יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מתמודדים עם מחלת הסרטן

    מה עושים כשיקירכם מאובחן לראשונה כחולה סרטן- עצות להתמודדות עם הידיעה והטיפול במחלה

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    הידיעה כי אחד מבני המשפחה חולה בסרטן משנה את התנהלות חיי היום-יום עבור בני משפחתו. הפחד מהעתיד לבוא, הטיפולים והרצון של המשפחה לתמוך בחולה, משנים את שיגרת חיינו ומעבירים את המשפחה תהליך רגשי לא פשוט. על מנת להתמודד עם המצב, ישנן מספר עצות שעשויות להקל עליכם.

    • קבלת אבחנה מדויקת– חשוב לדעת לפרטי פרטים את מצבו של החולה, סוג המחלה, הסכנות ודרכי הטיפול המוצעות. לשם כך, מומלץ להתייעץ גם עם רופא מומחה ולקבל חוות דעת נוספת, מכיוון שלעתים לרופאים שונים יש גישות שונות לטיפול. בפגישותיכם עם הרופאים דאגו לרשום את מה שהם אומרים על מנת שתוכלו לסדר את הכל בבית. במידת הצורך, יש לשאול שאלות על פרטים שלא הבנתם. בנוסף, לקבלת תמונה מלאה מומלץ גם לבצע תחקיר על המחלה ודרכי הטיפול בה באינטרנט, שם ניתן למצוא עצות מאנשים נוספים שמתמודדים עם מצב זהה לשלכם.
    • ידעו בני משפחה וחברים– חשוב ליידע בני משפחה וחברים במחלה, לא רק מכיוון שהם ירצו לדעת דבר כזה, אלא בעיקר מכיוון שהם יוכלו להציע לכם עזרה ועצות, שעשויות להיות מצילות חיים. מעבר לכך, הם יוכלו לעזור דרך תמיכה חברית ונפשית שהוכחה כבעלת משמעות בתהליך הטיפול וההחלמה. התייעצו עם החולה ובררו כיצד הוא רוצה להודיע זאת, למי ובאיזה סדר. חולים רבים מעדיפים ליידע את המשפחה והחברים בעצמם ויש לעזור להם בהכנת רשימת שמות החברים שהם רוצים לדבר איתם.
    • ארגנו פגישה משפחתית– דאגו לכך שכל בני המשפחה, במיוחד ברמת הקרבה הראשונה (ילדים, בני זוג וגם חתנים/ כלות) יהיו מעורבים בטיפול ויחד גלו כיצד יכול כל אחד לתרום מזמנו ויכולותיו. הסבירו את המצב לכולם וחשבו יחד על הדרך הנכונה לטיפול ומי יכול לעשות מה עבור החולה (יכול להיות שבן אחד מבין יותר ברפואה, בת אחת מתמצאת בתהליכים הכלכליים וכו'). זכרו כי למרות הריבים והבעיות שעלולים להיות ביניכם, עליכם להתייצב עכשיו יחד כמשפחה.
    • הכרת תנאי הביטוח הרפואי– על מנת לדעת בדיוק מה מגיע לכם מבחינת טיפולים, תרופות, עזרה סיעודית וכד' יש להכיר היטב את הזכויות של החולה בקופת החולים. בדקו את התנאים המיוחדים שמציעים הביטוחים המשלימים של הקופות. במידה ויש לחולה ביטוח פרטי בדקו שוב את תנאי הפוליסה לעומקם. כמו כן, יש לברר האם מגיעות לכם הטבות גם מהביטוח הלאומי, במקרים של עזרה סיעודית ("חוק סיעוד" או העסקת עובד זר) או אם החולה זכאי לקצבת זיקנה.
    • הכינו "תיק טיפול" במהלך הטיפול תצטרכו להתמודד עם פרטים רבים ומונחים רבים עליהם לא שמעתם עד עתה. שמות של טיפולים, שמות של תרופות, פגישות עם רופאים, תוצאות בדיקות, זמני לקיחת תרופות ועוד, הם דברים שאסור לשכוח. ארגון הפרטים בתיקייה במחשב או בקלסר מיוחד יקלו עליכם ומומלץ לשאת אותם אתכם (קלסר/ מחשב נייד/ ארגונית) לכל פגישה.
    • חוות דעת נוספת– רצוי לקבל חוות דעת נוספת בכל אחד מהשלבים החשובים של הטיפול. ההבדלים בין דעות הרופאים יכולים להיות גדולים וחשוב שתהיו מודעים לכל הטיפולים האפשריים וסיכויי ההצלחה שלהם כדי שתוכלו לבחור בעצמכם. כך למשל, במידה והרופא מציע ניתוח, התייעצו גם עם מומחה להקרנות, וכד'.
    • בחירת מקום הטיפול– מקום הטיפול תלוי גם בסוג המחלה והשלב בו היא נמצאת, אך ישנם מקרים בהם תוכלו לבחור את מקום הטיפול, במיוחד אם המחלה נמצאת בשלב מתקדם וחיי החולה בסיכון. לעתים הדבר כרוך בביורוקרטיה ארוכה ולא נעימה מול חברות הביטוח, אך אל תוותרו על קבלת המקום בו לדעתכם יזכה החולה לטיפול הטוב ביותר. ישנם בתי חולים שמתמחים במחלות מסוימות יותר מאחרים וכן, ישנם בתי חולים בחו"ל שלהם ניסיון רב במקרים קשים במיוחד.
    • בחירת רופא וצוות רפואי בעזרת מחקר באינטרנט והתייעצות עם חולים או בני משפחה אחרים תוכלו לקבל חוות דעת על רופאים וצוותים רפואיים. הדבר נהיה רלוונטי במיוחד כאשר יש צורך בניתוח.
    • דאגו להסעות עבור החולה– רוב החולים עוברים בבתי החולים תהליכים מעייפים שיכולים להימשך יום שלם ולכן לא כדאי שינהגו לבדם. דאגו יחד עם בני המשפחה לסבב הסעות, כאשר מומלץ להישאר עם החולה במהלך הטיפול ולא לתת לו להיות לבדו בבית החולים או בפגישות עם הרופאים, שיכולות להיות קשות ומבלבלות.
    • תמיכה מהסביבה– תהליך הטיפול קשה לא רק לחולה אלא גם למטפל. דאגו ליידע את חבריכם ומקום עבודתכם על מצבכם המשפחתי, ובמידת הצורך בקשו הקלות מסוימות או ימי חופש. כמו כן, ישנן קבוצות תמיכה רבות לחולי סרטן ובני משפחותיהם בכל מקום בארץ, אותן מנחים בעלי מקצוע: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ואחיות.

    הידיעה על כך שיקירנו חולה סרטן מטלטלת את עולמנו. אך עלינו לזכור שעל מנת לתת את הטיפול הטוב ביותר עלינו להתעשת ולתכנן קדימה את כל הפרטים הנחוצים להבראתו.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן