יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מחלת מפרקים ניוונית כרונית (Osteoarthritis)

    כיצד למנוע, לטפל ולהקל על תסמיני מחלת המפרקים הנפוצה ביותר אצל זקנים?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    מהי מחלת מפרקים ניוונית כרונית?

    מחלת מפרקים ניוונית כרונית היא תהליך של שחיקה והתנוונות הדרגתיים של הסחוסים שבין מפרקי הגוף, ביניהם מפרק הירך, עמוד השדרה, ברכיים, כתפיים ועוד. הלוקים בה מתקשים להניע את מפרקיהם ולרוב סובלים מכאבים בהם.

    הגורמים למחלת מפרקים ניוונית כרונית

    ברוב המקרים, מחלת מפרקים ניוונית כרונית תוקפת בגיל הזיקנה. מחלות מפרקים קודמות, שנגרמו כתוצאה ממחלה, חבלה, שימוש יתר במפרקים, היסטוריה משפחתית של מחלות מפרקים והשמנת יתר מהווים גורמי סיכון למחלה. התנוונות ושחיקה מתמשכות של המפרקים, ריבוי חבלות ודורבני עצם מגבירים את הסיכון ללקות במחלת מפרקים ניוונית כרונית.

    תסמינים עיקריים של מחלת מפרקים ניוונית כרונית

    החולים במחלת מפרקים ניוונית כרונית סובלים מתחושת כאב ומנוקשות במפרקי גופם. במקרים מסוימים המפרקים ישנו את צורתם, תופיע נפיחות וטווח תנועתם יוגבל. כאבי המפרקים ילכו ויחריפו עם התקדמות המחלה, עד כדי מוגבלות בביצוע הפעולות היום-יומיות ביותר.

    טיפול אפשרי במחלת מפרקים ניוונית כרונית

    הרופא המטפל במחלות מפרקים הוא אורתופד. ניתן למצוא טיפולים פרא-רפואיים נוספים למחלות המפרקים. גורמים רפואיים שונים מציעים שיטות שונות לטיפול במחלת מפרקים ניוונית כרונית.

    פיזיותרפיה מסייעת לשמור על חוזקם של השרירים ועל תפעולם הנכון, דבר התורם לפיזור העומס על המפרק באופן מיטבי. במסגרת הטיפול הפיזיותרפי נלמדים תרגילים להרחבת טווח התנועה שהוצר והטיפול אף מציע טבילת המפרק בפרפין חם ועיסוי באמצעות שמנים שונים.

    הרפואה האלטרנטיבית מציעה טיפול במחטים ובצמחי מרפא סיניים, או שימוש בחליטות של צמחי מרפא, כגון קורנית או סרפד.

    במקרים חמורים יותר, בהם הטיפולים האמורים אינם מביאים עמם הקלה מספקת, ניתן לפנות לטיפול תרופתי. התרופות ניתנות בהתאם לחומרת המחלה, אולם לחלקן מצטרפות תופעות לוואי ברמות שונות. כתחליף לתרופות, ניתן לצרוך תוספי מזון המכילים כונדרואיטין וגלוקוזמין ומסייעים בשיקום רקמות החיבור והסחוס בשלבי המחלה המוקדמים.

    טיפולים רדיקליים יותר הם זריקות להגברת השימון והפחתת הנוקשות במפרקים ומספר סוגי ניתוחים. אל האפשרות הניתוחית פונים במקרה שכל יתר הטיפולים לא הועילו, לאור הסיבוכים האפשריים. בין הניתוחים לטיפול במחלת מפרקים ניוונית כרונית נמנים הארתרוסקופיה (החדרת צינורית אל המפרק, השוטפת הלאה רסיסי סחוס חופשיים); ניתוח לתיקון עיוותי ציר, המסייע בפיזור נכון של העומס על המפרקים; וניתוח להחלפת מפרק, המבוצע במקרה בו תפקוד המפרק ניזוק באופן חמור, עד כדי הרס מוחלט. אחוזי ההצלחה של הניתוח להחלפת מפרק גבוהים ביותר.

    טיפול עצמי למניעה והקלה במחלת מפרקים ניוונית כרונית

    בכוחם של ענפי רפואה שונים לסייע באופן ניכר לסובלים ממחלת מפרקים ניוונית כרונית. מעבר לכך, באפשרותו של הזקן לטפל בעצמו בדרכים שונות על מנת להקל את תסמיני המחלה ולמנוע את החרפתם.

    ראשית, חשוב להקל בעומס ובלחץ המופעלים על המפרקים. זאת, בעיקר, באמצעות דיאטה להפחתת עודף משקל, הימנעות מהרמת חפצים כבדים ומהליכה או עמידה ממושכות, ונעילת נעליים בריאותיות. תרגילי מתיחה וטכניקות להרפיה יסייעו בהתמודדות עם המחלה, כמו גם אמבטיות חמות או קרות ועיסויים של האזור הפגוע.

    בנוסף, כדאי להקפיד על פעילות גופנית סדירה אך לא מוגזמת להפעלת המפרקים. הפעילות המומלצת ביותר היא שחייה בבריכה מחוממת, כיוון שבשחייה הלחץ על המפרקים נמוך ולכן קל יותר להפעילם. שימו לב– מנוחה מופרזת למפרקים מזיקה להחלמתם, ולפיכך חשוב להקפיד להפעילם.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן