיף 2

    הוועידה לתביעות יהודיות חומריות נגד גרמניה פועלת להבטחת פיצויים והשבת רכוש לניצולי שואה וליורשים של קורבנות השואה. החל משנת 1951, ועידת התביעות, הפועלת בשיתוף פעולה עם מדינת ישראל, ניהלה משא ומתן לקבלת תשלומים מגרמניה, מאוסטריה, מממשלות נוספות וממספר תעשיות והשיגה רכוש יהודי שלא נתבע מגרמניה תוך מימון תכניות לשם עזרה לניצולי השואה הנזקקים. לאחר איחוד גרמניה המערבית והמזרחית, הגיעו ועידת התביעות וממשלת גרמניה להסכם בנוגע להקמת תכנית פיצויים נוספת. תכנית זו מיועדת לניצולי השואה אשר קיבלו פיצוי מינימאלי או שלא קיבלו פיצוי בכלל. עבור ניצולי שואה אלה הוקמה קרן סעיף 2.

    הקריטריונים לקבלת פיצויים קבועים מוועידת התביעות (קרן סעיף 2)

    תנאי הסף לקבלת תגמולים מועידת התביעות (סעיף 2) קובעים כי הכנסת ניצול השואהלא תעלה על על 49,850$ ליחיד ואינו בעל נכסים ששוויים נטו גבוה יותר מ-997,020$ או שווה ערך לפי שער החליפין המקומי (נכון למאי 2020). נלקחת בחשבון רק הכנסתו של מגיש הבקשה ללא הכנסת בן/בת זוגו, ולא יכללו בחישוב תקרת ההכנסה קצבת ביטוח הלאומי, פנסיה מעבודה או תכנית פרישה. כמו כן אדם שקיבל יותר מ- 35,000 מרקים פיצויים קודמים איננו זכאי לפיצויים מקרן זו. החל מינואר 2020 מי שנמצא זכאי יקבל רנטה בגובה 513 יורו לחודש (1,539 יורו לרבעון).

    החל מחודש יוני 2014, זכאים מקבלי קצבה זו גם לקצבת השלמה ממשרד האוצר לניצולי שואה המקבלים קצבה מקרן סעיף 2 וכן להטבות נוספות.

    מעבר למבחן ההכנסה עמידה באחד התנאים הבאים תקבע את זכות ניצול השואה לפיצויים מקרן סעיף 2 מוועידת התביעות (על פי פרסומי ועידת התביעות):

    1. שהה 6 חודשים לפחות במחנה ריכוז, או במחנה עבודה ליהודים.
    2. שהה 3 חודשים ויותר בגטו כפי שהוגדר על ידי ממשלת גרמניה.
    3. חי בסתר לפחות 4 חודשים בתנאים לא אנושיים, ללא גישה לעולם החיצון, בשטחים שכבשו הנאצים.
    4. חי בסתר 12 חודשים לפחות, בתנאים לא אנושיים, ללא גישה לעולם החיצון, בשטחי מדינות בעלות ברית של הנאצים.
    5. חיו 4 חודשים לפחות בצורה לא חוקית בזהות בדויה, או עם מסמכים מזוייפים, בתנאים לא אנושיים בשטחים שכבשו הנאצים.
    6. חי 12 חודשים לפחות בצורה לא חוקית בזהות בדויה או עם מסמכים מזוייפים, בתנאים לא אנושיים, בשטחי מדינות בעלות הברית של הנאצים.
    7. היה במשך 6 חודשים לפחות במחנה עבודה באזור הגבול האוסטרו-הונגרי ((
    Alpen festung או במכרות הנחושת בבור סרביה או במחנה ל"בני ערובה" יהודיים באוסטרייה Judenlager ) או strasshof Komplex) .
    8. שירת לפחות 6 חודשים במחנות לעבודות כפייה ברומניה (לפי קריטריונים מוגבלים), ברפובליקה הצ'כית, סלובקיה, יגוסלביה לשעבר, לוב, מחנה סימוביט בבולגריה, ו-
    Ferramonti di Tarsia באיטליה.
    9. שירת 6 חודשים לפחות במחנה עבודה מוכר בבולגריה.
    10. היה לפחות 6 חודשים במחנות עבודה מסוימים בטוניסיה, מרוקו או אלג'יריה.

    רשימת המחנות המוכרים על ידי משרד האוצר הגרמני

    רשימת הגטאות המוכרים על ידי משרד האוצר הגרמני

    לשם בדיקת הזכאות ומילוי טפסים נא ראה זכויות ניצולי השואה

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי

    פורסם: 14.4.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן