יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חוק סיעוד – סל השירותים המלא

    מי זכאי לשירותים באמצעות "חוק סיעוד" שמפעיל המוסד לביטוח לאומי? מתי ניתן להמירם בכסף?

    עודכן לאחרונה:17/01/24

    המוסד לביטוח לאומי מפעיל, בשיתוף עם משרד הרווחה וקופות החולים, סל הטבות לזקנים המתקשים בתפקוד או זקוקים להשגחה, זאת במסגרת "חוק סיעוד". על פי תנאי "חוק סיעוד", אנשים שהגיעו לגיל הפרישה, המתגוררים בביתם או בדיור מוגן (הנחשב גם כמגורים בקהילה) וזקוקים לעזרה בביצוע פעולות יום-יומיות, או להשגחה (בד"כ בעקבות ירידה מנטלאית) זכאים לשירותים שונים. קשישים השוהים בבתי אבות מסוגים שונים לא זכאים לפנות אל המוסד לביטוח לאומי לשם קבלת "חוק סיעוד", מתוך הנחה כי המוסד בו הם שוהים ידאג לצרכיהם.

    השימוש המקובל בהטבות שמציע "חוק סיעוד" הוא מספר שעות סיעוד שבועיות בהן תיכנס מטפלת לביתו של הזקן ותעזור לו בתפקודי היום-יום ובניהול משק הבית. מספר השעות הניתן דרך "חוק סיעוד" תלוי במצבו התפקודי של האדם וברמת הכנסותיו. אדם עם ירידה תפקודית משמעותית יזכה ליותר שעות דרך "חוק סיעוד". הכנסות גבוהות מעל הרף שנקבע יובילו להפחתת שעות הטיפול להן זכאי הזקן לביטול כליל הזכות לקבלת שעות טיפול. היקף וגובה הסיוע מטעם "חוק סיעוד" נקבעים לאחר בדיקה של איש מקצוע מטעם המוסד לביטוח לאומי בביתם של הזקנים. בבדיקה זו תקבע מידת התלות של הזקן והזדקקותו לעזרה בתפקודי היום-יום ו/ או הצורך בהשגחה עליו .

    פרטים נוספים על תהליך הבקשה ל"חוק סיעוד" תנאי הזכאות והיקף שעות הטיפול ניתן לקרוא במאמר: "ביטוח לאומי- חוק סיעוד (גמלת סיעוד), מה זה?".

    במאמר הנוכחי נרצה לפרט על אפשרויות נוספות לניצול הזכאות ל"חוק סיעוד" (מלבד האפשרות של מטפל/ ת בבית הזקן).

     

    תרשים בנושא קבלת גמלת חוק סיעוד

    שירותים נוספים לזכאי "חוק סיעוד"

    מעבר לזכות לקבלת מטפל/ ת שתעזור בתפקודי היום-יום או בהשגחה, הזכאים ל"חוק סיעוד" רשאים לבחור מתוך רשימת שירותים שיש בהם כדי לעזור להם בהתמודדות היום-יומית עם קשיי התפקוד בהתאם לצרכיהם הספציפיים.
    השירותים הללו כוללים:

    1. שירותי מכבסה.
    2. אספקת מוצרי ספיגה חד פעמיים.
    3. טיפול אישי בבית.

    הזקן ו/ או מטפליו יוכלו לבחור בשירותים הללו כל זמן שהם זמינים במקום מגוריו של הזקן. ניתן לברר זאת במחלקה המקומית לקשישים השייכת לאגף הרווחה של העירייה/ המועצה המקומית.

    האם ניתן לקבל גמלת "חוק סיעוד" בכסף?

    החל ב-1.11.2018 מקבלי קצבת סיעוד יכולים לקבל חלק מהקצבה או את כולה בכסף במקום שירותי הסיעוד. סכום הקצבה ואפשרויות הבחירה משתנה בהתאם לרמת הקצבה שלך.

    מי שמקבל קצבת סיעוד ברמה 1 יכול לקבל קצבה בסך 1,475 ש"ח (החל ב- 1.9.2023) בחודש במקום שירותי סיעוד, או להחליף חלק משעות הטיפול בקצבה בכסף – כל שעת טיפול שווה ל-268 ש"ח בחודש.
    למי שמקבל קצבת סיעוד ברמות 2 עד 6, יש שתי אפשרויות:
    • להחליף עד 4 שעות שבועיות לקצבה בכסף.
    • להחליף שליש מהשעות לקצבה בכסף – אפשרות זאת מותנית בבדיקה ואישור של עובד סוציאלי מטעם הביטוח הלאומי.
      כל שעת טיפול ברמות אלה שווה ל-215 ש"ח בחודש.
     מעסיק מטפל צמוד יוכל לקבל את כל קצבת הסיעוד בכסף לפי התנאים האלה:
    • המטפל מועסק לפחות 12 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע.
    • המטפל אינו בן משפחה.
    • המטפל מועסק בשכר על פי חוזה כתוב.
    • אם אתה מעסיק עובד זר – אתה צריך שיהיה לך היתר של רשות האוכלוסין וההגירה להעסקת עובד זר, והעובד צריך להיות שוהה כדין בישראל.
      אם אתה ממתין להחלטת הוועדה ההומניטרית של רשות האוכלוסין וההגירה בנוגע להיתר, תוכל להמשיך ולקבל את הקצבה, עד להחלטת הוועדה. 

     

    רמות גמול, שעות טיפול וקצבה בכסף (מעודכן לינואר 2024)

     

     

    העסקת מטפל קבוע

    הזקן ו/ או בני משפחתו שהחליטו כי ברצונם להעסיק מטפל/ ת צמודה (בד"כ עובדים זרים), יצטרכו לקבל היתר העסקה שקבלתו תלויה בתוצאות הבדיקה של המוסד לביטוח לאומי לקראת קבלת "חוק סיעוד" שהוזכרה לעיל. במידה וכבר נקבעה רמת התפקוד לשם קבלת מטפלת למספר שעות שבועיות, לא יצטרך הזקן לעשות בדיקה נוספת לשם קבלת עובד זר קבוע, אלא אם כן לא הגיע לציון הסף המזכה בהיתר להעסקת עובד זר קבוע, בבדיקתו הקודמת. שעות הסיעוד שאותן קיבל הזקן בפועל בצורת מטפל/ ת למספר שעות שבועיות, "יתורגמו"  להשתתפות חלקית של המוסד לביטוח לאומי בהעסקת עובד זר קבוע. הזקן ומשפחתו ישאו ביתרת התשלום עבור השירות של העובדים הזרים. יש לציין כי החל מ-1 באפריל 2009 ניתנת תוספת מיוחדת של מספר שעות טיפול שבועיות לזקנים המעסיקים מטפל קבוע ישראלי זאת במטרה להפחית את מספר העובדים הזרים בישראל.

    אפשר להחליף את המטפל

    באפשרותו של הזקן לבחור מאיזו חברת סיעוד ירצה לקבל שירותים, וזאת בהתאם לרשימת החברות שמצורפת להודעה שקיבל על זכאותו לגמלת "חוק סיעוד". אם הזקן העסיק עד לקבלת "חוק סיעוד" מטפלת מחברה שאינה מופיעה ברשימה והוא מעוניין להמשיך להעסיק אותה עליו לפנות לביטוח הלאומי ולבקש זאת. במידה והזקן לא מרוצה מתפקודה של המטפלת, עליו לפנות לחברה שמעסיקה אותה. במידה ותלונתו לא טופלה הוא יוכל לפנות לחברה אחרת שיש לה אישור לספק מטפלים לצורך זה. במידה והזקן לא מכיר חברה אחרת הוא יכול לפנות לאיש קשר במוסד לביטוח לאומי או לעובדת סוציאלית, שדרכי ההתקשרות עמם מופיעים בהודעה על זכאות לגמלת "חוק סיעוד". במידה וההודעה לא נמצאת בידי הזקן, עליו לפנות ליחידת הסיעוד במוסד לביטוח לאומי.

    לסיכום, הזכאים לגמלת באמצעות "חוק סיעוד" שמפעיל המוסד לביטוח לאומי יבחרו את השירותים שיש בהם כדי לעזור להם בהתמודדות היום-יומית עם קשיי התפקוד עפ"י צרכיהם הייחודיים.

    "קצר על"- מהו סל השירותים הניתן במסגרת גמלת הסיעוד?

     

    פורסם: 29.6.2014
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן