יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חשיבות האבחון המוקדם בדמנציה

    כיצד נשכנע את הורינו להיבדק אצל רופא כאשר אנו מבחינים אצלם בירידה בזיכרון?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    לעתים קרובות, האבחון של תסמונת האלצהיימר, כמו גם סוגי דמנציה אחרים, נעשה בשלב מאוחר יחסית. מצב זה קשור פעמים רבות לעובדה שבשלבי המחלה המוקדמים קיימות לעתים הסתרה והכחשה של הירידה בזיכרון. התרופות המוצעות לחולים דמנטיים אמנם לא מסוגלות להפוך את הקערה על פיה, אך, הן מאפשרות לעכב את התדרדרות המחלה. כמו כן, במקרים רבים הירידה בזיכרון נגרמת כתוצאה מתהליכים הפיכים שאם מאבחנים אותם ניתן לקבל עבורם טיפול. לאור זאת, חשוב מאוד שההורה ייבדק אצל מומחה בתחום עם החשד להופעת התסמינים הראשוניים ביותר של דמנציה, על מנת לאבחן את מקור הירידה מוקדם ככל האפשר.

    במקרים רבים, ההורה המזדקן, הסובל מבעיות זיכרון, לא יסכים בקלות לעבור את הבדיקה. הוא עלול להתכחש למצבו, לחשוש להיבדק או אף להתרעם על ההצעה. המטפל מצדו ייטה לדחות את הטיפול בבעיה בעקבות התנגדות ההורה. כאמור, השלכותיו של מצב זה עלולות להיות בעוכריו של ההורה בשלב מאוחר יותר.

    להלן טיפים שעשויים לסייע בהשגת שיתוף פעולה של ההורה במידה וישנה ירידה בזיכרון והתנגדות שלו לבדיקה. בכל מקרה חשוב לכבד את רצון ההורה (ככל הניתן) ולנהוג ברגישות.

    1. הכירו בחששותיו של ההורה, תנו לכך לגיטימציה והביעו הזדהות; ובתוך כך, הסבירו לו שאתם והוא מוכרחים להתגבר על החשש ולגלות מהיכן נובעת הבעיה שלו על מנת שיהיה ניתן לטפל בה.
    2. התקשרו לרופא המשפחה של ההורה- לקראת בדיקה שגרתית צפויה (שאינה קשורה לחשד לירידה קוגניטיבית), הביעו את חששותיכם בנוגע לבעיות הזיכרון שהוא חווה ובקשו לבצע הערכה קוגניטיבית. לחילופין, ניתן להצטרף אל ההורה בביקורו בקופת החולים ולהעלות את הצורך בהערכת מצבו הקוגניטיבי של ההורה ("שמעתי שכדאי לערוך בדיקת זיכרון מעל גיל 65"). במידה ולא נקבעה בדיקה שגרתית בעתיד הקרוב, תוכלו להגיב לתלונות אחרות של ההורה על מיחושים או בעיות בריאותיות שונות בעזרת קביעת בדיקה שגרתית עבורו, שבמסגרתה, כאמור, תעלו גם את נושא הירידה הקוגניטיבית.
    3. נקטו בגישה חיובית ומניעתית- התמקדו ביכולות הפיזיות והקוגניטיביות של ההורה, שטיפול מוקדם יסייע בשימורן, ולא בבעיות שכבר קיימות. במידה וההורה לא מכיר בכך שזכרונו מתדרדר, תוכלו להציג את הביקור אצל הרופא כדרך למנוע מראש בעיות זיכרון הנפוצות אצל רוב בני גיל הזהב (ולאו דווקא אצלו).
    4. הבדיקה כצורך שלכם- שתפו את ההורה בכך שהעובדה שהוא לא נבדק מדאיגה אתכם, וכי תרגישו טוב יותר אם תשמעו דעה של רופא ותדעו כי לכם ולו יש את המידע המעודכן והשלם ביותר אודות הדרכים לשמור על זיכרונו ותפקודו. הבנת הצורך שלכם כמטפלים תוכל אולי להשפיע על הסרת התנגדותו של ההורה לבדיקה.
    5. הציגו את הבדיקה כעניין שגרתי שכדאי שכל אדם יעבור ללא קשר לגילו והציעו לזקן ללכת להיבדק יחד.
    6. גייסו אדם בעל השפעה על ההורה לטובת שכנועו להיבדק- לעתים הצעה כזו שמגיעה מאדם שההורה סומך עליו, כמו חבר ותיק או רופא קבוע המלווה אותו תקופה ארוכה (גם אם איננו קשור לתחום הקוגניציה), עשויה לסייע בשכנועו. לעתים, נוצרות מערכת יחסים קרובה ותחושת אמון עם המטפל/ ת שנמצאת בבית של הזקנים באמצעות חוק סיעוד שמפעיל הביטוח הלאומי או שנוצר קשר עמוק עם המטפל הקבוע (בד"כ עובד זר) ועל כן ניתן להיעזר גם בהם לצורך מלאכת השכנוע.
    7. השתמשו בהעדפותיו של ההורה או בגורמים המרשימים אותו- הציגו את המוניטין של הרופא שיבצע את הבדיקה הקוגניטיבית, כתבות אודותיו או מטופלי עבר שלו. מכרים שטופלו אצל הרופא ויכולים להמליץ עליו עשויים להקל על ההורה את ההחלטה לבקר אצלו. בנוסף, המלצה של מוסד שההורה קשור אליו או בוטח בו (כגון המלצה של רב) על רופא מסוים עשויה להשפיע על ההורה לבקר אצלו.
    8. הימנעו משימוש במילים "דמנציה" או "אלצהיימר", שעלולות לעורר אצל ההורה רתיעה וחששות כבדים אף יותר, מה גם שהדבר עלול להטעות משום שרק רופא (גריאטר/ פסיכוגריאטר) יוכל לאבחן האם קיימת ירידה בזיכרון ומה סיבת הירידה.
    9. היו עדינים אך עיקשים- במידה שתתקלו בהתנגדות מצד ההורה, אל תלחצו באותו הרגע, אך גשו אליו שנית במועד מאוחר יותר תוך היעזרות בשיטת שכנוע שונה.
    10. התייעצו עם גורמי מקצוע רלוונטיים- ניתן לפנות למרפאות גריאטריות שם נמצאים אנשי מקצוע בעלי ניסיון רב באבחון וטיפול שיוכלו לסייע ולהדריך כיצד ניתן להשיג את שיתוף הפעולה של בן המשפחה בבדיקה.

       

      המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      פורסם: 26.8.2014

      (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן