יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    למה חשוב לערוך צוואה?

    מהו חוק הירושה, מהי ירושה על פי דין ואיך ניתן למנוע בעיות סביב ירושה?

    עודכן לאחרונה:23/05/23

    מהי ירושה על פי דין?

    במקרה בו אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, העיזבון עובר אוטומטית ליורשיו על פי דין. היורשים על פי דין הם בן זוגו של המוריש, ילדיו (כולל ילדיו המאומצים), נכדיו, ניניו, הוריו, סביו, אחיו, אחייניו, דודיו וצאצאיהם. בן זוגו של המוריש (הנשוי לו או החי עמו חיי משפחה ללא נישואין, בתנאי שאף אחד מהם אינו נשוי לאדם אחר), יורש את כל חפצי משק הבית המשותפים. בנוסף, הוא יורש את מחצית דירת המגורים בה התגורר עם המנוח.

    האופן וסדר הקדימויות בהם מחולק העיזבון בין היורשים על פי דין נקבע בחוק הירושה.

    למי מותר לרשת, למי אסור לרשת?

    על מנת למנוע פשיעה ומרמה סביב סוגיית הירושה, במקרים מסוימים נפסלת זכאותו של יורש על פי דין (כמו גם של יורש על פי צוואה) לרשת את הנפטר. מקרים אלה כוללים יורש שהורשע ברצח או בניסיון לרצח של המוריש; ויורש שהורשע בהעלמה, השמדה או זיוף צוואתו האחרונה של המוריש.

    האם ניתן לוותר על ירושה? האם חובות עוברים בירושה?

    במקרים מסוימים, היורש יעדיף שלא לרשת את חלקו בעיזבון. הדבר עשוי לנבוע מסיבות שונות כמו- נכסים המשועבדים בחובות או מניעים רגשיים. מותר ליורש לוותר על זכותו לרשת בין מות המוריש ועד מועד חלוקת העיזבון (כלומר, הוא אינו יכול לוותר על הירושה לאחר שקיבלה לידיו). כשיורש מוותר על זכותו לרשת, העיזבון שהיה מנת חלקו מתחלק בין יתר היורשים על פי חלקם היחסי בירושה. היורש רשאי להעביר את חלקו בירושה אל בן זוגו, ילדיו או אחיו של המוריש.

    חובותיו של המוריש (כולל נכסים או חשבונות משועבדים בחובות) עוברים גם הם אל יורשיו, אולם, רק עד לסכום שקיבלו בירושה. כלומר, בכל מקרה לא ניתן לקבל ירושה שלילית.

    מהי צוואה? למה חשוב לערוך צוואה?

    מי רשאי לערוך צוואה?

    כל אדם למעט אנשים עם חוסר יכולת נפשית או שכלית, קטינים, פסלי דין.

    דרכים לעריכת צוואה:

    • צוואה בכתב יד: חשוב שתהיה בכתב יד של המצווה, עם תאריך וחתימה.
    • צוואה בעדים: צוואה שנערכת במעמד שני אנשים שהאדם בחר. העדים לא יכולים להיות אנשים שהאדם מתכוון להוריש להם דבר מה. לכן, לרוב, נערכות צוואת אלה בפני עו"ד וניתן להדפיסן.
    • צוואה בפני רשות: נעשית על ידי גורם רשמי (כגון – שופט, רשם בבית משפט, נוטריון) או מוגשות לו. כלומר, יש שתי אפשרויות – או שהאדם אומר בעל פה את צוואתו בפני אותו גורם או שהוא מגיש לו את הצוואה בכתב.
    • צוואה בעל פיה: נאמרת בפני שני עדים. מיועדת רק לאנשים על ערש דווי. יש להשיג שני עדים שיוכלו לכתוב מהר את הצוואה ויצטרכו לחתום עליה.

    תרשים מסכם של המידע בנושא עריכת צוואה: מי רשאי לערוך צוואה, דרכים לעריכת צוואה

    חשוב לערוך צוואה במהלך חיינו על מנת שנהיה בטוחים שהעדפותינו בנוגע לחלוקת רכושנו תתמלאנה כלשונן. מוטב להכין צוואה בייחוד אם יש לכך סיבה חלילה, אך כדאי לערוך צוואה בכל מקרה, גם אם לא קיים חשש שמעורר את הצורך בה. אדם יכול לשנות את צוואתו ככל שיחפוץ במהלך חייו, והצוואה הקובעת היא הצוואה האחרונה שנוסחה לפני המוות (לכל צוואה נוסף סעיף הקובע כי היא מבטלת את הקודמות לה).

    כדאי מאוד לערוך צוואה כדי למנוע סכסוכים בין קרובי המשפחה על חלקם בעיזבון, כיוון שחוק הירושה קובע חלוקה על פי ערכו של הרכוש בלבד. צוואה, לעומת זאת, יכולה לקבוע באופן חד ומדויק איזה רכוש יעבור לאיזה קרוב.

    פטירתו של בן משפחה הוא מאורע שיש בו קושי נפשי רב עבור בני המשפחה הנותרים, וסכסוכים אודות רכוש עלולים להרחיקם זה מזה בתקופה בה הם זקוקים זה לזה יותר מכל. יתרה מכך, סכסוכי עיזבון נוטים להיגרר במשך שנים ארוכות ואף לפגוע בשלמות המשפחה. בכוחה של צוואה מדויקת, הקובעת חלוקת רכוש ברורה, למנוע מצבים קשים כגון אלו.

    הרצאה בנושא צוואות וירושות/ רבקה בן צבי פיזם, עו"ד, יועצת משפטית מטעם עמותת "יד ריבה"

    לקריאת לשון החוק בנושא דיני ירושה 

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 24.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן