יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תזונה וסוכרת – חיים ומוות ביד המזון

    בחירה בתזונה בריאה משפרת את איזון הסוכרת, מונעת ומפחיתה מאוד את סיבוכיה

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    גישה תזונתית כוללת ותזונה ים תיכונית הוכחו כמפחיתות משמעותית התפתחות סוכרת, מחלות לב, גורמי סיכון למחלות לב ומחלות נוספות. הוכח כי תזונה קשורה כמעט לכל גורמי הסיכון הניתנים לשינוי בסוכרת ומחלות לב, החל מרמות שומנים לא תקינות בדם, יתר לחץ דם ואיזון סוכרת. כאשר אנו מדברים כיום על תזונה אנו מדברים על אלפי רכיבים תזונתיים.

    לרבים מהרכיבים התזונתיים השפעות מגנות או מזיקות על בריאותנו. רכיבים תזונתיים אלה כוללים סיבים תזונתיים, שומנים שונים, ויטמינים, מינרלים, חומרי צבע של הצמחים (פוליפנולים ועוד). כל אלה משפיעים על גורמי הסיכון דרך מנגנונים רבים. כלומר, כל גרגיר קטנית, חיטה, ירק, או מזון אחר מכיל הרבה רכיבים שמשפיעים על לחץ הדם בדרך מסוימת ועל הפחתת תהליך דלקת בכלי הדם, בדרך ומנגנון שונה, באותה עת.

    ראוי לכן שתזונת האדם החולה בסוכרת תהיה מבוססת על ליבת התזונה הבריאה, כפי שהיא ממומלצת על ידי רוב ארגוני הבריאות: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, עוף, דגים (לא מטוגנים)– רצוי לפחות פעמיים בשבוע, ומקורות השומן המומלצים: שמן זית, שמן קנולה, אגוזים, שקדים ואבוקדו.

    תזונה מערבית, המכילה בעיקר מוצרים המבוססים על קמח לבן בשילוב עם שומנים צמחיים מוקשים, מלח ו/ או סוכר, תורמת להגדלת הסיכון למרבית המחלות, בהן יתר לחץ דם, השמנה, סוכרת ומחלות לב. לעומת זאת, תזונה עשירה בירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים, דגים, אגוזים ושמן זית מפחיתים סיכון לתחלואה. הטיפול התזונתי חייב להתייחס למכלול גורמי הסיכון ולגישות התזונתיות שהוכחו כבעלות השפעה משמעותית על הפחתת תחלואת הסוכרת וסיבוכיה.

    הטיפול התזונתי היעיל לוקח בחשבון את מאפייניו האישיים, התרבותיים, האתניים והכלכליים, כמו גם את מטרות איזון הסוכרת של המטופל. לאור מכלול המידע המחקרי, טיפול תזונתי רפואי על ידי דיאטנית קלינית מהווה מרכיב חיוני במניעת הסוכרת, באיזון סוכרת ובמניעה/ האטה של מרבית סיבוכיה. בגלל מורכבות התזונה בכלל ובסוכרת בפרט, מומלץ וחשוב שהטיפול, ההדרכה והמעקב התזונתיים לאנשים עם סוכרת יינתנו על ידי דיאטנית קלינית בעלת ידע וניסיון בנושאי תזונה, סוכרת וחינוך לסוכרת. מחקרים הוכיחו שיפור באיזון הסוכרת על ידי טיפול תזונתי שנעשה עם דיאטנים קליניים.

    מטרות הטיפול התזונתי בסוכרת

    ישנן שלוש מטרות מרכזיות לטיפול התזונתי לאנשים עם סוכרת.

    1. השגת ושמירת תוצאות תקינות ככל הניתן לרמות הסוכר בדם, פרופיל שומנים בדם, לחץ דם, ומשקל.
    2. מניעה וטיפול בסיבוכים הכרוניים של סוכרת
    3. התאמת הטיפול התזונתי להעדפותיו, לטעמיו, לתרבותו, ולמוכנותו של המטופל לבצע שינויים. כל זה מחייב לתת כלים למטופל לשם שמירת ההנאה שבאכילה, דבר שנעשה על ידי ציוד המטופל בכלים לרכישת מזונות והכנת מאכלים, בריאים.

    עודף משקל

    מרבית האנשים עם סוכרת סובלים גם מעודף משקל. עודף משקל והשמנה בסוכרת מהווים גורם סיכון משמעותי ליתר לחץ דם, מחלות לב ואירוע מוחי, רמות שומנים לא תקינות (דיסליפידמיה) והגדלת הקושי שבאיזון רמות הסוכרת בדם.

    הבשורות הטובות– ירידה במשקל, גם מתונה, תורמת משמעותית לירידה ברמות הסוכר בדם, לירידה בלחץ הדם ובערכי השומנים בדם וכן לשיפור ניכר בהרגשה הכללית.

    אפשרי בהחלט לרדת במשקל אולם, חשוב לדעת כי מדובר בתהליך לטווח ארוך וחשוב שייעשה בהדרכה ומעקב אצל דיאטנית קלינית המתמחה בסוכרת. חשוב שהדיאטה תהיה מתונה ותתחשב בכל המאפיינים האישיים, גורמי הסיכון ואורח חייו של האדם.

    הרכב התזונה לסוכרתי

    במשך שנים, נתן איגוד הסוכרת האמריקאי המלצות מדויקות להרכב הדיאטה, עם הגדרת אחוזים מומלצים של פחמימות, חלבון ושומן. ההמלצות השתנו מקצה לקצה, וכיום ההמלצה הנה לדיאטה אשר תותאם אישית לכל מטופל, בהתאם למכלול נתוניו האישיים.

    פחמימות – פחמימות הן המרכיב התזונתי המשפיע ביותר על רמות הסוכר והטריגליצרידים בדם. הן הכמות והן סוג הפחמימות, משפיעים על רמות הסוכר בדם. מחקרים מלמדים כי הגבלת כמות הפחמימות בתפריט מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם. אולם, מאחר והמוח זקוק לפחמימות כמקור האנרגיה, כמות פחמימות מסוימת הנה חלק מהתפריט המאוזן המומלץ. גם לסוג הפחמימות השפעה על איזון הסוכרת וגם על גורמי הסיכון והסיבוכים. מומלץ שהפחמימות יגיעו מקטניות, מירקות, מדגנים מלאים, מפירות וממוצרי חלב דלי שומן. רצוי להפחית ככל הניתן באכילת מוצרי קמח לבן, סוכרים וכל מיני המאפה, המזונות והמשקאות המכילים אותם.

    צריכת סוכרים–  מרבית ארגוני הבריאות ממליצים לכל האוכלוסייה להפחית צריכת סוכר למינימום- עד 10 אחוזים מסך הקלוריות היומיות. הסוכר מספק לנו קלוריות ריקות, כלומר דלק בלבד, ללא כל רכיבים תזונתיים מגנים, ולכן מומלץ לכולם להפחית למינימום את השימוש בו. חלק גדול מהסוכר המוסף למזונות כיום הנו הפרוקטוז המופק מעמילן התירס. השימוש בפרוקטוז כממתיק (Added Fructose) אינו מומלץ לסוכרתיים. אולם, אין סיבה למנוע פרוקטוז המופיע באופן טבעי בירקות, בפירות, במסגרת סך הפחמימות היומי.

    ממתיקים מלאכותיים: סכרין, סוכרלוז, אספרטיים, ואססולפאם K בטוחים לשימוש, בטווח הצריכה היומי המקובל, כפי שנקבע על ידי ה- FDA.

    שומנים וכולסטרול– אנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, לכן תזונת הסוכרתי צריכה להיות תזונה המגנה בפני מחלות לב. המטרה העיקרית ביחס לכמות שומנים באנשים עם סוכרת היא הגבלת השומנים הרוויים, שומני טרנס וכולסטרול לצורך הפחתת הסיכון לתחלואת לב. שומנים רוויים, חומצות שומן טרנס וכולסטרול הם המשפיעים העיקריים על רמות הכולסטרול (LDL) ה"רע" בדם.

    שומנים במזון – במזון קיימים שלושה סוגי שומנים:

    1. שומן רווי
    2. שומן חד-בלתי-רווי
    3. שומן רב-בלתי-רווי. בקבוצה זו שני סוגים: חומצות שומן מסוג אומגה 3  וחומצות שומן מסוג אומגה 6.

    שומנים רוויים–  השומן הרווי בטבע הוא על פי רוב מוצק בטמפרטורת החדר ומקורו בעיקר במזונות מן החי. חמאה, מוצרי חלב שמנים, שומן עוף ובשר, בשר כבש, עשירים בשומנים רוויים וכן מספר קטן של שמנים צמחיים כמו שמן קוקוס, שמן קקאו ושמן דקלים. החברה המודרנית ייצרה סוג חדש של שומנים רוויים שאינם קיימים בטבע, הם השומנים המוקשים המיוצרים בתעשיית המזון ומשמשים מרכיב בחלק גדול מהמזונות המתועשים. תהליך הפיכת השמן לשומן מוקשה מלווה בייצור של חומצות שומן הקרויות חומצות שומן מסוג טראנס (נמצאים במרגרינה ומוצרים המכילים שומנים מוקשים). חומצות שומן טראנס, מגדילות את הסיכון למחלות לב. הן נדירות יחסית במזון הטבעי ולעומת זאת נפוצות במזון המתועש.

    שומנים רוויים ושומנים מסוג "טראנס" קשורים בהעלאת רמות הכולסטרול "הרע" בדם וביתר לחץ דם ובכך מגבירים את הסיכון למחלות לב. לכן, על מנת להפחית את הסיכון לחלות ביתר לחץ דם ובמחלות לב, מומלץ להפחית בצריכת שומנים רוויים ובצריכת שומנים מסוג "טראנס" הנמצאים במרגרינות, בחטיפים למיניהם, בעוגות, בעוגיות, בבורקסים, במלאווח, בנקניקים, בנקניקיות, במוצרי בשר מעובדים ועד קרקרים, כעכים רטבים ועוד . תעשיית המזון מחויבת לפרט על גבי אריזת המזון את תכולת השומן וחומצות השומן הרווי ובנוסף לפרט את סוג השמנים ברשימת הרכיבים. אנא חפשו מידע חשוב זה והשתמשו בו לבחירת מזונות בריאים למען בריאותכם.

    שומנים חד-בלתי-רוויים- מחקרים מראים כי צריכת שומנים אלו מסייעת לאזן את  רמות הכולסטרול ה"הרע" (LDL) והכולסטרול ה"טוב"(HDL) בדם ולכן מפחיתה סיכון למחלות לב. לכן, מומלץ לצרוך שומן זה בתפריט היומי בהתאם לכמות השומן היומית המומלצת. המזונות העשירים בשומנים חד-בלתי- רוויים הם: שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, טחינה, שקדים ואגוזי לוז והם מהווים מרכיב חשוב בדיאטה הים-תיכונית.

    שומנים רב-בלתי-רוויים מסוג אומגה 3- שומנים אלה חיוניים לנו. מזונות עשירים בחומצות שומן אלו חייבים להיכלל בתפריט היומי. מחקרים רבים מצביעים ששומנים אלה תורמים למניעת התפתחות טרשת עורקים ולהפחתת מחלות לב ויתר לחץ דם. בעבר, שומן מסוג אומגה 3 היה חלק משרשרת המזון, התרנגולות קיבלו מהעשב שאכלו את האומגה 3, לכן העוף, הביצים והחלב הכילו אותם. כיום, חומצות שומן אומגה 3, נדירות וחסרות בתזונה המערבית. המקורות העיקריים בתפריטנו– דגי ים צפוני וחלק מדגי הבריכות, אגוזי מלך, שמן קנולה, זרעי פשתן טחונים ושמן פשתן.

    מומלץ  לאכול פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע דגים לא מטוגנים, כתחליף למנת בשר. הדגים המומלצים הם דגי-ים כגון: סלמון, מקרל, לקרדה (פלמידה) והרינג (מטיאס) .

    שומנים רב-בלתי-רוויים מסוג אומגה 6- מספקים לגוף חומצות שומן חיוניות והינם חשובים בתפריט היומי. אבל, לחומצות שומן אלו יש גם השלכות בלתי רצויות ולכן מומלץ לצרוך מקבוצה זו בהגבלה, על פי רוב 2-1 כפיות שמן ליום (כולל הבישול כמובן).

    כולסטרול– כולסטרול במזון עלול להעלות את רמות הכולסטרול בדם לכן מומלץ להגביל את צריכת הכולסטרול היומית. כולסטרול מצוי רק במזון מהחי. תכולת כולסטרול גבוהה מצויה במזונות כמו: ביצים, חמאה, בשרים שמנים, פירות ים ובעיקר איברים פנימיים כמו  מוח, כבד וטחול, לכן מומלץ להימנע ממזונות אלו ולהעדיף מזונות דלים בכולסטרול כמו דג ועוף ומוצרי חלב דלי שומן ולהגביל את צריכת הביצים השבועית. כדאי לציין שבביצה אחת (בחלמון) יש את כמות הכולסטרול המקסימלית המומלצת ליום. הכמות המומלצת היא 3-2 ביצים לשבוע, כולל ביצים שבבישול ובאפייה.

    ההמלצות בנוגע לשומני המזון גורסות כי צריכת שומן רווי לא תגדל מ-7 אחוזים מסך הקלוריות היומית ולא עולה על אחוז אחד של שומני טראנס מסך הקלוריות. צריכת כולסטרול יומי לא מעבר ל-200 מ"ג ליום. מומלץ שתי מנות או יותר של דגים המספקים ח"ש אומגה 3 בשבוע, להוציא דגים מטוגנים.

    מלח- צריכת המלח בקרב האוכלוסייה גדולה באופן משמעותי מההמלצות. אכילת כמות מלח גבוהה מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי. רוב המלח שאנו אוכלים מקורו במזון המתועש. ההמלצות לכל האוכלוסייה הן לצרוך נתרן (חלק מהמלח) מתחת ל-2,300 מ"ג ליום.  באנשים עם סוכרת ואי ספיקת לב כמות הנתרן צריכה להיות נמוכה מ-2,000 מ"ג ליום. צריכת הנתרן המומלצת (מתחת ל-2,300 מ"ג ליום) צריכה להיות בשילוב עם תזונה עשירה בירקות, פירות, מוצרי חלב דלי שומן לשם הפחתת לחץ דם. כדי לאכול את רמת המלח המומלצת, ולא יותר חשוב מאוד לקרוא את תוויות המזון על גבי האריזות ולבחור מזונות עם רמת נתרן הנמוכה מ-200 מ"ג נתרן ל-100 גר' מזון.

    תוספי מזון– תוספי אנטיאוקסידנטים כמו ויטמיני E, C וβ- קרוטן, אינם מומלצים לאנשים עם סוכרת, שאין להם מחסור. אין הוכחות ליעילות התוספים ויש חשש שהם עלולים לגרום נזק בשימוש בהם לאורך זמן. יעילותם של תוספי כרומיום לאנשים עם סוכרת לא הוכחה באופן ברור ולכן לא ניתן להמליץ עליהם.

    אלכוהול– אם אדם מבוגר עם סוכרת בוחר לצרוך אלכוהול מומלץ שהצריכה תהיה מתונה ומוגבלת למשקה אחד ביום לנשים ועד שני משקאות ביום לגברים. מנה של משקה מוגדרת כ-350 מ"ל בירה או 150 מ"ל יין או 50 מ"ל משקה חריף. על מנת להפחית את הסכנה להיפוגליקמיה לילית באנשים המשתמשים באינסולין או בתרופות המעודדות הפרשת אינסולין, יש לשתות את האלכוהול עם מזון. שתיית אלכוהול ללא אכילת פחמימות יכולה לגרום להיפוגליקמיה. באנשים עם סוכרת, לצריכת אלכוהול מתונה (הנצרכת ללא מזון) אין השפעה אקוטית על ריכוז גלוקוז ואינסולין, אך שתיית אלכוהול מסוג קוקטיילים או ליקרים או יין מתוק, עלולה להעלות את רמת הגלוקוז בדם.

    תזונה בריאה מתחילה בקניית מזונות בריאים

    הגישה הישנה שהתייחסה בעיקר להגבלת סוכרים פשוטים אינה עולה עוד בקנה אחד עם ההמלצות העדכניות ולפעמים אף מטעה ומבלבלת. תזונת הסוכרתי מבוססת תמיד על אחוז לא מבוטל של פחמימות. חשוב שפחמימות אלה יבואו בעיקר מקטניות ומדגניים מלאים ומיעוטם מסוכרים פשוטים המצויים בחלב ומוצריו בפירות כמובן בכמויות ובפיזור המותאמים אישית.

    מורכבות נושא הסוכרת באה לעתים קרובות לידי ביטוי בעת רכישת המזון בסופר. עד היום קיימת ההתוויה "ללא סוכר" באישור משרד הבריאות על מזון. מוצרי מזון רבים הנושאים התוויה זו אינם מתאימים לסוכרתיים ואף עלולים להזיק להם, למרות שאין בהם תוספת סוכר! חלק גדול ממוצרי מזון אלה עתירים בשומנים רוויים, בשומנים מסוג טראנס ובקלוריות. השומנים הרוויים ושומני הטראנס, הינם מהרכיבים לגביהם יש הסכמה רחבה ביותר כי חשוב להפחיתם בתזונת הסוכרתיים. קיימים מזונות רבים הנושאים התוויה זו ובהם שוקולדים ללא סוכר, מיני מאפים ללא סוכר ועוד, שעשירים ברכיבים מזיקים אלה. חשוב לחפש מוצרים אשר עומדים במכלול קריטריונים אשר מהווים מענה למכלול גורמי הסיכון של הסוכרתיים.

    תו אייל על מזונות– קיימים כיום מוצרים אשר עומדים במכלול של קריטריונים ובהם תכולת שומן רווי נמוכה, רמות כולסטרול נמוכות, רמות סיבים גבוהות, והם מתאימים לסוכרתיים למרות שייתכן ויש בהם סוכר בכמויות קטנות.

    העובדה שהמילה סוכר מופיעה על המוצר איננה סיבה לפסול את המוצר, אלא ההרכב הכולל של המוצר, החל מחומרי הגלם ממנו הוא מיוצר, הכמויות והיחסים של שאר המרכיבים. תו אייל על מזונות מלמד כי המוצר מכיל כמויות נמוכות של הרכיבים המזיקים. יחד עם זאת חשוב להדגיש: העובדה שמזון נושא את התו אין פירושה שאפשר לאכול ממזון זה באופן חופשי! התו אומר כי ניתן לכלול מזון זה בכמות מוגבלת, כתחליף למנת פחמימות או שומן או חלבון וחשוב שכל זה ייעשה במשותף עם הדיאטנית המטפלת. חלק גדול מהמזונות הנושאים את התו מהווים תחליף לקינוח ותמיד מדובר במנות קטנות בהתאם לתפריט האישי.

    לסיכום

    תזונה בריאה יכולה למנוע סוכרת בקרב אנשים בסיכון לסוכרת וחלק ניכר מסיבוכי הסוכרת. נושא התזונה הוא מורכב ולכן גם מורכבת ההדרכה לגביו. נושא המזון הוא מרכזי וחשוב בכל תרבות וחשוב שכך יישאר. המורכבות העצומה של המזון, הטכנולוגיות החדשות, התוספים למיניהם, מגפות ההשמנה והפרעות האכילה, ההטעיות האין-סופיות בפרסומות, באמצעי השיווק ובמדיה– כל אלה מחייבים שהאנשים שיובילו ויטפלו באוכלוסייה הבריאה והחולה יהיו האנשים שהוכשרו לכך– הדיאטנים הקליניים ורצוי כאלה שהתמחו בטיפול בסוכרת.

    השתתפות בהדרכות פרטניות, קבוצתיות, קורסי בישול ייעודיים לסוכרתיים, וקבוצות לירידה במשקל מיוחדות לסוכרתיים, לא רק מומלצת, אלא מהווה מתנה אמתית לחיים.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 1.3.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן