יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קח מקל – האם הוריך זקוקים למקל או לאביזר הליכה אחר?

    במידה וקיימת בעיית חוסר יציבות, רצוי לשקול מקל הליכה בעל שלוש רגליים שיכול גם להקל בנשיאת משקל

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    אנשים רבים בגיל הזיקנה סובלים מבעיות יציבות, חוסר שיווי משקל וקשיים בהליכה. עם זאת, מעטים האנשים שייעזרו באביזר הליכה ביוזמתם וללא עידוד של בני משפחה. זקנים רבים רואים באביזרי עזר מעין הכרזה שבריאותם ירודה והם אינם עצמאים עוד. ההפך הוא הנכון, שימוש באביזרי עזר מתאימים יעזור להוריך להיות עצמאים יותר, בטוחים יותר, ולשפר את ההרגשה האישית שלהם. חשוב כבן משפחה לגלות ערנות ולראות אם הוריך זקוקים לאביזר הליכה, לעזור להם להכיר בצורך ולמצוא את האביזר המתאים למצבם ולצורכיהם.

    האם הוריי זקוקים לאביזר הליכה?

    • נפילות חוזרות– אם הוריך סובלים מנפילות חוזרות לעתים תכופות, מעבר לבירור רפואי שחשוב לעשות, זה הזמן להציע להוריך להיעזר באביזר הליכה המתאים למצבם.

    • בעיות שמיעה בעיית שמיעה פוגעת ביציבות ומשפיעה על תחושת הביטחון העצמי בעת ההליכה, לכן אם ידוע לכם על ירידה בשמיעה אצל הוריכם- חשוב לשים לב לאופן ההליכה שלהם ולהציע להם אביזר הליכה בעת הצורך.

    • חולשה– האם הוריכם זקוקים להפסקות תכופות בעת ההליכה, האם הם מתעייפים לאחר הליכות קצרות? ייתכן שאביזר הליכה מתאים עם כיסא נייד יקל עליהם מאוד.

    • בעיות ראייה – כבדי ראייה יכולים למצוא מקל הליכה בצבעים אדום ולבן שיעזרו להם בהתמצאות בדרך ואף יתרמו לתחושת הביטחון שלהם.

    סוגי אביזרי ההליכה הקיימים

    • מקלות הליכה– חשוב לדעת שמקלות הליכה עוזרים בעיקר לתחושת הביטחון ופחות ליציבות. במידה וקיימת בעיית שיווי משקל או חוסר יציבות, רצוי לשקול מקל הליכה בעל 3 רגליים שיכול גם להקל בנשיאת משקל. חשוב לזכור כי אם הולכים עם מקל הליכה אסור לשאת חפץ ביד הפנויה. אם לוקחים תיק,יש לשאתו ביחד עם המקל.

    • הליכונים– הליכונים מיועדים לאנשים שצריכים תמיכה גדולה יותר ממה שמקל הליכה יכול לספק להם. הליכונים מאפשרים לכם להציב יותר משקל על הידיים במקום על הרגליים ובנוסף מסייעים בשמירה על שיווי המשקל. מרבית ההליכונים בנויים מ-4 רגליים ומסגרת קלת משקל. לבחירת ההליכון המתאים למצבם של הוריכם חשוב להתייחס לנקודות הבאות:

    1. גובה- גובה ההליכון צריך להיות מכוון כך שהמרפקים מכופפים רק מעט (רוב ההליכונים ניתנים לכיוון והתאמה לגובה המשתמש).

    2. משקל- יש לבדוק את קיבולת המשקל המרבית של ההליכון. משקל מקסימלי להליכון 150 ק"ג (אם כי ניתן להזמין הליכון שמתאים ל-500 ק"ג)

    3. קיפול נוח והכנסה לתא מטען של מכונית. לרוב ההליכונים ניתן לקשור תיק מלפנים או להוסיף סלסלה לנשיאת חפצים אישיים.

    • רולטורים– רולטורים הם הליכונים עם גלגלים בכל הרגליים ותוספות לתמיכה ונוחות בסיסית. הם מתאימים גם לאנשים המתקשים להרים את ההליכון בעזרת הידיים בכדי לבצע את הצעידה. מרבית הרולטורים מגיעים עם מזרן המשמש ככסא ישיבה, מה שמאפשר לעשות הפסקות התרעננות. לרולטורים יש מעצורי יד והגלגלים הקדמיים מסתובבים ימינה ושמאלה, כך שניתן לבצע פניות בפשטות, מבלי להרים את ההליכון. לבחירת הרולטור המתאים חשוב להתייחס לגובה, משקל ופונקציית הקיפול של הרולטור ובנוסף חשוב לשים לב שהרולטור אינו רחב מידי ויכול לעבור בקלות דרך דלתות הבית.

    עם מי כדאי להתייעץ לגבי התאמת אביזר הליכה להוריי?

    איש המקצוע המוסמך לייעץ בנוגע להתאמת אביזר הליכה הוא פיזיותרפיסט. במידה והוריכם מבקרים במרכז יום לקשיש, או גרים בבית אבות או בדיור מוגן, בידקו אם הפיזיותרפיסט יכול ליעץ לכם בנושא. תוכלו גם להתיעץ עם אחות או רופא משפחה, פיזיותרפיסט מטעם קופת חולים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 21.1.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן