יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה עושים כשהדיור המוגן כבר אינו מתאים?

    מה ניתן לעשות במקרה של התדרדרות קיצונית במצבו של קשיש שמתגורר בדיור מוגן?

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    אפשרויות המגורים לאוכלוסיות המבוגרות מותאמות למצבים תפקודיים שונים של הזקן. בתי הדיור המוגן מיועדים לאוכלוסיית הזקנים העצמאיים, שאינם זקוקים לסיוע בביצוע פעולות יום-יומיות או לטיפול רפואי צמוד. אולם, עם הזמן מצבם הבריאותי ויכולתם התפקודית של הזקנים השוהים בדיור מוגן עשויים להתדרדר. במקרים כאלה, בהם הזקן העצמאי הופך לתשוש או לסיעודי, אפשרויות הסיוע שמציע הדיור המוגן לא יענו על צרכיו. במאמר זה נציג את אפשרויות הדיור והסיעוד השונות לזקן שבמצבו חלה התדרדרות כזו.

    האם ניתן להישאר בדירה?

    דיור מוגן, שלא כמו בית אבות, שקול מבחינה חוקית למגורים בקהילה. לכן, השוהה בדיור המוגן זכאי ברוב המקרים לקבל הטבות שלהן זכאים זקנים הגרים בביתם. כך, מרבית הדיורים המוגנים מאפשרים להציע פתרונות המקובלים בקרב הזקנים בקהילה כמו: סיוע של מטפלת לזכאי גמלת חוק סיעוד– החוק שנחקק לטובת זקנים הזקוקים לסיוע בביצוע פעולות יום-יומיות או הזקוקים להשגחה. המטפלת תגיע לדירתו של הזקן בדיור המוגן ותעניק לו את הסיוע הדרוש לו בביצוע פעולות בתחומי ההיגיינה, האכילה, הלבוש, הליווי והניקיון בהתאם לצרכיו הספציפיים.

    ישנן מסגרות דיור מוגן שאף מתירות העסקת עובד זר בעת הצורך. בחלק ממוסדות הדיור המוגן הוקמה מחלקה מיוחדת הנקראת "דיור תומך" שמיועדת לדיירים שבריאותם התדרדרה ומתקשים בחלק מתפקודי היום-יום. ב"דיור תומך" ניתן כל הטיפול הדרוש המאפשר את השארת הזקן בסביבתו המוכרת. במקרה של התדרדרות מתונה, כאשר הזקן זקוק לסיוע חלקי בביצוע פעולות יום-יומיות, פתרונות אלה יאפשרו לו להישאר בדיור המוגן.

    מה עושים במקרה של התדרדרות קיצונית?

    ישנם מקרים של התדרדרות קיצונית, בהם סיוע של מטפלת למספר שעות שבועיות אינו מספיק עבור הזקן, הזקוק לטיפול והשגחה צמודים יותר. מקרים אלה כוללים זקנים סיעודיים, הזקוקים לעזרה מלאה בכל פעולות היום-יום ומרותקים למיטתם; זקנים במצב סיעודי מורכב הזקוקים גם לטיפול רפואי צמוד וקבוע; וזקנים תשושי נפש, הסובלים מירידה ביכולתם הקוגנטיבית.

    • על מנת להיות ערוכים למקרה של התדרדרות קיצונית, לפני בחירה בדיור מוגן מומלץ לוודא כי יש בסמוך אליו מחלקה סיעודית (או שהוא בעל הסכם ברור עם מחלקה סיעודית חיצונית) שאליה יוכל לעבור הזקן שבמקרה ויהפוך לסיעודי. בחירה בדיור מוגן הסמוך למחלקה סיעודית תאפשר לבן או לבת הזוג שנשארו בדירה לבקר בקביעות ובקלות יחסית את הזקן שעבר למחלקה הסיעודית, בזכות הקירבה הפיזית שתשמר.
    • משרד הבריאות הוא שאחראי על זקנים במצב סיעודי. לכן, במידה ומצבו של הזקן מתדרדר ויש צורך להעבירו לאשפוז סיעודי, יש לגשת עם מסמכיו הרפואיים ללשכת הבריאות ולבקש "קוד". ה"קוד" הוא אישור מטעם משרד הבריאות, המצהיר כי המשרד מוכן לסייע במימון האשפוז הסיעודי של החולה, והוא מותנה בהכרת משרד הבריאות במצבו כסיעודי או כתשוש נפש, ובהימצאות מקום פנוי באחד המוסדות המוכרים על ידי המשרד. במקביל לסבסוד מטעם המדינה, על הזקן ומשפחתו מוטלת השתתפות בעלות האשפוז בהתאם למצבם הכלכלי, שנקבע באמצעות מבחני הכנסה. במידה ומצב הזקן יוגדר כ"סיעודי מורכב" האחריות למימון האשפוז מוטלת על קופות החולים וכרוכה בתשלום דמי השתתפות של הזקן.

    האם יש אפשרויות נוספות?

    מעבר לאפשרויות שהוצגו, זקנים הזכאים לגמלה מביטוח לאומי עפ"י חוק סיעוד יוכלו לצאת מהדיור המוגן מספר ימים בשבוע למרכז יום לסיעודיים, המספק טיפולים אישיים בתחום ההיגיינה, רחצה, סיוע באכילה, השגחה צמודה, פעילות חברתית ותרבותית ועוד. בנוסף, במידה ויש בבעלותו של הזקן בית, או שאחד מבני משפחתו מעוניין לשכנו בביתו, יוכל הזקן לעזוב את הדיור המוגן, להעסיק מטפל צמוד (לרוב עובד זר) ולגור בבית.

    פורסם: 30.7.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן