יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כאבי ראש כרוניים – האם כדאי לדאוג?

    כאב ראש הוא תופעה נפוצה שלרוב אינה מסוכנת. במידה והכאבים מלווים בתופעות נוירולוגיות נוספות או נמשכים לאורך זמן ואף מחמירים, מומלץ לפנות לרופא המשפחה

    עודכן לאחרונה:17/05/23

    בפני עצמו, כאב הראש הוא תסמין (סימפטום) המתואר על ידי האדם. רוב כאבי הראש חולפים תוך זמן קצר ולא תמיד מזוהה הגורם להם.

    בפנייה לבירור כאבי ראש, השלב הראשון הוא לזהות האם מדובר בכאב ראשוני (מצב בו כאב הראש הוא הבעיה עצמה) או שהכאב משני, כלומר הוא תוצאה של מחלה אחרת (דלקת קרומי המוח, בעיה מוחית, התייבשות וכו').

    כאבי הראש הראשוניים העיקריים הם מיגרנה, כאב ראש מקבצי וכאב ראש מתחי. כאבי ראש אלו הם כרוניים, חוזרים בהתקפים ולרוב אינם מלווים בהפרעות נוירולוגיות ממושכות.

    ברוב המקרים תשומת לב לאופי הכאבים, למיקומם, לתסמינים הנלווים, לתזמון האופייני ולנטייתם להופיע בעוד בני משפחה תכוון לאבחנה הנכונה.

    בירור מקצועי ומסודר נדרש על מנת לוודא שאין מדובר בכאב ראש ממקור אחר (כאב ראש שניוני). עם זאת, במקרים רבים לא מזוהה מקור ברור לכאבי הראש והם חולפים לאחר זמן מה ואינם הופכים לכרוניים.

    מיגרנה

    מיגרנה היא סיבה נפוצה לכאבי ראש ומופיעה יותר בנשים מאשר בגברים. היא מופיעה בצורה התקפית של כאב ראש פועם, לרוב חד–צדדי. התקפי הכאבים מתחילים לרוב עד תחילת שנות העשרים (לעיתים בגיל הילדות) ושכיחותם נוטה לרדת בגיל המבוגר.

    חלק מהחולים סובלים ממיגרנות עם אירוע מקדים (כגון ראיית הבזקי אור AURA, נמלול והפרעת תחושה בשפתיים). בנוסף, יתכנו שינויים מקדימים לא ספציפיים בתיאבון ו/ או במצב הרוח.

    לאחר מספר דקות עד שעות מתחיל כאב הראש (לרוב במיקום הקבוע) שיכול להימשך עד מספר ימים ולהיות מלווה בבחילות והקאות. הכאב עצמו לרוב חזק מאוד ומוחמר בהנעת הראש, בחשיפה לאור (פוטופוביה) או ברעש (פונופוביה) חזקים. במצב זה החולה מעדיף לשכב במקום חשוך ושקט.

    חלק מהמקרים גורמים גם להפרעות נוירולוגיות כגון הפרעת ראייה, הפרעה בתנועות העיניים, ישנוניות או חולשת גפיים בצד אחד. במקרים אלו נגרמת דאגה רבה יותר בקרב החולים.

    הסיבה למיגרנה אינה ברורה לחלוטין אולם ישנה התרחבות כלי דם זמנית בחלק מהעורקים המובילים אל הראש והדבר משנה את זרימת הדם  וגורם לכאב המלווה בשינויים הנוירולוגיים.

    אבחנה רשמית של מיגרנה דורשת בירור מאפייני הכאב והסימפטומים שלפניו ואחריו.

    יש לזכור שגם במיגרנה, כל אחד הוא קצת שונה ועוצמת הכאב, משכו, אופיו והסימפטומים הנלווים מגוונים מאוד – חלק מהחולים מתארים כאבי ראש שאינם חזקים מאוד או אינם פוגעים משמעותית באורח החיים.

    מומלץ שהטיפול במיגרנה יינתן על ידי רופא העוסק בתחום. הטיפול התרופתי מתחלק לטיפול בהתקף בעודו מתחיל להתפתח ולטיפול מניעתי הניתן באופן קבוע על מנת להפחית מראש את שכיחות ההתקפים.

    על מנת לטפל ביעילות בסבל מהמחלה מומלץ לשלב גם אורח חיים בריא (תזונה, מנוחה, אמצעי הרגעה, פעילות גופנית מתונה וכו').

    כאב ראש מקבצי (Cluster headache)

    זהו כאב ראש חזק המופיע, בדומה למיגרנה, בהתקפים. לרוב הכאב מאחורי אחת העיניים ומתואר כעז ביותר ומורגש כ'חודר וחד' (בניגוד לכאב ה'פועם' המאפיין מיגרנה). הגדרתו כ'מקבצי' מרמזת שלרוב 'התקף' כולל רצף של מספר אירועי כאב ראש עם הפסקות קצרות ביניהם (מקבץ). ההתקפים מופיעים בעיקר במהלך שינת הלילה. כאב ראש מקבצי נפוץ יותר בגברים (בעיקר מעשנים) מאשר בנשים.

    מספר תופעות מופיעות באותו האזור במקביל לכאב הראש – נזלת עם תחושת גודש בנחיר, דמעת בעין, התכווצות של האישון עם צניחה קלה של העפעף וסומק בלחי. שילוב זה מעלה את ההשערה שגם במקרה זה מדובר בשינויי זרימה בכלי הדם באזור.

    על האבחון והטיפול בכאב ראש מקבצי להיקבע על ידי רופא. ניתן להיעזר בתרופות נוגדות כאב, תרופות נוגדות לחץ דם (חוסמי סידן) ואף בנשימה דרך מסיכת חמצן 100%.

    כאב ראש מתחי (Tension type headache)

    זהו כאב הראש הכרוני השכיח ביותר. הוא לרוב דו-צדדי עם נטייה, אצל אנשים שונים, להתרכז יותר באזורים אחוריים, צדיים או קדמיים. הכאב בעל אופי עמום ולוחץ (מתואר כחגורה לוחצת סביב הראש או כתחושה שהראש עומד להתפוצץ). לכאב זה לא מלווים סימפטומים כגון בחילות והקאות, רגישות לאור (פוטופוביה) או לרעש (פונופוביה). הכאב עלול להימשך ברצף מספר ימים ורוב הסובלים ממנו מסוגלים להמשך לתפקד גם במהלכו ונעזרים בתרופות נוגדות כאב נפוצות ובמנוחה. חלק מהמטופלים מדווחים בעצמם על הקשר שבין תחושות דאגה, חרדה, מתח או דיכאון להופעת כאב הראש ולעוצמתו. חלק גדול מהמטופלים הסובלים מהשילוב בין כאב ראש ממושך למצב רוח ירוד או לדאגות מעלים את החשש שמא הגורם לכאב הראש הוא גידול מוחי. במקרה כזה, מומלץ על שיחה פתוחה וכנה ובדיקה על ידי רופא על מנת שזה יוכל להעריך את הסיבה הסבירה ביותר לכאב הראש.

    ניתן לטפל בכאב באופן ישיר על ידי תרופות נוגדות כאב ותרופות לשיפור מצב הרוח או הפחתת הדאגה אך מומלץ גם לשלב אורח חיים בריא יותר כולל טכניקות להפחתת מתח (כגון מדיטציה), פעילות גופנית מתונה, תזונה בריאה ולבדוק כיצד ניתן להפחית את גורמי המתח בחיי המטופל.

    לסיכום, כאב ראש הוא תופעה נפוצה מאוד שלרוב אינה מסוכנת. במידה והכאבים מלווים בתופעות נוירולוגיות נוספות או נמשכים לאורך זמן ואף מחמירים, מומלץ לפנות לבירור אצל רופא המשפחה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 21.9.2020

    כאבי ראש כרוניים

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן