יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קח את הזמן

    תכנון הזמן בגיל המבוגר חשוב לעצמאותו של הזקן, שיודע למה לצפות ויכול לחלק מטלות מורכבות למספר ימים

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    למרות שנראה שבגיל הזיקנה הזמן הפנוי מקנה תחושה של חופש ופנאי, חשוב מאוד להקדיש מחשבה לתכנון הזמן של בן המשפחה המזדקן. תכנון הזמן זו פעולה חשובה שכדאי לעשותה ביחד עם הקרוב הזקן ולא עבורו כדי לתת לו את תחושת השליטה והיותו אדון לעצמו.

    למה חשוב לתכנן את הזמן בגיל הזיקנה?

    תכנון הזמן נותן משמעות לחייו של האדם המזדקן

    ברגע שלזקן יש סדר יום והוא יודע למה לצפות, בשביל מה לקום בבוקר, הוא יודע שגם אם יש ימים משעממים יותר זה משהו חולף ושבאופן כללי יש לו תעסוקה ותחושה של תפקיד.

    תכנון הזמן משפר את תחושות העצמאות והערך העצמי ומונע דיכאון

    ברגע שהאדם הזקן קובע את סדר יומו הוא מרגיש אדון לעצמו. בנוסף, בעת התכנון הוא יכול לחלק משימות מורכבות עבורו לכמה ימים וכך לשמור על עצמאותו לאורך זמן. למשל, את משימת ניקיון הבית הוא יכול לפרק למשימות קטנות יותר ולבצע אותן במשך כמה ימים. פעולת התכנון עצמה מקנה לזקן הרגשה של שליטה, משרה ביטחון ונותנת תחושה של עניין ועשייה לזקן.

    תכנון הזמן באופן יעיל משפר יכולות קוגניטיביות ומסייע לשימור הזיכרון

    תכנון הזמן מהווה אינדיקציה ותרגול ליכולת הקוגניטיבית והמחשבתית של ההורה המבוגר. תכנון זמן הוא דבר שדורש שימוש בזיכרון, בתכנון לעתיד, בארגון ויצירת סדר פעולות, בהערכה נכונה של משך הזמן הדרוש לשם ביצוע הפעולה (למשל, כמה זמן לוקח לעשות קניות) ועוד. מומלץ להציע להורה המזדקן לנהל יומן ולערוך רשימות של משימות, קניות וכו'. עצם הפעולה של עריכת רשימות מסייעת לזכור אותם. בנוסף, תכנון הזמן יוצר תזכורת למשימות חשובות, למשל לקיחת תרופות בזמן, מועדים חשובים כגון מאורע משפחתי ועוד. הצע להוריך לציין לעצמם תזכורות למשימות חשובות לדוג' תרופות שצריך לקחת אחרי תכנית יומית קבועה בטלוויזיה. ניתן גם להיעזר בשעון מעורר או אף בפלאפון לציון תזכורות.

    פורסם: 18.12.2011

    (תמונה להמחשה unsplash)
    פיברומיאלגיה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן