יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סיוע לחולה סיעודי בביצוע מעברים

    כך תעזרו לבן משפחה במצב סיעודי לעבור ממצב למצב, מכיסא לכיסא אחר, מכיסא למיטה וכד'

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    בן משפחה שנזקק לכיסא גלגלים מוצא את עצמו, אולי בפעם הראשונה, מתמודד עם קשיים בביצוע פעולות שבעבר היו פשוטות. כדי להרגיל את בן המשפחה למצב החדש כדאי ללמד אותו באופן יסודי את המעברים מהכיסא לכיסא אחר, למיטה או לאסלה. כדאי לעזור לחולה יותר מפעם אחת ולהתאמן איתו על המעברים בסבלנות.

    ביצוע מעברים באופן יעיל וגמיש יקל על המטפל ויעזור לחולה בשלבי ההחלמה שלו. שימוש פעיל ברגליים ובידיים אף משפר את זרימת הדם ותורם לחיזוק הגוף. תכנון המעבר והתחושה כי החולה יכול לדאוג לעצמו ולהתנהל בשגרת יומו בתנאים החדשים, הם מפתח ראשוני וחשוב לעצמאותו ולמצב הרוח שלו.

    עצות עבור בן המשפחה המסייע לחולה סיעודי

    1. בקשו הדרכה מפיזיותרפיסט: במקרה של אשפוז במחלקה שיקומית מומלץ וניתן לקבל הדרכה בנושא המעברים מפיזיותרפיסט מוסמך בתקופת האשפוז בבית החולים. הדרכה ראשונית מאיש מקצוע חשובה מאוד לתרגול נכון של המעברים. לאחר מספר שיעורים מגורם מוסמך, בני המשפחה יכולים להמשיך ולעזור לחולה לתרגל את המעברים גם בבית בשלבי ההחלמה והחזרה לשגרה.
    2. אביזרי עזר– כדי לסייע לחולה להצליח לבצע את המעברים ממקום למקום באופן יעיל ובצורה עצמאית ניתן לשלב בסביבתו הטבעית מספר אביזרי עזר. אביזר ראשון וקל להתקנה הוא ידית אחיזה. ידית כזו צריכה להיות בקוטר שמתאים לאחיזת כף יד ומותקנת בגובה המתאים. בעזרת ידית אחיזה, לדוגמה בחדר האמבטיה, יכול הקשיש לעבור בצורה פשוטה בין כיסא הגלגלים לאסלה או למקלחון. אביזר שני שיכול לסייע הוא קרש ישיבה המוצב בגובה כיסא הגלגלים. קרש כזה יכול לסייע לקשיש כנקודת מעבר בין כיסא הגלגלים לאגן האמבטיה, או לשמש ככיסא ישיבה בתוך המקלחון. חשוב להתאים את גובה הקרש לנוחיותו של כל אדם, על מנת להשיג מעבר חלק ונוח. אביזר נוסף הוא מנוף עזר, שמתאים בעיקר לחולים הנדרשים לשכב במיטה או לשבת בכיסא הגלגלים באופן כרוני. מנוף העזר עוזר לחולים לרדת מהמיטה אל כיסא הגלגלים, אל האמבטיה, או אפילו אל תוך בריכה, באופן יעיל ועל ידי לחיצת כפתור. לאביזרי עזר לסיוע במעברים ראה אתר עזרים של עמותת מ.י.ל.ב.ת.
    3. לתקשר באופן קונקרטי וברור– בן משפחה שעבר פציעה, ניתוח, או אירוע מוחי, לומד לתקשר מחדש עם הסביבה בתנאים שונים מאשר בעבר. בשבועות הראשונים שלאחר האשפוז, הקשיש עשוי להיות עייף במיוחד וכושרו הקוגניטיבי מוגבל ולעתים מעורפל. השעות האידאליות לתרגול המעברים החדשים הן שעות הבוקר. כדאי לתרגל תרגולים קצרים, מספר פעמים, במשך מספר ימים רצופים. כדאי להשתמש בהסברים בשפה פשוטה ומובנת.
    4. יש להדריך מחדש ולתרגל מחדש– לימוד מיומנות פיזית חדשה דורש מספר אימונים והדרכות יומיות. אדם חולה ירצה לבצע מעברים באופן עצמאי אך גם יהסס לסכן את גופו הפגוע. לכן יש להדריך מחדש את המעברים ולהתאמן עליהם יותר מפעם אחת או פעמיים. לאחר האימונים יש לוודא כי הקשיש אכן מצליח לבצע אותם לבדו ולרענן את זכרונו בהדרכה קצרה מדי פעם.

    שיטת החלקה – שיטת מעבר נוחה ופשוטה היא שיטת המעבר בהחלקה. שיטה זו מתאימה בעיקר לחולים שחלשים באזור הגפה התחתונה ונזקקים לכיסא גלגלים באופן כרוני. לשיטת ההחלקה מספר שלבים:

    א.  מורידים את משענת היד מצדו האחד של הכיסא.

    ב.  מקרבים את המיטה/ האמבטיה/ כיסא אחר, אל כיסא הגלגלים באופן סמוך כך שהם נוגעים זה בזה.

    ג.  מניחים קרש החלקה בין כיסא הגלגלים לאובייקט החדש.

    ד.  בעזרת הידיים הקשיש מעביר את עצמו בתנועה חלקה בין הכיסא למושב החדש דרך קרש ההחלקה.

    שיטה זו נחשבת ליעילה ביותר, למרות שהיא עלולה להיראות מאוד קשה בפעם הראשונה. לאחר הדרכה ומספר אימונים היא הופכת לקלה ומסייעת רבות לגמישות תנועתית בבית.

    יש לזכור כי אדם שנזקק לכיסא גלגלים ונדרש לעזרה פיזית יום-יומית נמצא במצב נפשי ירוד וזקוק לתמיכה ולסבלנות מצד הסביבה. לימוד נכון של מעברים שגרתיים, בליווי צוות מקצועי ומטפל, מעודד את החולה לעצמאות ומשפר את מצב רוחו ואת התנהלותו בשגרת חייו החדשה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 19.3.2013

    (תמונה להמחשה צילום בני דויטש)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן