יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מי זכאי להנחות בארנונה?

    ההקלות וההנחות שמעניקות הרשויות המקומיות בתשלום הארנונה

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    ארנונה היא מס שנועד למימון פעולותיהן של העיריות והרשויות המקומיות, והוא נגבה מתושבי הרשות בהתאם לשטח הנכס בו הם מחזיקים. המחזיק בנכס הוא בעל הזיקה הקרובה ביותר אליו– בעל הנכס, השוכר אותו, או אף פולש נטול זכויות משפטיות על הנכס. סוג השימוש בנכס (משרד, בית פרטי, בית דירות, מלון, שטח חקלאי ועוד), גודל הנכס ומיקומו הם המשתנים העיקריים בקביעת סכום הארנונה המוטלת על התושב. כך, סך הארנונה על דירות הממוקמות בערים מרכזיות ובאזורים מרכזיים יהיה גבוה יחסית.

    מהו הליך גביית ארנונה?

    הארנונה נגבית מדי חודשיים על ידי הרשות המקומית כתשלום עבור השירותים המוניציפאליים שהיא מעניקה לתושביה. הליך גביית הארנונה הוא כדרך גביית מסים אחרים. במקרה שהארנונה לא משולמת, בכוחה של הרשות לגבות אותה באמצעות עיקול נכסיו של החייב בארנונה או דרך תביעה משפטית נגדו.

    מי זכאי להנחה בארנונה ובאילו תנאים?

    הרשות המקומית רשאית לתת הנחה בארנונה בהתאם להוראות הדין, במקרים דוגמת הכנסה נמוכה, אזרחים ותיקים ונכים. כמו כן, לרשות המקומית יש סמכות לפרישת תשלומים או מחיקת חובות ארנונה. יש הנחות שהן בגדר חובה ויש הנחות שהן הנחות רשות, כלומר הרשות המקומית יכולה להחליט אם לתת אותן או לא.

    בין האוכלוסיות הזכאיות להנחה ניתן למנות, בין השאר, את:

    • אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 30 אחוזים על שטח דירה של עד 100 מ"ר, רק במידה והכנסתו של האזרח הוותיק בכפוף למבחן הכנסה. אם גרים באותה הדירה שני אזרחים ותיקים או יותר, ההנחה תינתן רק במידה והכנסתם המשותפת אינה עולה על 150 אחוזים מההכנסה הממוצעת במשק.
    • אזרחים ותיקים המקבלים השלמת הכנסה זכאים להנחה של 100% על שטח דירה של עד 100 מ"ר. גם מקבלי קצבת זקנה לנכה, זכאים להנחה זו.
    • אזרחים ותיקים המקבלים קצבה ללא השלמת הכנסה עשויים אף הם להיות זכאים להנחה של 25%, על שטח דירה של עד 100 מ"ר, תלוי במדיניות הרשות המקומית בה הם מתגוררים.
    • נכי מלחמה בנאצים וניצולי שואה זכאים להנחות שונות בארנונה, המשתנות בהתאם למקום המגורים, למשל- נכי מלחמה בנאצים וניצולי שואה נזקקים זכאים להנחה של 66% לשטח דירה של עד 70 מ"ר ובמקרה של 4 נפשות עד 90 מ"ר.
    • זכאי גמלת סיעוד- אדם הזכאי לגמלת סיעוד, בדרך כלל יקבל הנחה של 70 אחוזים בתשלום הארנונה.
    • לנפגעי פעולות איבה, נכי צה"ל ומשפחות שכולות יש זכאות להנחה של 66%  לשטח דירה של עד 70 מ"ר ומעל 4 נפשות עד 90 מ"ר.
    • עיוורים בעלי תעודת עיוור, עשויים להיות זכאים ל-90% הנחה בארנונה.

    במידה והזקן זכאי לשני סוגי הנחות, הוא יקבל את הגבוהה שביניהן. בנוסף, אם יש לו בעלות על שני נכסים, הוא יהיה פטור מתשלום הארנונה רק על אחד מהם (ההנחה הגבוהה מבין הנכסים).

    על אף המאמץ הביורוקרטי הכרוך בעניין, מומלץ מאוד לתאם עם הרשות המקומית את זכאותו של הזקן להנחה בארנונה מול העירייה, כיוון שבמצטבר, מדובר בסכומים משמעותיים ביותר.

    למידע נוסף על הנחה בארנונה על פי חוק אזרח ותיק הקישו כאן

    פורסם: 24.12.2014

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן