יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סימני אזהרה למחלת האלצהיימר

    המדריך המלא של הסימפטומים לאיתור מחלת האלצהיימר כבר בשלביה המוקדמים

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח, השכיחה בעיקר בקרב בני 65 ומעלה. המחלה גורמת להחמרה הדרגתית בתפקודי המוח  ולמרבה הצער עד היום הסיבות להתפתחותה אינן ידועות וטרם נמצאה לה תרופה. עם זאת, אבחון מוקדם של המחלה עשוי לעכב את החמרתה בזכות תרופות מתאימות.

    אלצהיימר – סימני אזהרה

    לפניכם רשימה של סימפטומים שעלולים להעיד כבר בשלב מוקדם של המחלה כי אחד מהוריכם או מן הקרובים לכם סובל מאלצהיימר. חשוב להדגיש, כי חלק מהסימפטומים יכול להתאים גם למחלות אחרות של דמנציה.

    1. בעיות שפה- חולה אלצהיימר נוטה לשכוח מלים פשוטות, לשלב במשפטים מלים שאינן קשורות ולכן הדיבור שלו אינו מובן במקרים רבים.

    2. אובדן הזיכרון- החולה מסוגל לזכור אירועים מהעבר, אולם, סובל מבעיות זיכרון לטווח הקצר. בעיות הזיכרון תכופות ומחמירות עם הזמן.

    3. שיפוט שגוי- מתבטא בשיפוט לקוי של המציאות. החולה עשוי, למשל, להתלבש בצורה מוזרה או להיחשף למצבים מסוכנים כמו צעידה באמצע כביש סואן.

    4. קשיי התמצאות בזמן ובמקום- חולה אלצהיימר עלול ללכת לאיבוד מבלי שיזכור לאן התכוון ללכת ומדוע. הוא עשוי לאבד דרכו גם בסביבה שמוכרת לו היטב ואפילו בשכונת מגוריו, משום ששכח היכן הוא גר.

    5. שינויים במצב הרוח או בהתנהגות- שינויים קיצוניים במצב הרוח ללא שום סיבה הגיוניות. החולה עובר תוך כמה דקות מצחוק היסטרי לבכי או משלווה לכעס וחוזר חלילה.

    6. קושי במילוי מטלות בסיסיות- בשל בעיות הזיכרון שמאפיינות את המחלה עלול חולה האלצהיימר להתקשות במילוי מטלות מוכרות. כך, למשל, הוא מסוגל להניח תבשיל שבישל על הגז ולאחר מספר דקות לשכוח שבכלל עשה זאת. מקרים מהסוג הזה חושפים את החולים לסכנה ממשית לחייהם.

    7. בעיות בחשיבה- חולה אלצהיימר מתקשה בביצוע חישובים פשוטים וגם במטלות מורכבות כמו ניהול כספים.

    8. שינויים באישיות- שינויים דרסטיים באופיו של החולה, שיכול להפוך, ללא שום סיבה נראית לעין, לחשדן, מבולבל, ממורמר ומלא חרדות.

    9. הנחת דברים שלא במקומם- חולה אלצהיימר מניח חפצים במקומות שאינם מיועדים להם: את המגהץ הוא עשוי להניח במקפיא, את צנצנת הקפה בארון הבגדים ואת הכביסה המלוכלכת בארון הנעליים.

    10. אובדן יוזמה- החולה הופך לפאסיבי, אדיש למתרחש סביבו וזקוק לדרבון רציני כדי לגלות מעורבות או לקחת חלק בפעילות כלשהי.

    אם זיהיתם בהוריכם או באדם מבוגר הקרוב אליכם יותר מאחד מהסימפטומים שצוינו כאן, חשוב לפנות בהקדם לבדיקה מקיפה אצל הרופא אשר יפנה את החולה למרפאת זיכרון. במרפאות אלה זוכים החולה ובני משפחתו לאבחון מקיף ומקצועי, הכוונה והדרכה להתמודדות עם המחלה ולמיצוי זכויות מול ביטוח לאומי, והמלצה לטיפול תרופתי.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 19.3.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן