יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ליווי רוחני – עוגן בשעת משבר

    הליווי הרוחני משתמש בכלים קוגניטיביים, אינטלקטואליים, פסיכולוגיים והגותיים ובמיומנויות שונות להבעת תמיכה ואמפתיה

    עודכן לאחרונה:13/04/22

    הליווי הרוחני מסייע לאדם לזהות בקרבו את משאביו הרוחניים ולחזק אותם, כך שיוכלו להיות בעבורו עוגן בעת משבר. הליווי מציע כלים רוחניים לאדם המתמודד עם חולי, מצוקה, פחד, חרדה, כאב, פרידה, או משבר – שלו או של יקיריו. המלווה הרוחני מציע לו נוכחות עוטפת ומחבקת כדי שלא יהיה לבד.

    רוחניות היא שם כולל לגישות הנותנות טעם ומקום לממד הנפשי והפנימי של הקיום. רוחניות האדם מתבטאת בנטייתו למצוא משמעות ותקווה לחייו, לחוש חיבור וקשר עם אנשים אחרים ועם מה שמעבר לעצמו, וקשורה לתחושות של כבוד, ערך עצמי, חירות פנימית, אמונה ומשמעות. רוחניות היא אישית וקשורה לתפיסת עולמו ולאמונתו של האדם לפיכך, עולמו הרוחני של כל אדם ואדם ייחודי וחד פעמי.

    הליווי הרוחני מעמיד במרכז את הצרכים הרוחניים המסוימים של האדם הכואב או הסובל ומעניק לו סביבה תומכת. הוא מתווך את המפגש עם הסבל; מסייע לאדם לאתֵר בתוך עולמות הרוח שלו מקורות להשראה וכוחות נפש להתמודדות, ועוזר לו למצוא את תמרורי הדרך שיכוונו אותו להמשיך הלאה בחייו.

    הליווי הרוחני משתמש בכלים קוגניטיביים-אינטלקטואליים, פסיכולוגיים והגותיים ובמיומנויות שונות לנוכחות תמיכה ואמפתיה, למשל, קריאה של טקסטים רוחניים, שירה, יצירת תפילה אישית, מדיטציה, מיינדפולנס ועוד.

    התקשורת בין המלווה הרוחני לאדם שאותו הוא מלווה היא מילולית ולא מילולית, דבר המאפשר תקשורת גם עם אנשים שאין להם את היכולת לתקשר מילולית כגון חולים במצבי הכרה מרוחקים.

    הפנייה למלווה הרוחני

    בעת התמודדות עם מחלה קשה המעיקה על כוחות הגוף והנפש, בעת זיקנה, במצבי סוף החיים ובמצבי איום על המשך החיים, ברגעי אובדן או משבר – מתעוררות לעתים באדם תחושות קשות של ערעור על קיומו, על קריסת העולם הפנימי שלו, ותחושות של איבוד הביטחון בעולם.

    המלווה הרוחני מציע לאדם המטופל ולבני משפחתו, מתוך עמדה של הקשבה עמוקה, כבוד ויראה, לזהות ולהכיר בתוכו את הכוחות הייחודיים לו כאדם – להבין מיהו, מה עובר עליו ומהם הדברים החשובים לו בחייו.

    נוכחותו המקבלת, המכילה והתומכת של המלווה מאפשרת לאדם לפרוק את אשר על לבו ללא חשש וללא תחושת צורך לשנות את המציאות או ליפות אותה. הפגישות והשיחות עם המלווה מובילות אותו לזהות בתוכו מקורות של תקווה ושל כוח, להחזיר ולחזק תחושות משמעות ותכלית ולקבל את העובדה כי החיים אכן השתנו – אבל אלה הם החיים היחידים שיש.

    ליווי רוחני בבית חולים שיקומי רעות ת"א

    מזה שנתיים, פועל הליווי הרוחני ברעות עבור המטופלים, בני משפחותיהם ועבור הצוותים הסיעודיים. הליווי הרוחני מיושם דרך כלים ושיח רוחני אישי וסדנאות לצוותים.

    הליווי הרוחני והצוותים הרפואיים והפרה-רפואיים בבית החולים יצרו שיתוף פעולה ייחודי כדי למצות את האפשרויות לסייע למטופלים ולמשפחותיהם, בעיקר מול מטופלים במצבי הכרה מרוחקים ומונשמים.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן