יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    נהיגה בגיל זיקנה

    נהיגה בגיל הזיקנה חיונית מאוד לשמירה על עצמאותו של האדם. עם זאת חשוב לגלות ערנות לגבי יכולתו של האדם המבוגר לנהוג

    עודכן לאחרונה:01/08/22

    נהגים מעל גיל 70 נמצאים בסיכון גבוה בשעת נהיגה בגלל מגבלות כמו שמיעהראייה וירידה בערנות. הבעיה היא שלא תמיד ההורה המבוגר מודע לשינויים שחלו בו, ולעתים הוא פשוט לא מוכן לוותר על ההגה, הן בשל הצורך בניידות והן בשל הפגיעה בדימוי העצמי.

    במידה ואתם חשים בירידה שעלולה לפגוע ביכולתם של הוריכם המזדקנים לנהוג, יש באפשרותכם להפנותם למרפאים בעיסוק המתמחים בשיקום נהיגה ויכולים להעריך את המצב ואת הכשירות לנהיגה. חובתכם היא להסביר להוריכם על החשיבות בהפסקת הנהיגה ועל מידת הסיכון לחייהם ולחיי הסובבים אותם. הפנייה הרשמית לרשויות היא הצעד המתבקש הבא.

    בגיל הזיקנה עלול ההורה המזדקן ללקות במגוון של מגבלות המקשות על יכולת הנהיגה. הבעיות המופיעות בגיל זה הן: ירידה בחושי השמיעה והראייה (כולל רגישות לסינוור), ירידה בכוח שריר ותחושה (כדוגמת חולי סוכרת), קושי בסיבוב הראש וחגורת כתפיים לצדדים, ירידה בטווח קשב (קשב סלקטיבי וקשב מפוצל), ערנות מופחתת והאטה בזמן תגובה. מרכיבים אלה חשובים על מנת לשים לב לתמרורים, לסימנים על הכביש ולכלי רכב אחרים, להגיב לשינויים של כלי רכב אחרים והולכי רגל העולים על הכביש, ולנהוג בתנאי תאורה שונים. ירידה בשמיעה, למשל, מקשה על מתן תשומת לב לרכבים חולפים, על הערנות לבעיות מכניות, ועל הצצות תוך כדי נהיגה.

    הנתונים הסטטיסטיים מראים כי נהגים בני יותר מ-65 מעורבים בתאונות דרכים פי 1.5 מהממוצע באוכלוסייה, זאת בעיקר בשל מצב בריאותי ירוד. החוק בישראל אמנם מחייב רופאים לדווח למשרד הבריאות על כל שינוי שעלול לפגוע ביכולת של אותם חולים לנהוג, אבל רק מעטים עושים זאת. בני משפחה של הורים מזדקנים מרגישים לעתים שהנהיגה של האב או האם מסוכנת אבל לא רוצים להתעמת בנושא זה, בשל חשש לכעס ולהתמרמרות. בשל העובדה כי נהיגה במצב לא כשיר מסכנת הן את הוריכם והן את הסביבה, חשוב להתעלות מעל רגשות

    הערכת כישורי נהיגה

    החל מגיל 65 מחויב כל נהג בישראל בבדיקה רפואית אחת לשנתיים, כדי לחדש את רישיונו. בנוסף, כל רופא שרואה את הנהג, וגם הוא עצמו, מחויבים לדווח על בעיות שעשויות לפגוע ביכולתו לנהוג. הרופא מחויב לדווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות, ואילו הנהגים עצמם צריכים לדווח למשרד הרישוי. עד עתה, כל רופא יכול היה לבצע את הבדיקות, במקרים רבים הנבדק לא סיפר לרופא את כל האמת, טפסים רבים מולאו באופן שטחי ואף זויפו, ואנשים בדרגת נכות גבוהה קיבלו הכשר לנהוג.

    חשוב מאוד להדגיש בפני ההורה המבוגר שבמידה והוא משתמש במכשירי עזר רפואיים, כמו מכשירי שמיעה או ראייה, חובה עליו להשתמש בהם גם בזמן הנהיגה, כיוון שאלו הכרחיים להגברת כישורי הנהיגה שלו.

    בנוסף, יש לעבור על התרופות שבהם משתמש ההורה המזדקן, אם באופן קבוע ואם באופן מזדמן, ולבדוק אילו תופעות לוואי יש לתרופות ואין לנהוג לאחר השימוש בהן. לדוגמה: סירופ לשיעול ותרופות הרגעה מסוימות גורמות בגיל המבוגר לישנוניות.

    המלצות לנהג בגיל זיקנה:

    להלן מספר המלצות שיוכלו לעזור להוריכם המבוגרים לנהוג בצורה בטוחה ואחראית:

    • מומלץ להימנע מנהיגה בשעות בהן הראות לקויה (ערפל, לילה, או אובך).
    • לנסוע רק במקומות מוכרים.
    • לנסוע עם מלווה שישמש כמורה דרך.
    • לתכנן את הנסיעה ולהכיר את הדרך לפני שנוסעים במקומות לא מוכרים, רצוי עם מפה.
    • להימנע מנהיגה בשעות העומס.
    • לא להפעיל רדיו.
    • להימנע מלדבר עם הנוסעים ברכב או בדיבורית במהלך הנהיגה.
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן