יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חוק הפיקוח על המעונות

    חוק הפיקוח על המעונות מאפשר פיקוח על כל מעון שיש בו יותר משני חוסים ובכלל זה על המעונות לזקנים

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    אחוז הזקנים המוגבלים שזקוקים למסגרת מוסדית עולה באופן תמידי. כיום, כחמישה אחוזים מהזקנים בישראל מתגוררים במוסדות שונים בהתאם לרמת תפקודם. חוק הפיקוח על המעונות (1965) מאפשר פיקוח על כל מעון שיש בו יותר משני חוסים, ובכלל זה על המעונות לזקנים. החוק מתייחס, בין השאר, למספר העובדים הנדרש במעונות (תקן), הכשרתם המקצועית ותנאי הקבלה למעונות אלה. באמצעות החוק מבטיח משרד העבודה והרווחה את איכות החיים במעונות.

    עקרונות מרכזיים בחוק הפיקוח על המעונות

    החוק כולל מספר עקרונות הנוגעים למעונות לזקנים. במידה והמעון או בית האבות לא עומדים בתנאי החוק, בסמכותו של שר העבודה והרווחה לבטל את הרישיון של המוסד ולדרוש את סגירתו.

    • רישיון הפעלהבית אבות חייב לפעול ברישיון משרד העבודה והרווחה. מטרת עיקרון זה היא להבטיח את קיום התנאים הנדרשים ולמנוע הפעלת בתי אבות לא חוקיים.
    • סמכות פיקוח– למפקחים מטעם משרד העבודה והרווחה ומשרד הבריאות יש סמכות להיכנס לכל מעון שחייב ברישיון הפעלה מטעמם ולוודא שהמקום פועל על פי דרישות החוק. משרד העבודה והרווחה אחראי על פיקוח בבתי אבות בהם שוהים זקנים עצמאיים או תשושים. משרד הבריאות אחראי על הפיקוח במוסדות סיעודיים, מרכזים גריאטרים לתשושי נפש, ומעונות לסיעודיים מורכבים.

      קופות החולים אמונות על פיקוח במחלקות בהן שוהים חולים במצב סיעודי מורכב או חולים שיקומיים. הפרת החוק– הפעלת בית אבות ללא רישיון נחשבת לעבירה פלילית.

    • סמכות לקבוע תקנות– חוק הפיקוח על המעונות הוא חוק מסגרת, כלומר, חוק כללי שאינו מתייחס לנושאים ספציפיים. בהתאם לחוק, שר העבודה והרווחה רשאי להתקין תקנות שקשורות להפעלת המעונות, ובכללם בתי אבות. תקנות אלה מתייחסות לתנאים פיזיים, לרמת הטיפול הרפואי ולשירותים החברתיים שמוצעים לזקנים. תקנות כוח אדם שקבועות בחוק זה נוגעות להכשרה שנדרשת לעובדים במעונות ולתקני התעסוקה בהם. כמו כן, על פי החוק, מנהלי בתי אבות חייבים להיות בוגרי קורס ניהול בתי אבות.

      חוק הפיקוח על המעונות אינו חל על בתי דיור מוגן, הנחשבים למגורים בתוך הקהילה. בדיור המוגן מתגוררים אנשים שמעוניינים להמשיך ליהנות מאורח חיים עצמאי בסביבת מגורים מוגנת ובטוחה. זאת, בניגוד לבתי האבות שמיועדים לאוכלוסייה מבוגרת שזקוקה לעזרה בניהול חיי שיגרה. בתי האבות מציעים מחלקות מגורים שונות, בהתאם לרמת תפקודו של הזקן.

    דוגמאות לסעיפים מתוך חוק הפיקוח על המעונות

    חוק הפיקוח על המעונות מאפשר ביטול רישיון של מעון וסגירתו. אם שר העבודה והרווחה החליט כי במעון לא מתקיימות הדרישות שקבועות בחוק, הוא יכול לדרוש ממנהל המקום למלא את התנאים תוך תקופה שתיקבע מראש. אם המנהל לא עמד בדרישה בתום התקופה שנקבעה, רשאי שר העבודה והרווחה להורות על סגירת המעון. במקרה כזה יפסיק המקום לקלוט חוסים חדשים ואלה ששוהים בו יועברו למעון אחר שייקבע על ידי השר. קיימת אפשרות שהשר יחליט כי השוהים במעון ימשיכו להתגורר בו עד שייווצרו התנאים המתאימים להעברתם למעון אחר.

    חוק הפיקוח על המעונות מתייחס, כאמור, גם לפיקוח עליהם. בהתאם לכך, רשאים מפקחים מטעם שר העבודה והרווחה להיכנס לכל מעון שהחוק חל עליו. מפקחים אלה רשאים לבצע חקירות במעון במקרה שהגיע להם מידע על התנהלות לקויה במקום, ולדרוש להציג להם מסמכים רלוונטיים. את המסמכים הללו יש להחזיר לבעליהם תוך ששה ימים, אלא אם הם הועברו לידי המשטרה לצורך נקיטת הליכים פליליים נגד המעון.

    חוק המעונות נועד להבטיח איכות חיים נאותה במאות מעונות שפועלים בארץ, ביניהם בתי אבות ומוסדות סיעודיים. בעת בחינת האפשרות למעבר למוסד סיעודי זכרו לבדוק קודם כל כי המוסד פועל ברישיון מה שיבטיח את הפיקוח הסדיר וההתנהלות התקינה של המוסד.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן