יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    פציאליס – כשעצב הפנים משותק

    טיפול בפציאליס (שיתוק עצב הפנים) אצל קלינאית תקשורת יתמקד בשיפור תנועות הבעות הפנים, ביכולות הלעיסה, בבליעה ובדיבור

    עודכן לאחרונה:09/08/23

    שיתוק עצב הפנים, המכונה גם פציאליס, הוא הפרעה עצבית המתבטאת בחולשה או שיתוק של שרירי הפנים. לרוב, יופיע השיתוק בצד אחד של הפנים ובמקרים נדירים יהיה דו צדדי. התופעה שכיחה למדי ומופיעה אצל 1 מתוך 5000 אנשים. פציאליס מופיע אצל גברים ונשים באופן שווה ובכל הגילים כאשר הוא נפוץ יותר בין גיל 15 לגיל 45. בנוסף, הופעתו שכיחה יותר בקרב חולי סכרת, סביב השליש השלישי להריון ובעונות מעבר.

    עצב הפנים או בשמו השני – העצב השביעי אחראי לעצבוב שרירי הפנים. הוא אחראי בין היתר על תנועות הבעות פנים, כגון חיוך, הרמת גבות, עצימת ופקיחת עיניים ועל שליטה בשרירי פנים שמשתתפים בדיבור, באכילה ובשתייה. עצב הפנים מעצבב גם בלוטות רוק ודמעות ואחראי על תחושת הטעם.

    מה קורה כאשר ישנה פגיעה בעצב הפנים?

    פגיעה בעצב הפנים עלולה לגרום לשורה של לקויות:

    • עיוות הפנים בשל שיתוק או חולשה של צד אחד.
    • קושי בביצוע תנועות הבעות הפנים.
    • קושי בשליטה על הפה, ייתכן ריור.
    • קושי בלעיסה ובבליעה.
    • דיבור לא ברור.
    • שינויים בכמות הדמעות והרוק.
    • פגיעה בחוש הטעם.
    • כאב, הירדמות ותחושת נימול באזורים מסוימים בפנים.

    הלוקים בשיתוק זה נאלצים להתמודד עם לקויות תפקודיות וגם עם תחושות חוסר נוחות, מבוכה ואי נעימות בעקבות העובדה שפניהם לא סימטריות והדבר מהווה גם הפרעה אסתטית.

    סוגי שיתוק של עצב הפנים

    ישנם שני סוגים של שיתוק עצב הפנים: שיתוק פריפרי – כאשר הפגיעה הינה ישירה בעצב הפנים. כתוצאה מסוג שיתוק זה כל שרירי ההבעה במחצית הפנים בצד הפגוע משותקים, כולל אזור העיניים והגבות. שיתוק מרכזי – כאשר הנזק לעצב הוא בחלקו הפנימי התוך־גולגלתי, במערכת העצבים המרכזית. במקרה כזה השיתוק הוא רק באזור התחתון של הפנים (אזור הפה והלחי) בצד הנגדי למקום שבו נגרם הנזק המוחי.

    הסיבות לשיתוק של עצב הפנים

    הסיבות השכיחות ביותר הגורמות לפציאליס (בסדר שכיחות יורד) הן:

    1. הסיבה השכיחה ביותר (כמחצית מהמקרים) נקראת פציאליס על שם בל. הסיבה לשיתוק זה אינה ידועה.
    2. חבלה/ טראומה: חבלה יכולה להתרחש כתוצאה מתאונה הכוללת פגיעה בעצם הגולגולת שבתוכה עובר העצב, כתוצאה מפגיעה בעצב במהלך ניתוח או במהלך לידה.
    3. זיהומים שונים: זיהום שכיח הגורם לפציאליס הינו הרפס זוסטר.
    4. גידולים בקרבת העצב השביעי אשר לוחצים עליו.
    5. סיבות נוירולוגיות הגורמות לפציאליס כמו: אירוע מוחי או מחלות אוטואימוניות כגון גיליאן ברה, טרשת נפוצה ומיאסטניה גראביס.

    כיצד מאבחנים שיתוק של עצב הפנים וכיצד ניתן לטפל בכך?

    האבחנה נעשית על פי הסימנים הקליניים האופייניים למחלה. כדי לאבחן את הסיבה למחלה צריך לעבור בדיקה אצל רופא אף־אוזן־גרון ואצל נוירולוג. בשל העובדה שיכולים להיות סיבוכים המערבים את העיניים והראייה חשוב להיבדק גם על ידי רופא עיניים.

    ברוב המקרים בהם הסיבה להופעת השיתוק אינה ידועה (שיתוק על שם בל), השיתוק הינו זמני וצפוי ריפוי מלא וספונטני בתוך חודש עד ששה חודשים. בחלק קטן מהמקרים תישאר פגיעה אשר תבוא לידי ביטוי בעיקר בצניחה של זווית הפה.

    גם במקרים של שיתוק פנים כתוצאה מנזק מוחי (אירוע מוחי או פגיעה מוחית), ניתן לטפל ולהקטין את הליקוי. ככל שהטיפול סמוך לאירוע, התוצאות מהירות יותר, אך יחד עם זאת ניתן לראות שיפור תפקודי במהלך כל תהליך השיקום.

    ישנם סוגים שונים של טיפולים בפציאליס בהתאם לסוג הפציאליס והסיבה להופעתו. במידת הצורך ניתן לטפל בפציאליס באמצעות תרופות שונות וניתוחים. כמו כן ניתן לטפל בפציאליס באמצעות פיזיותרפיה ובמסגרת רפואה משלימה. טיפול אצל קלינאית תקשורת יתמקד בשיפור תנועות הבעות הפנים על ידי תרגילים המיועדים להפעלת שרירי הפנים ובעיסוי של שרירי הפנים. כמו כן, הטיפול יתמקד בשיפור יכולות הלעיסה, הבליעה והדיבור שנפגעו בעקבות הפציאליס.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן