יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה עושים כשהבקשה לגמלת חוק סיעוד נדחית?

    מהן הסיבות לדחיית בקשה לגמלת חוק סיעוד ומה עושים במקרים של דחייה

    עודכן לאחרונה:23/05/23

    גמלת סיעוד היא הזכות לשירותי סיעוד שניתנת לזכאים על פי חוק הביטוח הלאומי (השירותים נועדו לסייע לזקוקים להם בפעולות היום-יום ובניהול משק הבית). הגמלה ניתנת לתושבי ישראל שהגיעו לגיל פרישה, התלויים בעזרת הזולת בפעולות היום-יום ו/ או נזקקים להשגחה. השירותים הניתנים הם עזרה של מטפלת או עובד זר, ביקור במרכז יום לקשישים, אספקה של מוצרי ספיגה, שירותי כביסה ולחצן מצוקה.

    למידע מפורט על גמלת סיעוד, לחצו כאן

    סיבות לדחיית תביעה לגמלת סיעוד

    1. הכנסות: בטרם נקבעת זכאותו של הזקן לגמלת סיעוד ושיעורה, עליו לעבור מבחן הכנסות. במידה והזקן עובר את תקרת ההכנסות שנקבעה על ידי ביטוח לאומי, הוא יהיה זכאי רק למחצית הגמלה, או לא יהיה זכאי לגמלה כלל.

    2. תפקודית- הערכת התלות: במידה והזקן זכאי לגמלת סיעוד על פי מבחן ההכנסה, עליו לעבור הערכת תלות, הנערכת בדרך כלל על ידי אח/ ות בביקור בבית הזקן. המבחן בודק את רמת התפקוד של הזקן בפעולות יום-יומיות בתוך הבית. הפעולות הנבדקות הן- אכילה, רחצה, יכולת להתלבש, ניידות, ושליטה על הסוגרים. רק אם הזקן ימצא כזקוק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בביצוע רוב הפעולות הללו או שימצא זקוק להשגחה בבית למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו, הוא יהיה זכאי לגמלת סיעוד.

    מה עושים במקרה של דחיית תביעה?

     

    תרשים בנושא הצעדים שניתן לעשות במקרה של דחיית בקשה לגמלת חוק סיעוד (פירוט של התרשים נמצא בטקסט בהמשך)

     

    1. ערעור: אם אתה לא מסכים עם רמת הזכאות שנקבעה לך, או שתביעתך לקצבת סיעוד נדחתה, אתה יכול לערער על ההחלטה. את הערעור ניתן להגיש לוועדה מייעצת או לבית הדין לעבודה. יש לציין כי כתוצאה מהערעור, רמת הזכאות שלך יכולה לגדול או להישאר ללא שינוי, אך בכל מקרה היא לא תופחת.

      הוועדה המייעצת מורכבת מרופא ואחות שאינם עובדי הביטוח הלאומי. את הערעור לוועדה המייעצת יש להגיש לסניף שבו טופלה התביעה, בתוך 60 יום מהיום שקיבלת את ההודעה על ההחלטה. בערעור יש לפרט את הסיבות לערעור, ולציין האם אתה מעוניין שהדיון יתקיים בנוכחותך (או בנוכחות מישהו מטעמך), או שהדיון יתקיים שלא בנוכחותך, ויסתמך על המסמכים שצורפו לערעור בלבד.

      הוועדות מתקיימות בשלושה סניפים של המוסד לביטוח לאומי בארץ לפי אזור המגורים שבו מגיש התביעה גר:

      • תושבי הצפון (חיפה, חדרה, טבריה, נהריה, כרמיאל, נצרת, עפולה, קריות, נתניה), צריכים לפנות לסניף בחיפה.
      • תושבי המרכז (תל אביב, יפו, חולון, ראשון לציון, כפר סבא, רמת גן, ירושלים, פתח תקווה, בני ברק, רחובות, רמלה) צריכים לפנות לסניף ברמלה.
      • תושבי הדרום ( באר שבע, אשקלון, אשדוד), צריכים לפנות לסניף בבאר שבע.

      ערכאה נוספת אליה ניתן לפנות היא בית הדין לעבודה באזור מגוריך בתוך 12 חודשים מקבלת ההודעה הכתובה של המוסד לביטוח לאומי.

      בטרם הערעור, כדאי לפנות לשירותי הרווחה ולהתייעץ עם העו"ס המטפל בזקנים הגרים באזור מגוריו של מגיש התביעה.

      במידה ויש שאלות או תלונות בעקבות הביקור שנערך בבית מגיש התביעה – ניתן לפנות בכתב לסניף הביטוח הלאומי באזור המגורים, הסניף בו התביעה מטופלת, או למוקד הארצי 6050* או לייעוץ לקשיש בסניף הביטוח הלאומי באזור המגורים.

    2. בקשה חוזרת: ניתן להגיש בקשה להיבדק פעם נוספת אם חלה החמרה במצב הבריאותי מהבדיקה הקודמת. יש לציין כי, רמת הזכאות יכולה לגדול או להישאר ללא שינוי, אך בכל מקרה היא לא תופחת. אם תיקבע רמת זכאות גבוהה יותר, תתחיל לקבל אותה מהיום השמיני שלאחר הגשת הבקשה לבדיקה מחדש.
    • אם אושרה זכאות זמנית לקצבת סיעוד ניתן להגיש בקשה לבדיקה חוזרת לפי תום תקופת הזכאות. עד גיל 79 – כחודשיים לפני תום תקופת הזכאות הזמנית תישלח אליך הודעה על סיום זכאותך. אם אתה סבור שלא חל שיפור במצבך התפקודי, אתה מתבקש לפנות לביטוח הלאומי בכתב בבקשה להמשיך את זכאותך לגמלה. הביטוח הלאומי יבדוק את הבקשה, וישלח הודעה על החלטתו. מומלץ לשלוח את מכתב הבקשה כחודש ימים לפני סיום הזכאות הזמנית. מגיל 80 ומעלה – לפני תום תקופת הזכאות הזמנית יישלח לביתך איש מקצוע (אחות או פיזיותרפיסט) כדי לבדוק את המשך זכאותך לקצבה. אין צורך להגיש בקשה לבדיקה חוזרת.

    הכנה לקראת הערכת תלות חוזרת

    הבדיקה המחודשת לאור שינוי לרעה במצב, כרוכה בהערכת תלות חוזרת. לקראת הערכה זו, חשוב להצטייד במסמכים הרפואיים שיעידו על קשיי התפקוד של הזקן או על הצורך שלו בהשגחה צמודה. זקנים רבים נוטים אינסטינקטיבית להסתיר את קשייהם, והדבר עלול לפגוע בסיכוייהם לקבלת גמלת סיעוד. לכן, מומלץ שבעת ביקור האחות בביתו של הזקן למבחן החוזר, יהיה נוכח אחד מבני המשפחה שיסביר את מצבו וידגיש את הקשיים היום-יומיים עמם הוא מתמודד.

    מה עושים כאשר דחיית הבקשה היא עקב גובה הכנסות?

    כאמור, גובה ההכנסות הוא קריטריון בסיסי בקביעת זכאות לגמלת סיעוד. במידה ובקשת הזכאות נדחתה עקב הכנסות, ובת הזוג זקוקה אף היא לגמלת סיעוד עקב מצב תפקודי ירוד שלה, ניתן להגיש בקשה מחודשת ביחד (כל אחד מבני זוג על גבי טופס משלו). כאשר שני בני הזוג זכאים לגמלה מבחינת מצב תפקודי, ייערך עבורם מבחן הכנסות חדש והם יהיו זכאים לגמלה באופן חלקי או מלא לפי גובה ההכנסה.

    איך מסתדרים ללא גמלת סיעוד?

    באם נסיונות אלה לא צלחו, והזקן לא קיבל גמלת סיעוד, ישנם שירותים שונים שניתן להיעזר בהם במידת הצורך.

    ראשית, לעתים ניתן להיעזר בשירותי הרווחה העירוניים המעניקים (תלוי בשיקול דעת של איש מקצוע מטפל, תקציב ומצבו הכלכלי של הקשיש) שירותים כמו- עזרה ביתית (שבדרך כלל מסתכמת במספר שעות בודדות של סיוע ברמה השבועית), או ארוחות מוכנות מסובסדות חלקית.

    זקן שבקשתו נדחתה עקב גובה הכנסות וזקוק לעזרה ולהשגחה בבית יוכל לקבל היתר להעסקת עובד זר ללא גמלת חוק סיעוד, באמצעות פנייה ישירה או בסיוע לשכות פרטיות, לרשות האוכלוסין וההגירה. (לפרטים המלאים על כך, לחצו כאן).

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

     

    פורסם: 29.4.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן