יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מחכים לחולה בבית

    הכנת הבית לקראת החזרה הביתה אחרי אירוע מוחי

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    האירוע המוחי פוגע ביכולותיו ובסדר יומו של הנפגע. עכשיו הוא יוכל לעשות פחות פעולות בבית ובאופן כללי יהיה הרבה פחות פעיל. הכנה נכונה של הבית תסייע לנפגע לנוע בביתו ביתר קלות ובעזרת ציוד נכון, ותסייע לו לבצע פעולות שונות ולמנוע מחלות נוספות ואירוע חוזר.

    כיצד להכין את הבית באופן הנוח ביותר לנפגע אירוע מוחי?

    נפגעי האירוע המוחי סובלים לרוב ממוגבלויות מוטוריות של הליכה אטית, חוסר שיווי משקל או תלות בכיסא גלגלים. לכן יש לעצב מחדש את חדרי הבית כדי שיתאימו להם ככל האפשר ולהזיז חפצים קטנים שעלולים לחסום את דרכם. מומלץ להתקין מעקות לאורך קירות המסדרון ולהימנע מלשים על הרצפה שטיחים קטנים ולא קבועים שעלולים לגרום להחלקה או נפילה.
    את הפעולות הללו כדאי לבצע עוד לפני שהנפגע יוצא מבית החולים, ובכך להפוך את חזרתו הביתה לנעימה יותר.

    כיצד להכין את חדרי הבית השונים?

    לכל חדר תפקיד אחר ומכשולים אחרים שניתן לדלג עליהם בעזרת חפצים מתאימים.

    • חדר השינה– התשישות שמלווה לפגיעה תגרום לכך שהנפגע ימצא עצמו זמן רב במיטה, לכן מומלץ להכין את החדר כך שיספק את כל צרכיו. הדבר החשוב ביותר הוא המיטה, לה ניתן להוסיף אביזרי עזר להגברת הנוחיות ולהקלת התנועה במיטה. על המיטה נשים את המזרן. בשל השכיבה הארוכה מומלץ למצוא מזרן שיכול למנוע את פצעי הלחץ כגון מזרני אוויר או מזרני "תבנית ביצים" (שפיצים). כדי לסייע לנפגע לקום או לזוז, כדאי לקנות חבל או מעקה עזר שיסייע לקום מהמיטה וימנע נפילה.
      בנוסף על אלה, חדר השינה ישמש גם כמרכז חייו של הנפגע ולכן יש לדאוג שבחדר יהיו תרופות, מים, טלפון או לחצן מצוקה הקורא לעזרה ראשונה מהירה.
    • הסלון– אחרי שהייה ממושכת בחדר השינה נרצה לצאת קצת החוצה ולהיות בחדר קצת יותר פתוח בו יש אנשים נוספים. עם זאת, גם כאן הנפגע ימצא עצמו במצב סטטי, הפעם של ישיבה ממושכת. ישיבה נכונה תהיה בגובה של חצי מטר מהרצפה על כיסא יציב או כורסה, לא כיסא נדנדה. על מנת להפוך את הישיבה לנוחה יותר כדאי להשתמש בכרית ישיבה. ישנם מספר סוגי כריות, כאשר חלקן מונעות פצעי לחץ, חלקן מיועדות יותר לכיסאות גלגלים וחלקן מקלות על פעולות הקימה מהישיבה. מומלץ להתייעץ עם הרופא לפני הקנייה.
    • חדר האמבטיה– בחדר זה נעמוד במיוחד מול הקושי ביציבה נכונה ושיווי משקל. המים עלולים לגרום להחלקה, גם בתוך האמבט וגם מחוצה לו. לכן יש לדאוג לשטיח גומי לרצפת האמבט ולווילון, שימנע את יציאת המים החוצה אל הרצפה. בנוסף, עלול להיווצר קושי בכניסה לאמבט וביציאה ממנו, אך ניתן לפתור זאת בעזרת קרש שמונח על שפת האמבטיה ומסייע להיכנס ולצאת ממנה בישיבה. כמו כן, גם כאן כדאי מאוד לשים מעקות שייצבו את העמידה באמבט.
    • המטבח- חוסר שיווי המשקל, הטשטוש והאטיות עלולים לגרום למצבים לא נעימים ליד השולחן– מזון עלול ליפול, שתייה יכולה להישפך ויכול להיות קושי לחתוך את המזון. מגש שמונח מתחת לצלחת הוא פתרון פשוט וזול שימנע מהמזון והשתייה ליפול ולהישפך. סכו"ם מכופף יסייע לחתוך את כל סוגי המזון וכוסות מפלסטיק, במיוחד עם ידית גדולה, יהיו קלות יותר מכוסות חרסינה.

    החזרה הביתה היא השלב החשוב ביותר עבור נפגע האירוע המוחי. עכשיו עליו להשתקם באופן פרטי ובסיוע בני משפחתו. החפצים השונים יהפכו את הבעיות החדשות שנוצרו למכשול שקל לעבור ויקלו על הנפגע להתמודד עם המשך השיקום.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 19.12.2011

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן