יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כללי הזהב לבריאות טובה ואריכות חיים של פרופסור רפי קרסו (פרק א')

    איכלו בישיבה, בנחת, לעסו היטב את המזון והתענגו עליו

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    פתגם יפני עתיק אומר: אכול ארוחת בוקר כמו מלך, ארוחת צהרים כמו איכר וארוחת ערב כמו אביון.

    ואכן זוהי תמצית התזונה הנכונה– אכלו ארוחת בוקר מזינה שתספק לכם אנרגיה למשך כל היום כולו, בצהריים אכלו טוב, אך לא בכמויות גדולות, ובערב כדאי להסתפק בארוחה קלה: סלט, פרי או יוגורט, שלא ייצרו עומס על מערכת העיכול ויאפשרו שינה טובה יותר. אכלו פחות ותהיו בריאים יותר.

    מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי כי בקרב אנשים שמנים רמת התחלואה גבוהה יותר מאשר אצל רזים. מרבית הקשישים שהגיעו לזיקנה ושיבה הם רזים. קיצוץ משמעותי (של כשליש) מצריכת הקלוריות היומית מאריך חיים, וחשוב יותר משפר את איכותם. זאת, כמובן, בתנאי שהתפריט מאוזן ומכיל ויטמינים ומינרלים.

    העדיפו מספר ארוחות קטנות ביום על פני ארוחה אחת גדולה וכבדה, שמביאה בעקבותיה עייפות ותחושת כבדות, אכלו בישיבה, בנחת, לעסו היטב את המזון והתענגו עליו.

    בשלו או אדו ירקות כשהם שלמים, וחתכו אותם בעת ההגשה. כך יישמר חלק גדול יותר ממרכיבי התזונה החיוניים שלהם.

    פירות וירקות אדומים וכתומים וכן מולסה, שמרי בירה, שמן נבט חיטה, אגוזים ושמן דגים מקטינים את הסיכון לחלות בסרטן. אכלו כל יום פרי או ירק שצבעם כתום. פירות וירקות כתומים מכילים בטא-קרוטן, חומר שיוצר ויטמין ויש לו השפעה נוגדת חמצון.

    מומלץ לאכול אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, פסטה מחיטה מלאה, קטניות ומזון המכיל הרבה סיבים ומעט שומן.

    הוסיפו לסלט הירקות שלכם ירקות חיים כמו כרובית, סלק, גזר וסלרי מרוסקים בפומפייה (גם טעים וגם בריא).

    במקום חטיפים עתירי קלוריות, מלח וסוכר, רצוי לאכול בין הארוחות ירקות טריים או פירות (פירות מכילים סוכר וקלוריות רבות יחסית).

    השום הוא האנטיביוטיקה הטובה ביותר בטבע. יש בו חומר שקוטל פרזיטים ותולעים, ויש לו השפעה אנטי-דלקתית מוכחת. הוא מונע הצמדות של טסיות הדם, מוריד כולסטרול ומאיץ את פעילות המעיים, וכתוצאה מכך ספיגת השומנים בהם אטית יותר.

    עדיף ליטול שום טבעי על פני תעשייתי (בצורת כמוסות).

    המינון המומלץ: שן שום טרייה או שתיים ביום, לפני האוכל. ככל הידוע לי, בשום אין נזק. לעניין הריח– צריך להתפשר.

    הכניסו לתפריט היומי שלכם שתיים–שלוש כפות שמן זית (בצורתו הטבעית, בכבישה קרה, ולא מטוגן או מבושל). שמן זית מוריד את רמת הכולסטרול הרע וסופח אליו שומנים "רעים". העדיפו שמן זית על כל שמן אחר. העדיפו טחינה או מיונז דל קלוריות על פני חמאה או מרגרינה.

    הימנעו מצריכה רבה של חומצות שומן רוויות– מזונות עשירים בכולסטרול ושומנים מהחי כגון בשר שמן, ביצים, חמאה, שמנת ומוצרי חלב שמנים. עם זאת, זכרו כי חומצות שומן בלתי רוויות הנחוצות לגוף מצויות בירקות רבים, בשמן זרעי פשתן, בדגי הצפון ובשמן כבד בקלה.

    כדי להוריד את רמת הטריגליצרידים (שומנים בדם) רצוי להקפיד על דיאטה דלת פחמימות (להימנע מסוכרים זמינים או פחמימות מעובדות) ולהשתמש (באישור רפואי!) בתוספי מזון כמו אומגה 3 וויטמין C.

    שומנים מסוימים, צמחיים דווקא, מהווים סכנה של ממש לבריאות האדם. אלה הם שומנים לא רוויים העשויים משמן ירקות שעבר עיבוד וכתוצאה מכך הם מוצקים בטמפרטורת החדר (כמו מרגרינה). בנוסף לכך, אנו מייצרים שומנים לא רוויים במו ידינו כשאנו מטגנים מזון בשמן תירס, שמן חמניות, שמן חריע ושאר שמנים צמחיים.

    שומנים מעובדים אלה מעלים את כמות הכולסטרול הרעה ומפחיתים את כמות הכולסטרול הטוב.

    אין להרבות בשתיית משקאות אלכוהוליים. שתו כוס יין אחת ביום (עדיף יין אדום, לא מתוק). היין משפר את זרימת הדם ומאריך חיים. כל זה נכון במידה – כמות גדולה מזו עושה את ההיפך.

    שלכם, פרופ` רפי קרסו

    ראו: כללי הזהב לבריאות טובה ואריכות חיים- פרק ב'

    פרופ' רפאל קרסו, פרופסור חבר בביה"ס לרפואה של הטכניון בחיפה; מנהל אקדמי במכללה לרפואה משלימה במכללת וינגייט (MediWin); ראש החוג לפסיכולוגיה במכללה למנהל – המסלול האקדמי; מלמד בחוג המשולב ללימודי מדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 4.2.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן