יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה עושים כשנגמר לך הכוח?

    טיפול בבן משפחה עשוי להיות תהליך ממושך מלווה בלחצים שונים. איך מתמודדים עם שחיקה בטיפול בבן משפחה?

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    טיפול בבני משפחה הוא זכות אולם, הוא עשוי להיות תהליך מתמשך, מלווה בלחצים שונים (נפשיים, משפחתיים, כלכליים). אל תזניחו את עצמכם מתוך מחשבה שכרגע בן המשפחה הוא זה שחשוב. שמירה על עצמכם ועל בריאותכם תעזור לכם לספק לבן המשפחה את העזרה לה הוא זקוק.

    מהי שחיקה?

    שחיקה מוגדרת כמצב של תשישות גופנית, נפשית ורוחנית וכן כהתרוקנות מצברים- מצב של עייפות עקב שימוש רב באנרגיה, כוח או משאבים, על מנת למלא דרישות או ציפיות מוגזמות (לבנון,1999). טיפול מתמשך בבן משפחה עשוי להביא לשחיקה של המטפל העיקרי.

    הגורמים לשחיקה

    עומס הטיפול כרוך בדאגה, בטיפול עצמו, ובמידת הלחץ עקב הטיפול. לחץ הטיפול יכול להתבטא בעומס פיזי, עומס רגשי, עומס כלכלי וצמצום הזמן האישי של המטפלים.

    בצד הטיפול, יש צורך להמשיך ולמלא אחר הדרישות והמחויבויות של משפחה, קריירה ומסגרות חברתיות. הניסיון לענות על כל הדרישות ו"להיות בסדר עם כולם" יוצר לחצים מעיקים שלעתים קשה לעמוד בהם. המטפל העיקרי עלול לחוש בדידות, תסכול ואף כעס על האחריות החדשה והבלתי מוכרת שהוטלה עליו. לכך עשויות להתווסף תחושות קשות של עצבות וחוסר אונים מול השינוי במצב בן המשפחה.

    עצות למניעת שחיקה בעת הטיפול בבן משפחה מזדקן

    1. אל תישארו לבד עם הקשיים- חפשו ובקשו תמיכה בקרב המשפחה האישית שלכם- נסו לערב אותם, להפוך אותם לשותפים בעשייה כפי יכולתם. בדרך זו בני המשפחה ירגישו מעורבים יותר ולא "נטושים" בגלל העומס, ולכם יהיה נעים לחלוק את המטלות עם בני משפחה אהובים.
    2. חפשו מסגרות תמיכה עבורכם-תוכלו להיעזר רבות בשיחות עם אנשים המתמודדים עם קשיים דומים לשלכם. שירותי הרווחה המקומיים, קופות החולים ועמותות שונות מפעילים קבוצות תמיכה לבני משפחה המטפלים בבן משפחה חולה (לדוגמה- עמותת "יד לתומך", עמותת "עמדא" המפעילה קבוצות לבני משפחה המטפלים בחולי אלצהיימר, כולל קבוצות תמיכה וירטואליות, מרכז ציפורה פריד של "עזר מציון" ). כמו כן, קיימים פורומים וירטואלים המהווים מסגרות תמיכה אונליין לבני משפחות מטפלים.
    3. במידה ותרגישו צורך- אל תהססו לפנות לאיש מקצוע לקבלת עזרה מקצועית להתמודדות עם המעמסה הרגשית. ניתן לפנות לעובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית הנותנת מענה לאזרחים הוותיקים, ו/ או לעובדות סוציאליות בקופות החולים.
    4. תכננו את הזמן שלכם- ערכו רשימת משימות שעליכם לבצע. נסו לסדר את המשימות לפי סדרי עדיפויות, בדקו האם יש משימות (דוגמת קניות, תשלום חשבונות), שלצורך ביצוען תוכלו להיעזר באנשים אחרים או באמצעים טכנולוגיים. חלקו את המטלות בין שאר בני המשפחה, ואף נסו לערב את בני המשפחה האישית שלכם במידת האפשר. פנו זמן לעצמכם והקפידו לשמור עליו. פנו זמן לבני זוגכם לילדיכם, לנכדים.
    5. טפלו בעצמכם- הקפידו על תזונה נכונה, נסו לקבוע זמן לחופשות ולבילוי איכותי עם בני משפחה וחברים, נהלו מעקב רפואי לעצמכם– לחץ ומתח משפיעים רבות על הבריאות שלכם.
    6. נסו למצוא טכניקות להרפיה והפגת מתחים- נסו ללמוד טכניקות להרפיה, כמו מדיטציה או תרגילי נשימות, ומצאו זמן במשך היום לתרגל אותם. פנו זמן ביום לפעילות גופנית. נסו להשתמש בהומור כטכניקה להפגת מתחים, מצאו זמן למנוחה במשך היום. נסו לתכנן את היום כך שיהיו לכם מספיק שעות לשנת לילה טובה.
    7. זכרו שלא תוכלו להיות בסדר עם כולם- הציבו לעצמכם גבולות לעשייה שלכם ונסו לעמוד בהם, ידעו את הסביבה ואת הוריכם לגבי שעות המנוחה או הזמן הפרטי שלכם ובקשו שיכבדו זאת. אל תתביישו לבקש עזרה ולסרב לבקשות שלא תוכלו לעמוד בהם. תחושות אשמה הן רגשות לגיטימיים וטבעיים אך זכרו שלא תמיד יש מאחוריהם בסיס אובייקטיבי. לא כדאי שתעמיסו על עצמכם מטלות בגלל תחושות אשמה.

    לסיכום- ניתן למנוע שחיקה על ידי התארגנות טובה של המשפחה המטפלת, קבלת עזרה ומציאת מסגרות תמיכה לבני המשפחה המטפלים.

    "להיות מטפלת עיקרית"- הסיפור האישי של מירי פטנקין

    פורסם: 31.3.2014
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן