יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עצות להתמודדות עם אבלם של הורים

    המטפלים בזקן שהתאלמן זה לא מכבר יכולים לעזור לו בתהליך ההסתגלות למציאות החדשה

    עודכן לאחרונה:17/04/22

    מותו של אדם משאיר אחריו פעמים רבות קרובים וחברים ש"חרב עליהם עולמם". חוויית האבל מערערת את הכוחות הנפשיים, ואף משפיעה על הקשרים החברתיים. חווית האבל נמצאה כקשה ביותר כשמדובר על אובדן בן/ בת הזוג. בעקבות האובדן מתעוררים אצל האדם האבל רגשות מהולים של עצב, כעס, חוסר-אונים ורגשות אשמה. רגשות אלו עלולים להוביל למצב של דכאון,  קשיים בשינה, חוסר תיאבון וגם קשיי ריכוז.

    גם הקשרים החברתיים והבין-אישיים עלולים להשתנות ולהיראות לאדם האבל כחסרי משמעות. יש לזכור כי ההתאלמנות היא לא אירוע החיים הקשה היחידי שחווה הזקן אלא מתווספת בד"כ לצורך להתמודד עם מצבי משבר נוספים האופייניים לזקנה במימדים הבריאותיים הנפשיים והחברתיים.

    תפקיד בני המשפחה

    עיבוד תהליך האבל כולל בתוכו את הצורך להשתקם תוך הסתגלות למציאות החדשה וחיפוש של איזון חדש בחיים הן לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק. המטפלים בזקן שהתאלמן זה לא מכבר יכולים לעזור לו בתהליך ההסתגלות למציאות החדשה תוך התייחסות לממדי החיים השונים:

    • בממדים הבריאותיים– תשומת לב לשינויים במצב הבריאות הכללי, מעקב אחר לקיחת תרופות, הליכה משותפת לרופא וכד'.

    • בממדים הכלכליים– עזרה בהתמצאות ובמיצוי ההליכים הנדרשים לביצוע בגופים השונים. יש שים לב גם לשינויים ברמת ההכנסה במיוחד אצל הנשים שהתאלמנו.

    • עזרה במשימות היום-יומיות– רבים מגלים שהם אינם יודעים או יכולים לבצע משימות רבות  שבן-הזוג עשה עד לכתו (לדוגמה- קשיי ניידות הקשורים לתלות שהייתה בבן הזוג ששימש כנהג היחיד בבית).

    • הפגת הבדידות– גם אם אתם עסוקים מאוד וכבר חזרתם מתוקף הנסיבות לשגרת יומכם, יש לזכור כי ההורה נשאר מרבית היום לבדו ומתקשה לחזור לשגרת יומו. יש לעזור לו למצוא לעצמו עיסוקים ומיומנויות חדשות הרלוונטיות לחיי היום-יום בהווה, שיכולות להקל עליו את תחושת הבדידות.

    עצות פרקטיות לבן המשפחה להקל על ההורה המתאבל

    • בתקופת האבל המתאבל עסוק בעיבוד האבל ובצורך הפסיכולוגי להיפרד רגשית מהאדם שאבד לו. תנו לו את הזמן, הדרך והקצב שלו. לפעמים אף מתעוררים שינויים באמונות ובמנהגים הקשורים לדת. כבדו את השינויים- הם נובעים מהצורך להגן על הזיכרונות הפרטיים שקיימים במחשבות המתאבל.

    • קיימים הבדלים רבים בסגנון ההתמודדות עם האבל. אל תשוו את תגובות ההורה שנשאר לבד עם תגובות הדוד או השכן שהתאלמן. גם אורך הזמן של תהליך ההתאבלות שונה בין אדם לרעהו. התהליך הנורמטיבי של האבל האינטנסיבי נמשך כשנה אך הוא יכול להימשך לאורך יותר זמן ולהגיע אף לשלוש שנים, ולפעמים גם עד סוף החיים.

    • קיימות התנהגויות מסוימות כגון, דיבור על הנפטר בזמן הווה, עריכת כלים לאוכל גם לנפטר, ראייה של בן-הזוג הנפטר ואפילו דיבור איתו, כל ההתנהגויות האלה הן שכיחות ונורמטיביות בעיקר בגיל המבוגר ואינן נחשבות להתנהגויות פסיכופתולוגיות.

    לסיכום,  רבים מהזקנים שאיבדו בני/ בנות זוגם מתקשים להתמודד עם האבל לבדם ועל כן נדרשת מן המטפלים תמיכה במימדים החיים השונים שתעזור בהסתגלות למצב החדש.

    (תמונה להמחשה unsplash)
    אבל

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן