יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול בזקן בזמן מקלחת

    החלקות ונפילות רבות מתרחשות באמבטיה. איך דואגים לרחצה בטוחה להורה מזדקן?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    הרחצה והטיפול האישי הן פעולות הכרחיות לשמירה על מצב בריאותו של הזקן, אולם, חשוב מאוד שהאדם המטפל ייגש למלאכה זו ברגישות ומסירות ומתוך כבוד לאדם על מנת להקל על הזקן בעת שהוא זקוק לעזרה במשימות אינטימיות אלו. חדר הרחצה הוא מקום שבו מתרחשות הרבה נפילות בשל סכנת ההחלקה. לכן, חשוב לשמור על זהירות ולהתכונן מראש לזמן הרחצה של ההורה.

    חדר האמבטיה- ביטחון

    התאמת חדר האמבטיה למצבו של הזקן היא שלב קריטי בהכנה לקראת הרחצה. חדר אמבטיה המותאם כראוי למצבם של ההורים הזקנים יכול להקל עליהם באופן משמעותי ולאפשר להם לשמור על עצמאותם בעת הרחצה באופן מקסימלי. במידה והוריכם מתכננים שיפוצים בביתם או עוברים דירה כדאי לדעת שמקלחון עדיף על התקנת אמבטיה ומהווה פתרון מצוין לקשישים, לנכים ולמוגבלים, עבורם הכניסה לאמבטיות עלולה להיות מסוכנת.

    החלקות ונפילות רבות מתרחשות באמבטיה. הכניסה והיציאה מהאמבטיה, שלרוב היא גבוהה יותר מהרצפה, עלולות להביא לאיבוד שיווי המשקל. בכדי למנוע החלקה ונפילה מומלץ להשתמש במדבקות נגד החלקה ובשטיחים מיוחדים, הן בתוך האמבטיה או המקלחת והן מחוצה לה כדי להימנע מהחלקה כתוצאה ממים הנמצאים על הרצפה.

    חשוב להתקין וילונות במקלחת ובכך למנוע את התזת המים במקלחת אל מחוץ לאמבטיה. חשוב להיעזר גם במשטח לישיבה על האמבטיה וחיונית ידית אחיזה מקובעת ויציבה, כדי להתקלח בנוחות ובבטיחות. רחצה במקלחת בגיל מבוגר בטוחה יותר על כיסא פלסטיק תקין ויציב. בנוסף, כדאי לדאוג לתאורת חירום גם במסדרון וגם בחדר האמבטיה.

    הכנות מוקדמות

    בחורף מומלץ לחמם את חדר האמבטיה לפני הכניסה, באמצעות תנור המתאים לשימוש בחדרי אמבטיה. יש לכוון את המים לטמפרטורה הרצויה, על מנת להימנע מכוויות מים רותחים.
    מומלץ להכין לפני את כל הציוד הנחוץ לרחיצה, כמו מגבות, ספוג, שמפו וסבון ולהניח אותם כך שתתאפשר גישה נוחה אליהם. כדאי להשתמש במגבות גדולות היכולות לכסות את כל גופו של ההורה כדי לעזור בסיפוק תחושת החמימות והפרטיות. לפני ובסיום המקלחת יש לנגב את הרצפה ולהימנע מיציאה עם רגלים יחפות או רטובות העלולות לגרום להחלקה.

    חשוב להימנע מנעילת האמבטיה בעת הרחצה.

    נכנסים למים

    הרחצה היא תהליך אינטימי ומומלץ לשמור עליו כעל חוויה נעימה עבור הזקן ואף עבור המטפל. כמו כן חשוב מאוד לנסות לשמור על עצמאותו וכבודו של האדם הזקן, לבצע את משימת הרחצה ביחד איתו במידת האפשר ולעודד אותו להיות אקטיבי ושותף בתהליך, החל מתיאום זמן הרחצה (בהתאם למגבלות הזמן שלך ולזמן שבו ההורה מעוניין להתקלח) ועד להפיכתו לשותף פעיל בעת הרחצה. חשוב לא לכפות עליו את הרחצה. במידה והוא מתנגד לרחצה כדאי לנסות להרגיעו.

    הרחצה

    מומלץ להשתמש בכיסא בזמן הרחצה כיוון שלעתים קרובות, יהיה נוח יותר להורה לשבת בזמן המקלחת. יש לשים לב לטמפרטורת המים. ההורה עשוי שלא לזהות מים חמים מדיי או עשוי להתנגד למקלחת אם המים קרים מדיי. גם שהייה ממושכת במים חמים היא מסוכנת כיוון שהיא עלולה לגרום לירידה בלחץ הדם, לסחרחורת ולנפילה.

    אם מדובר באמבטיה- ממומלץ למלא את האמבט ולהעריך את מידת נכונותו של ההורה להיכנס אל המים. ייתכן כי להורה יהיה נוח יותר שתמלאו את האמבט רק לאחר שהוא כבר התיישב.

    כדאי לעודד את עצמאותו של ההורה ולתת לו לעשות בעצמו את הפעולות שהוא יכול, אך גם להיות מוכן לסייע לו בעת הצורך. במידה ויש פעולות שאתה מבקש מההורה לעשות בזמן הרחצה, מומלץ להשתמש בביטויים פשוטים כמו "שים את הרגליים בתוך האמבטיה", "שב", "הנה הסבון", "סבן את היד" .

    חפיפת השיער יכולה להיות המשימה הקשה מכל. כדאי להשתמש במטלית רחצה לסיבון ולשטיפת השיער.

    במידה והרחצה גורמת להורה חוסר מנוחה אפשר לנסות להשמיע בזמן המקלחת מוזיקה מרגיעה שההורה אוהב.

    אחרי המקלחת

    גם בתום האמבטיה מומלץ לתת להורה לשבת ולבצע בעצמו את כל הפעולות שהוא יכול לעשות. הפעולות הרצויות בסיום הרחצה הן: בדיקה כי אין פריחות או פצעים (במיוחד במקרה בו ההורה סובל מחוסר שליטה בסוגרים, או שאינו מסוגל לנוע או ללכת).

    כדאי להשתמש במקלות אוזניים לניגוב החלקים בין אצבעות הרגליים ולמרוח בעדינות קרם על גופו של ההורה כדי לשמור על עור רך. כמו כן, אפשר להשתמש בטלק מתחת לקפלי העור ומתחת לחזה.

    לא פשוט לרחוץ

    בן משפחה או מטפל סיעודי (מידע הנוגע לביטוח סיעודי ניתן למצוא כאן) המטפל בהורה יגלה שרחיצת אדם מבוגר כרוכה בקשיים פיזיים. לכן, בעת השימוש במקלחת מומלץ להניח כיסא מפלסטיק בו יוכל המטפל להיעזר בשעת המקלחת. מומלץ לשבת על הכיסא כדי להתעייף פחות ולהקטין את הסיכוי שהמטפל יאבד את שיווי המשקל בעת הרחיצה או יחליק כתוצאה מרצפה חלקה.

    חשוב לדעת שטיפול אישי, הכולל היגיינה אישית (רחצה, חפיפת ראש, גילוח ותספורת) וטיפול בעור, דורש כוח פיזי ועלול להיות כרוכות בעומס יתר על עמוד השדרה או קבוצת שרירים אחרות ובכך לגרום במשך הזמן לעייפות ואף לכאבי גב. ניתן לצמצם את העומס הפיזי בעזרת תכנון ואימון נכונים, וניוד באופן בטוח.

    המטפל אחראי להפיכת הרחצה לחוויה נעימה עבור האדם הזקן ועבורו. סיוע ברחצה, במידה ונעשה מתוך רגישות וכבוד לזקן, יכול לעודד את הזקן לשיתוף פעולה ולהקל גם על המטפל בביצוע המשימה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 23.10.2011

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן