יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מניעה ראשונית של אירוע מוחי (שבץ)

    שליטה על חלק מגורמי הסיכון (כלחץ דם, רמת סוכר גבוהה) יכולה למזער את הסיכון לשבץ באופן משמעותי

    עודכן לאחרונה:20/08/23

     

    אירוע מוחי הוא גורם התמותה השני בעולם המערבי והחמישי בשכיחותו בישראל (נכון לשנת 2016). בארץ לוקים מדי שנה כ-18,000 איש בשבץ. במרבית מדינות העולם המערבי, כמו בישראל, שבץ מהווה את הסיבה הנפוצה ביותר לנזק נוירולוגי הגורם לנכות קבועה.

    את גורמי הסיכון לאירוע מוחי ניתן לחלק לגורמים שאינם ניתנים לשינוי כגון: גיל, מין, גנטיקה ומוצא אתני ולגורמים הניתנים לשינוי וכוללים בעיקר אורח חיים המצריך שינוי התנהגותי. לפי הנחיות האיגוד הנוירולוגי בישראל אימוץ אורח חיים בריא הוא האמצעי המוכח ביותר למניעה ראשונית של שבץ מוחי.

    מחקר בינלאומי (INTERSTROKE, 2016) שפורסם בכתב העת היוקרתי The Lancet וכלל כ- 32 מדינות ועשרות אלפי משתתפים מרחבי העולם, מצא כ-10 גורמי סיכון הניתנים לשינוי המסבירים יחד כ-90% מהסיכון לשבץ. משמעות הממצא היא כי בידי כל אדם קיימת אפשרות הבחירה לשלוט על אותם גורמים הניתנים לשינוי ולמזער את הסיכון שלו לשבץ במידה משמעותית.

    גורמי הסיכון הניתנים לשינוי הבולטים ביותר הם:

    • איזון לחץ הדם – יתר לחץ דם נמצא כאחד מגורמי הסיכון לאירוע מוחי הניתנים לשינוי. בישראל יותר מחצי מאוכלוסיית גילאי 65 ומעלה מאובחנים עם יתר לחץ דם. האמצעים לשליטה על ערכי לחץ הדם מתחילים במדידה קבועה. איגוד הלב האמריקאי אף ממליץ על מדידה ביתית עבור אלה שנמצאים בסיכון גבוה לפתח יתר לחץ דם. לצד זה מומלץ לבצע שינויים באורח חיים הכוללים שינוי תזונתי עם דגש על אכילת מזונות דלים במלח ועשירים באשלגן, העלאת רמת הפעילות הגופנית, הפחתת מתחים ושימוש תרופתי במידת הצורך. עוד עולה ממחקרים בנושא כי טיפול תרופתי יחד עם שינוי תזונתי משיגים אפקט גדול יותר בהשוואה לטיפול תרופתי לבדו.
    • הפסקת עישון- עישון סיגריות הוא גורם סיכון משמעותי ביותר לשבץ עם סיכון כפול לאירוע מוחי בקרב מעשנים בהשוואה ללא מעשנים. הפסקת עישון הובילה, כעבור כ-5 שנים, לירידה בסיכון עד לרמות סיכון הדומות ללא מעשנים.
    • הורדת רמות הסוכר בדם- סוכרת סוג 2 כוללת בין היתר פגיעה בכלי דם קטנים וגדולים. פגיעות שונות בכלי הדם מובילות לחלק נכבד מסיבוכיה של המחלה וביניהם שבץ. לסוכרתיים סיכון גבוה פי 4 לפתח שבץ בהשוואה ללא סוכרתיים. מחקר שפורסם בכתב העת הבריטי BMJ בשנת 2012 מצא כי גם רמת סוכר בינונית (125-100 מ"ג), מצב הנקרא "טרום סכרתי", מעלה את הסיכון לשבץ בכ-21%. עבור טרום-סוכרתיים שינוי אורחות חיים עם דגש על תזונה ופעילות גופנית, הוא אמצעי אפקטיבי ביותר למניעת מצב של סוכרת ותורם לירידה של כ-70%-40% בסיכון לאירוע מוחי. עבור סוכרתיים נמצא כי טיפול תרופתי יחד עם שינויי הרגלי תזונה השיגו הגנה משמעותית יותר בהגנה מפני שבץ מאשר טיפול תרופתי לבדו.
    • הפחתת ערכי כולסטרול בדם- רמות גבוהות של שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים) מהוות אף הן גורם סיכון משמעותי לאירוע מוחי. חשוב במיוחד להקפיד על רמות נמוכות של LDL ורמות גבוהות ככל הניתן של HDL ושרמת הכולסטרול בדם לא תעלה על 190 מ"ג/ד"ל. במסגרת ההמלצות התזונתיות הדגש הוא על כמות מופחתת של כולסטרול בתזונה המגיעה ממזונות מן החי והימנעות ככל האפשר משומן טראנס שהוכח כמזיק במיוחד ונמצא במזונות מעובדים כגון מוצרי מאפה, עוגות, עוגיות וחטיפים. במידה ורמות הכולסטרול גבוהות יש להיוועץ עם רופא על טיפול תרופתי.
    • שמירה על משקל תקין- מחקר גדול שפורסם לאחרונה וכלל כ-1.8 מיליון משתתפים מצא כי כ-76% מהאפקט שיש להשמנה על הסיכון לשבץ הינו בשל יתר לחץ דם וערכי שומנים וסוכר בדם הנלווים להשמנה. עם זאת קיימת חשיבות להבדיל בין השמנה "אגסית" שבה הצטברות שומן הגוף היא בעיקר באזור הירכיים והישבן לבין השמנה בטנית שבה הצטברות השומן היא באזור הבטן ושנחשבת למסוכנת יותר. נמצא שלירידה קלה של כ- 5% ממשקל הגוף יכולה להיות תרומה משמעותית לצמצום הסיכון לשבץ.
    • ביצוע פעילות גופנית כחלק משגרת היום-יום- לפעילות גופנית סדירה יש חשיבות גבוהה בהפחתת הסיכון לאירוע מוחי ולמוות מאירוע מוחי עקב השפעה מיטיבה על לחץ הדם ועל ערכי הסוכר והשומנים בדם. ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי כוללות לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית כגון הליכה מהירה או 75 דקות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה כגון ריצה. ניתן גם לשלב בין שני סוגי העצימויות. ההנחיות כוללות המלצה לשילוב אימוני חיזוק שריר כגון אימוני התנגדות לפחות יומיים או יותר בשבוע.
    • תזונה מאוזנת- תזונה משפיעה על הסיכון לשבץ בשל השפעתה בין היתר על גורמי סיכון אחרים כגון יתר לחץ דם וערכי סוכר ושומנים גבוהים בדם. "דיאטה ים תיכונית" שממליצה על צריכה של מאכלים הגדלים בסביבתנו והימנעות ממאכלים מעובדים (תזונה עשירה בפירות, ירקות וקטניות, שמן זית ואגוזים כמקור עיקרי לשומן, העדפה לדגים ועוף במקום בשר אדום, צריכה נמוכה של מוצרי חלב ואפשרות לצריכה מתונה של יין אדום), ביססה את עצמה כדיאטה מומלצת להפחתת הסיכון לשבץ ומחלות לב וכלי דם. ניסוי (PREDIMED, 2013) שבדק את השפעתה של הדיאטה על הסיכון למחלות לב וכלי דם ובהן שבץ מוחי, הראה כי היצמדות לדיאטה ים תיכונית הפחיתה את הסיכון למחלות אלו ב-30% בהשוואה לדיאטה דלת שומן.
    • צריכה מתונה של אלכוהול- חלק נרחב מהמחקרים כיום מדווח על קשר בין צריכת אלכוהול לבין הסיכון לשבץ. צריכה מתונה (≤2 מנות ביום עבור גברים ו- ≤1 מנות ביום עבור נשים) מהווה השפעה מטיבה מפני שבץ בעוד שצריכה גבוהה גורמת לעלייה בסיכון. עם זאת מחקר שפורסם בשנת 2018 בכתב העת The Lancet וכלל נתונים מ-195 מדינות מצא כי אין רמה בטוחה לצריכת אלכוהול וכי גם רמה מתונה של צריכת אלכוהול מעלה את הסיכון לאירוע מוחי.

    טיפול בגורמי סיכון באמצעות שינוי התנהגותי של אורחות חיים לא רק מפחית סיכון לשבץ מוחי אלא גם תורם להפחתת הסיכון למחלות לב ומחלות כרוניות נוספות ותורם לבריאות כללית טובה, שמירה על היכולת התפקודית והארכת חיים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)

    ________________________________________________________________________________________________

    1. הרשם הלאומי לשבץ מוחי בישראל, דו"ח לשנים 2014-2015, משרד הבריאות
    2. מניעה וטיפול באירוע מוח איסכמי, האיגוד הנוירולוגי בישראל
    3. (INTERSTROKE): a case-control study, The Lancet, 2016
    4. Stroke Risk Factors, Genetics, and Prevention, American Heart Association ,2017
    5. Preventing High Blood Pressure, CDC
    6. Pre diabetes: A high-risk state for developing diabetes, The Lancet, 2012
    7. Physical Activity and Adults, WHO
    8. Mediterranean Diet Reduces Risk of Incident Stroke in a Population With Varying Cardiovascular Disease Risk Profiles, STROKE, 2018.
    9. Alcohol use and burden for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016, The Lancet, 2018

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן