יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה עושים כשהורה מאושפז?

    טיפים להתנהלות במהלך אשפוז פתאומי של הורה בבית החולים

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    אשפוזים בבתי חולים בכל גיל יוצרים משברים, מערערים את סדר היום של בני המשפחה, מפרים שגרה וגורמים לתחושות עומס, מתח וחרדה. התארגנות יעילה בעת האשפוז יכולה להקל באופן משמעותי על החולה ובני משפחתו ולהפחית מתחושת המשבר.

    גלו ערנות כלפי מצבו הבריאותי של ההורה

    בגיל זיקנה המצב הבריאותי של ההורה עלול להשתנות באופן פתאומי. קשר יום-יומי עם ההורים ומעקב אחר מצבם הבריאותי יפחיתו את הסיכוי לאשפוז.

    דאגו לליווי ההורה בעת הגיעו למיון

    בעת פינוי למיון חשוב מאוד שהקשיש לא יהיה לבד. השתדלו לדאוג לליווי, רצוי של בן משפחה. אם ההורה גר בבית אבות בררו מבעוד מועד מהם נהלי הפינוי לבית החולים והאם ניתן לדאוג לליווי פרטי מהמוסד אם לא תוכלו להגיע באופן מיידי. חשוב שתדעו שהמיון ההומה, הבדיקות והשכיבה במיטת בית חולים גורמים לקשיש למתח ולבלבול. נוכחות בן משפחה מאוד מרגיעה ומקלה על הקשיש להתמודד עם תהליך האבחון.

    דאגו לנוחות מרבית של ההורה במיון

    בעת השהייה במיון דאגו לפרטיות ההורה, דאגו לו לשתייה ולארוחה קלה במידת האפשר. הקפידו על שמירת טמפרטורה מתאימה וודאו שלהורה לא קר. השתדלו לא להעמיס מבקרים במיון, לעתים זה מוסיף חרדה ומבוכה להורה ועדיף להסתפק במעט בני משפחה קרובים ליד מיטתו.

    שתפו פעולה עם הצוות הרפואי

    ספקו לצוות מידע רפואי רלוונטי שברשותכם. לוו את ההורה לבדיקות ועזרו לו לשתף פעולה עם הצוות. במידה ויש להורה אפוטרופוס ידעו את הצוות הרפואי.

    לוו את ההורה למחלקת האשפוז

    במידה וההורה מועבר להמשך אשפוז במחלקה בבית החולים לוו אותו למחלקה, עד כניסתו לחדר והעברתו למיטת המחלקה. רצוי מאוד לחכות עם ההורה עד תום תהליך קבלתו במחלקה על ידי הצוות הרפואי. בידקו בנוכחותו את נוהלי המחלקה בנושאי ארוחות, ליווי לשירותים, חלוקת תרופות, שעות ביקור, שעות קבלה אצל אחות אחראית ומנהל המחלקה ושעות ביקור רופאים.

    בידקו אם יש תעסוקה טיפולית או פעילות במחלקה שההורה יוכל להצטרף אליה.

    דאגו לנוחות מקסימלית של ההורה במחלקה

    לפני לכתכם מהמחלקה השאירו להורה בקבוק שתייה, חומר קריאה (בהתאם ליכולתו), כיבוד קל במידת המותר, גרביים חמים, נעלי בית. בידקו אם הוא רוצה ויכול ליהנות משירותי הטלוויזיה, בידקו אפשרות להשאיר לו חיבור לטלפון או פלאפון לזמן שהותו באשפוז, בידקו איתו את מיקומו של לחצן המצוקה ליד מיטתו. ודאו שלצוות המחלקה יש מספרי טלפון זמינים של כמה בני משפחה.

    *הורה שקיבל שעות טיפול במסגרת גמלת סיעוד (חוק סיעוד) מביטוח לאומי– הגמלה מופסקת עם אשפוזו ויש לעדכן את חברת הסיעוד על האשפוז.

    אפשרו להורה זמן מנוחה

    אם בכוונתכם להישאר ליד מיטת ההורה ולסעוד אותו אפשרו לו זמן מנוחה, נסו לשמור על השקט, אל תציפו בביקורים המוניים. הציעו להורה מדי פעם שתמתינו בחדר ההמתנה על מנת שינוח בשקט. השהייה במחלקת אשפוז מאוד מתישה וסוחטת אנרגיות עבורו והוא זקוק למנוחה מרבית על מנת שיחלים.

    שימרו על הכוחות שלכם

    אשפוז של הורה עשוי להיות תהליך ממושך ומתיש. דאגו לחלוקה בין בני המשפחה ותאמו ביניכם את זמני הביקורים. שקלו להיעזר באחות או מטפלת לשעות הלילה אם החלטתם לא להשאיר את ההורה לבד בלילות או במידה ויש ירידה בזיכרון. פנו זמן לעצמכם, פנו לבני הזוג שלכם וילדיכם ובקשו את התחשבותם.

    התכוננו לזמן השחרור בצורה יעילה

    עימדו בקשר רציף עם צוות המחלקה, אחות אחראית, רופא המחלקה ועובדת סוציאלית. בקשו הכנה מוקדמת לזמן השחרור, בקשו פרוגנוזות מהצוות לגבי מצבו הבריאותי והתפקודי של ההורה בעת השחרור ולגבי צרכיו בעת הגיעו הביתה. בידקו אם יש תכניות להעברה לטיפול במרכזי שיקום, בידקו את זכויותיו של ההורה להחלמה, או נופשון.

    בקשו מכתבי שחרור מסודרים, המלצות להמשך טיפול והנחיות למי לפנות עם חזרתו של ההורה לקהילה. במידה וחל שינוי לרעה במצבו הבריאותי או התפקודי של ההורה ודאו שאכן מצוין כך במכתב הרפואי. ודאו שתוצאות בדיקות ואבחונים שנערכו להורה מצורפים למכתב. אם ההורה חוזר למגוריו בבית אבות, ודאו שבית האבות ערוך לקליטתו במצבו החדש. ודאו שבית האבות יכול למלא את המלצות הצוות הרפואי בעת השחרור.

    לוו את ההורה חזרה לקהילה

    הכינו את הבית לקראת חזרת ההורה לביתו, ודאו שהבית נקי ומאוורר, סדרו מצרכים חיוניים במקרר וכיבוד קל לאורחים שיבואו.

    פנו עם מכתבי השחרור לרופא המשפחה- הוא האחראי ליישומן של המלצות צוות בית החולים להורה עם חזרתו לקהילה.

    צרו קשר עם העו"ס האזורית ברווחה וחברו את ההורה לשירותים קהילתיים רלוונטיים. במידה וההורה קיבל טיפול בבית במסגרת גמלת סיעוד של ביטוח לאומי, פנו לחברת הסיעוד ובקשו לחדש את הטיפול.

    עמדו בקשר יום-יומי רציף עם ההורה בימים הראשונים עד שתראו שנוצרת תחושת שגרה מחודשת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן