יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהי בדיקת צפיפות העצם

    כל מה שצריך לדעת לקראת בדיקת צפיפות עצם לזיהוי מחלת האוסטיאופורוזיס

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    מהי בדיקת צפיפות העצם?

    בדיקת צפיפות העצם היא בדיקה פשוטה שמאפשרת לדעת מה מצב צפיפות העצמות בגוף. בדיקה זו נדרשת בדרך כלל בגיל הזיקנה, על מנת לבדוק את קיומה של  מחלת האוסטיאופורוזיס, בה עצמות הגוף נחלשות עקב בריחת סידן. תוצאות הבדיקה נותנות מדד מדויק ביותר על כמות המינרלים בתוך העצם, בכל סנטימטר וסנטימטר. העצמות אותן בודקים בבדיקה הן בדרך כלל עצם צוואר הירך וחוליות עמוד השדרה, אך ניתן לבצע את הבדיקה גם בעצמות אחרות כמו עצם העקב, האמה, או הקרסול. הבדיקה מזהה את מחלת האוסטיאופורוזיס, ומנבאת את הסיכון לשברים במקומות שונים בגוף.

    כיצד מתבצעת הבדיקה?

    הבדיקה מתבצעת על ידי שתי אלומות של קרני רנטגן שמכוונות אל עבר העצמות, ובהן נמדדת כמות האנרגיה שנספגה בעצם. ככל שרמת המינרלים בעצם גבוהה וצפופה יותר, כמות האנרגיה הנספגת עולה בהתאם. הבדיקה מתבצעת במשך חמש דקות בלבד.

    איך מתכוננים לבדיקה?

    בדיקת צפיפות העצם נחשבת לבדיקה פשוטה מאוד. היא אינה כואבת וברוב המקרים אין צורך להוריד את הבגדים. למעשה, בדיקה זו זהה באיכותה לצילום רנטגן. מומלץ להגיע לבדיקה בבגדים חופשיים ונוחים, ללא חגורה, כפתורים, או רוכסנים. במקרה של הריון, יש ליידע את הרופא המטפל לפני הבדיקה. חולים הרגילים לקחת תוספי סידן, צריכים להימנע מנטילתם למשך היממה הקודמת לבדיקה.

    למי מומלץ לעבור בדיקת צפיפות עצם ומתי?

    בדיקת צפיפות העצם מומלצת לנשים לאחר גיל המעבר, על מנת לגלות בגילוי מוקדם את מחלת האוסטיאופורוזיס. למרות שמחלה זו שכיחה אצל נשים, במקרים רבים גם גברים נשלחים לביצוע הבדיקה. חולי אוסטיאופורוזיס מבצעים בדיקה חוזרת מדי זמן, על מנת לעקוב אחרי מצבם ואחרי תקינות הטיפול שהם מקבלים.

    איפה ניתן לבצע את הבדיקה?

    בדיקת צפיפות עצם ניתן לבצע בכל בתי החולים בישראל, ובמרפאות מיוחדות המטפלות במחלות צפיפות עצם. על מנת לבצע את הבדיקה יש לקבל הפניה מהרופא המטפל, ולקבוע תור זמן מה מראש.

    מידע כללי על פירוש התוצאות

    תוצאות הבדיקה בעצם מדגימות את מצב המינרלים בעצם של אותו נבדק, יחסית לצפיפות עצם של אוכלוסיות צעירות. בגיל צעיר, צפיפות העצם נמצאת בשיאה, כך שהבדיקה בעצם מודדת את סטיית התקן של העצם מנורמה זו. סטיית תקן במספרים 1-2.5 מינוס, מפורשות כחוסר מינרלים בעצם של הנבדק. סטיית תקן גדולה מכך, מפורשות כדלדול עצם במצב מתקדם יותר. בכל מצב כדאי לחכות עם פירוש התוצאות לפגישה עם הרופא המטפל ולא לפרשה באופן עצמאי, כי את תוצאת בדיקת צפיפות העצם משקללים יחד עם גובה, משקל, והשפעה של מחלות כרוניות נוספות.

    בדיקת צפיפות עצם בסל הבריאות

    בדיקת צפיפות העצם נכללת בסל הבריאות מאז שנת אלפיים. הזכאיות לבדיקה הן נשים מעל גיל 60 שזכאיות לבדיקה אחת לחמש שנים. גם נשים מעל גיל 50, שמשקלן נמוך ביחס לגובהן, שיש במשפחתן הקרובה חולי אוסטיאופורוזיס, או שמטופלות בתרופות מיוחדות, זכאיות לבדיקה אחת לשנתיים. בנוסף, גברים ונשים החולים במחלה בה מתעורר סיכון להתפתחות דלדול עצם, או כאלו המטופלים בקורטיק וסטרואידים, זכאים לבצע את הבדיקה אחת לשלושה חודשים.

    כאמור בדיקת צפיפות העצם היא בדיקה פשוטה ואינה כואבת. ניתן לקבל ייעוץ נוסף לפני ביצוע הבדיקה מהרופא המטפל או מאחות המרפאה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 14.11.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן