יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפים לשיפור איכות חיים בגיל המבוגר

    שיפור באיכות החיים של האדם המזדקן ישפיע על בריאותו ועל תחושת הרווחה שלו

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    שמירה על איכות חיים ואורח חיים פעיל חיונית לשמירה על הבריאות. סדר יום מלא, הכולל פעילות חברתית ופעילות גופנית, עשוי להיות בעל השפעה רבה על מצב רוחו של האדם וביכולתו לתרום רבות לשיפור איכות החיים.

    מהם הגורמים המשפיעים על איכות החיים בקרב האוכלוסייה המבוגרת?

    1. תעסוקה- בגיל בו אנשים הופכים לפנסיונרים, הזמן הפנוי הופך מידיד לאויב. איכות החיים מושפעת ישירות מהדרכים בהן ימלא ההורה את זמנו הפנוי כתחליף לעבודה ולשאר העיסוקים שקדמו לשלב זה של חייו.

    2. בן/בת זוג- נושא טעון ורגיש זה ניצב כמרכיב עיקרי ביותר באיכות חייו של ההורה. במצב בו אחד מבני הזוג הולך לעולמו חווה בן הזוג שנותר בחיים תחושות עצב, אובדן, ריק ובדידות שמשפיעות באופן ישיר על איכות חייו.

    3. משפחה- המשפחה המורחבת ובעיקר משפחה מקרבה ראשונה מהווה אבן יסוד לאושר ולהרגשת הביטחון של ההורה בדיוק כפי שהיא מהווה זאת עבור כל אחד מאנשי המשפחה. התרחקות של אחד או כמה מבני המשפחה מקרב שאר בני המשפחה, ולא משנה מה תהיה הסיבה, משבשת ישירות את איכות חיי המשפחה ובתוך כך גם את רגשות ההורים שמהווים את היסוד לשושלת שצמחה מתוכם.

    4. מצב כלכלי- בגיל מבוגר המצב הכלכלי עלול להשתנות. האוכלוסיהי המבוגרת, ברובה, אינה עובדת וחינ מחסכונות או מקצבאות, מה שמהווה גורם משפיע ביותר על איכות החיים.

    5. בריאות, ספורט ותזונה- לא בכדי נמצאים השלושה תחת אותה כותרת. לשלושת המרכיבים הללו קיימת השפעה הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזית. החוכמה בשלושתם היא שהשפעתם צריכה להילקח בחשבון לכל אורך החיים ובעיקר בשליש השלישי לחיים שם התזונה והספורט יכולים לקבוע את ההבדל בין אדם בריא לאדם שאינו בריא. איכות חיים בהתייחס לבריאות צריכה ואף נחוצה שתתחיל בספורט ובתזונה נכונה.

    6. סביבה נעימה אנושית וחומרית- לסביבה שלנו יש השפעה לא מעטה על חיינו. בקרב הורים מזדקנים ניתן לזהות לא פעם הזנחה מסוימת של נושאים אלה הנוגעים בהמון רבדים בחיי היום-יום. זה מתחיל ברמת ההקפדה או ההזנחה של ניקיון הבית, עובר דרך הבגדים שבוחרים ללבוש ומגיע עד לסביבה האנושית שההורים יבחרו להיחשף אליה במשך היום. כל ה"תפאורה" הזו משפיעה באופן עקיף על מצב הרוח של ההורים ועל איכות חייהם.

    כיצד ניתן לשפר את איכות החיים?

    1. חשוב מאוד לסייע להורים למלא את הזמן שנוצר בתעסוקה כלשהי, כגון: עבודה, התנדבות, לימודים, ביקור במועדון גמלאים או במרכז יום, מפגשים חברתיים ועוד.

    2. ביום מן הימים סביר כי אחד מבני הזוג ילך לעולמו והאחר יישאר לבדו. אנו כילדים דואגים לא נוכל להשלים את החלל שנוצר אצל ההורה שהתאלמן, אך חשוב מאוד שנדאג להיות לצדו/ לצדה. יתר על כן אפשר ורצוי לחשוף את ההורה לאנשים נוספים הנמצאים במצבו, להרחיב את מערכת התמיכה החברתית. נושא זה הוא נושא רגיש מאוד והגישה אליו צריכה להיות מאוד זהירה ומותאמת לכול הורה.

    3. המשפחה היא ערך עליון וכולנו זקוקים למשפחה תומכת ואוהבת בכל שלב בחיים. להבדיל ולמרות פערי הגילים- כפי שילדינו זקוקים לנו וכפי שאנו זקוקים לבני הזוג שלנו כך גם הורינו זקוקים לנו. גם אם נניח שמצב בריאותם מצוין, אין זה אומר שהורינו לא זקוקים לנו יותר כמשפחה. אנו תמיד נהיה הילדים שלהם, הם לעד הסבים והסבתות של ילדינו ויחס חם בינינו מהווה מקור בלתי נדלה לאושר ולביטחון. אנו מחויבים לשמור על קשר איתן ודואג עם הורינו.

    4. מצבם הכלכלי של ההורים עשוי להיות טוב משלנו, בעיקר לאור העובדה שבדרך כלל בגיל זה כבר לא קיים עול המשכנתה ושאר תשלומים בסדר גודל שכזה, ישנם חסכונות שהצטברו במשך כל שנות החיים ולמעשה גם ההוצאות קטנות בתקופה זו של החיים בה מוציאים כסף עם יותר שיקול דעת. אף על פי כן, המצב הכלכלי הוא מטרד מפאת החשש שייגמר וכאמור, לאו דווקא כי אין. עלינו כילדים להיות מעורבים גם במצב הכלכלי, אם ההורים חשים בנוח ומעוניינים בכך, ולסייע להם בתכנון כלכלי אף לטווח הרחוק. חשוב לבדוק עבורם זכויות בביטוח לאומי ובקהילה המקלות מבחינה כלכלית (כגון הפחתה בארנונה מסיבות שונות), מתי וכמה כסף הם מקבלים מביטוח לאומי, כמה הם מוציאים בחודש וכמה הם יכולים להרשות לעצמם "לבזבז" בכל חודש או שנה, מעבר להוצאות השגרה. גם השוואת מחירים היא אמצעי טוב להפחית בהוצאות אך עלינו לקחת את המשימה הזו עלינו. עם כל זה, הדבר החשוב ביותר כמשפחה הוא לעקוב, להיות מודעים ואף לסייע להורים במקרה והם נזקקים לכסף, מבלי שיצטרכו לבקש זאת.

    5. מבחינה בריאותית עלינו לעקוב אחר מצבם של ההורים. יש לדאוג לכך שלא יזניחו עצמם ויוותרו על הוראות או תרופות שנתן הרופא, אם מתוך שכחה ואם מתוך בחירה מודעת. ביכולתנו לסייע להם לבנות שגרת יום שתכיל בתוכה פעילות פיזית ותזונה נכונה, לעתים אף תוך סיוע באנשי מקצוע. הבריאות עלולה להתדרדר לאורך זמן ולכן חשוב מאוד שאנו כמשפחה תומכת נשמור ונהיה במעקב צמוד אחר בריאותם של ההורים על כל המשתמע מכך.

    6. סביבה היא אחד המקומות בה אנו יכולים להשפיע הכי הרבה ובצורה הכי קלה יחסית. אם נקפיד ,למשל, לפקוד את בית הורינו ונהיה ערים לסדר, לניקיון ולתחזוקת הבית, איכות חייו של ההורה תוכל להישמר. חשוב להעביר להורים מסר שאדם המשקיע בסביבתו ובעצמו יוכל ליצור אווירה נעימה ומסבירת פנים היוצרת תחושת חיים.

    לסיכום- איכות החיים אינה תלוית גיל, וזקן אין משמעותו איכות חיים נמוכה. איכות החיים של הורינו תלויה במרכיבים רבים שכל אחד מהם בנפרד מהווה משקל משמעותי ביותר.ההורים יזדקקו לא פעם לסיוע שלנו בשמירה על איכות חיים גבוהה יותר. עלינו להיות ערים למצבם ולעתים לעשות בעצמנו מעשים שיובילו אותם לעבר חיים מאושרים יותר ואיכותיים יותר.

    פורסם: 3.6.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן