יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סימון מוצרי מזון

    סימון מוצרים אמור לספק לצרכן את המידע הנחוץ לו על מנת להחליט אם לרכוש את המוצר וכמה ממנו כדאי לו לצרוך

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    סימון המוצר הוא תעודת הזהות שלו, והתווית אמורה לספק לצרכן את המידע הנחוץ לו על מנת להחליט אם לרכוש את המוצר וכמה ממנו כדאי לו לצרוך. במחקר שנעשה במכון וולקני עולה כי הסימון על האריזות אינו בהכרח נכון, וכי גם כאשר הסימון נכון, לא תמיד אנחנו יכולים לקבל או להבין ממנו את הפרטים החשובים לנו.

    לדוגמה: אדם שרוצה לחשב לעצמו את כמות הקלוריות שהוא צורך, נאלץ במקרים רבים לחפש את סימון הערכים התזונתיים על האריזה, כאשר לעתים קרובות הסימון כתוב באותיות זעירות מאוד ולא מספיק ברורות. לפעמים, כתוב על האריזה שהמוצר מכיל חומרים מסוימים, שאמורים לעודד אותנו לצרוך את המוצר (למשל "עשיר באומגה 3" – סוג של שומן שאמור להיות בריא), אבל  לא כתוב כמה  אומגה 3  יש במוצר, ורק בדיקת מעבדה מגלה שמדובר בכמות זעירה בלבד.

    למה כדאי לשים לב כשמסתכלים על אריזת המוצר?

    • ראשית חשוב לשים לב לשם היצרן ולכתובתו או לכתובת המשווק. אלה יאפשרו לנו לפנות אליהם בכל טענה ותלונה שתהיה לנו.
    • לא פחות חשוב לשים לב לתנאי אחסון המוצר, כי תנאי אחסון לא נאותים משפיעים על איכות המוצר.
    • חשוב מאוד לבדוק את הרכיבים של המוצר. הדין מחייב לרשום את רשימת הרכיבים בסדר יורד, כלומר הרכיב שתכולתו גבוהה ביותר במוצר יופיע ראשון ולאחריו יופיעו שאר הרכיבים בסדר יורד.

    מה לגבי הסימון "טבעי" או "מכיל רכיבים טבעיים"?

    קיים תקן הקובע שמוצר נחשב "טבעי" רק אם עבר סוגי עיבוד מינימליים שנקבעו בתקן, כמו מיצוי, הקפאה וכו'. אם המוצר מכיל כמה רכיבים טבעיים אפשר לציין עליו "רכיבים טבעיים". למרבה הצער, אנו מגלים מוצרים שהסימון עליהם מנוגד לתקן. למשל, רסק עגבניות 100% טבעי שמכיל חומרים שאינם טבעיים כמו סירופ סוכר. בדיקה של הרכיבים מגלה לנו את נוכחות סירופ הסוכר ושהמוצר אינו כל כך 100% טבעי כפי שהצהיר היצרן על גבי התווית.

    האם צבעי המאכל מסוכנים?

    ישנן קבוצות שונות של צבעי מאכל, חלקם סינתטיים, שלגביהם יש ויכוח מה מידת הסכנה הגלומה בהם. ישנם צבעי מאכל שמוספים למזון ונטען עליהם שהם יכולים לגרום לתופעות לוואי שונות, במיוחד בקרב ילדים. בד"כ הם מסומנים ברכיבי המזון באות האנגלית E כמו הטרטרזין (שמסומן 122E).

    היום, לאור המודעות הגוברת של הצרכנים, יצרנים רבים מחליפים את צבעי המאכל בצבעים טבעיים וחלקם אף טורחים לציין זאת במפורש על אריזות המוצרים.

    האם המוצרים הבריאים, אלה שכתוב עליהם שהם מפחיתים לחץ דם או מורידים את רמת הכולסטרול, הם באמת בריאים?

    לא!

    החוק אוסר לכלול בסימון המזון תכונות ריפוי או מניעת מחלות, והאיסור חל הן על התווית של המוצר והן על פרסומות. מומלץ להיות ערניים יותר, לקרוא את התוויות ואת רכיבי המוצר בצורה מדוקדקת, וכך נוכל לקבל מושג על מה שאנחנו מכניסים לפה.

    למידע נוסף ראה אתר המועצה הישראלית לצרכנות- המדריך לקשישים.

    פורסם: 8.3.2010

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן