יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עוברים לבית אבות

    מהם המצבים שבהם מומלץ לאדם לעבור לבית אבות ובמי ניתן להתייעץ לפני המעבר?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    בית אבות הינו מסגרת מגורים המיועדת לאנשים בגיל זיקנה הזקוקים לעזרה בניהול חיי השגרה ולמסגרת מוגנת. ההחלטה לגבי המעבר לבית האבות צריכה להיות של האדם הזקן, אלא אם כן הוא נמצא במצב קוגניטיבי שלא מאפשר זאת.

    ניתן למצוא סוגים שונים של בתי אבות על פי רמת התפקוד של הזקן וצרכיו:

    • תשושים– זקנים עצמאיים שזקוקים לעזרה מינימאלית בתפקוד היום-יומי.
    • סיעודיים– זקנים שבדרך כלל מרותקים למיטה, הדורשים עזרה צמודה.
    • תשושי נפש– זקנים עם ירידה קוגניטיבית משמעותית, המתבטאת בירידה בזיכרון, בבעיות התמצאות, בבעיות בשיפוט ועוד, הגורמות לקושי בתפקוד היום-יומי ולצורך בהשגחה מתמדת.

    המעבר לבית אבות אינו פשוט עבור הזקןונעשה בדרך כלל במקרים בהם הוא אינו יכול להישאר במסגרת הביתית הטבעית והמוכרת לו. למרות הקושי הכרוך בתהליך, מעבר לבית אבות נובע מהרצון לאפשר לזקן מסגרת מוגנת ולשפר את איכות חייו ובטחונו. במסגרת זו ייהנה הזקן מטיפול רפואי צמוד (תלוי באיזו מסגרת), מתקנים מותאמים, מחיי חברה ופעילויות פנאי עשירים. הכל תחת קורת גג אחת.

    סיבות בריאותיות למעבר לבית אבות

    מצב בריאותו של האדם ורצונו יקבעו באיזו מידה הוא זקוק להשגחה 24 שעות ביממה. אם בעקבות מצב בריאותו של האדם הוא נזקק להשגחה רפואית צמודה יהיה צורך למצוא עבורו מסגרת מוגנת מתאימה.
    רמת התפקוד של הזקן– יכולת הניידות העצמאית, יכולת ההתמצאות שלו וכן יכולתו לבצע פעולות פשוטות ויום-יומיות, כמו להתלבש או להתקלח לבד, משפיעה על הצורך במעבר לבית אבות. בחירת בית אבות והמעבר אליו ייעשו בהתאם לרמת התפקוד שלו.

    סיבות סביבתיות למעבר לבית אבות

    נוסף על מצב בריאותי המצריך השגחה, מעבר לבית אבות יכול לסייע גם במצבים של בדידות ודיכאון. בבית אבות יש בדרך כלל פעילויות פנאי מגוונות (תלוי בסוג המסגרת)- ריקוד, ברידג' או מחשבים, סרטים, מוזיקה ומוזאונים. כמו כן מתקיימים מדי פעם טיולים המותאמים במיוחד לבני הגיל השלישי.

    קושי בהתאמת הבית לצרכי האדם כמו מעבר לדירה בקומה נמוכה יותר או עם מעלית, התאמת חדר האמבטיה וכד' וקושי במימון עובד זר או עזיבתו, מהווים גם הם סיבה למעבר לבית אבות.

    בעת המעבר, האדם יזכה לסיוע בכל אותן פעולות בהן הוא מתקשה, למגורים בסביבה בטוחה ומותאמת לצרכיו, לחיי חברה פעילים ולפיקוח רפואי סביב השעון (תלוי במסגרת).

    במי ניתן להיעזר בבחירת בית אבות?

    כאמור, אם הזקן נמצא במצב קוגניטיבי תקין, בראש ובראשונה יש לשוחח עמו ולברר מה רצונו, מה חשוב לו בעת חיפוש ובחירת מקום עבורו. חשוב להפוך אותו לשותף בכל תהליך ההתלבטות וההחלטה בהתאם למצבו ויכולתו.

    ניתן  להיעזר בחברות ייעוץ והכוונה למציאת בית אבות. ישנן מספר חברות השמה שיעזרו לכם למצוא את בית האבות המתאים במהירות וביעילות. חברת ההשמה מכירה היטב את מבחר בתי האבות הקיימים באזור, מפעילה אנשי מקצוע שיערכו תיאום ציפיות לגבי סוג המקום, הטיפול, המיקום, רמת המלונאות והמחיר.

    חשוב להתייעץ עם רופא, אחות או עובדת סוציאלית, המכירים את מצבו הרפואי ואת תפקודו של בן האדם ויכולים לתת לכם כיוון לגבי הצרכים הספציפיים שלו.

     

    פורסם 26.11.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן