יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    זה לא תמיד דמנציה

    קיימים גורמים להתדרדרות בזיכרון וביכולות שכליות שאינם קשורים למחלת הדמנציה

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    הזיקנה המאוחרת מביאה עמה סיכון להתפתחות של דמנציה, אך, כיום, ידוע כי לא כל "דמנציה" מעידה על מחלה ניוונית של המוח. במקרים מסוימים בהחלט יש מה לעשות כדי לשפר את המצב ואף להופכו.

    מהו מצב "דמנטי"?

    מצב "דמנטי" הוא מצב בו חלה ירידה ביכולות שכליות כגון: ירידה בזיכרון וביכולת הריכוז. יכולות אלה מתחילות להישחק לאט כבר בגיל צעיר ואנשים רבים חוששים שמא הסימפטומים הדמנטיים מעידים על התפתחות מחלת האלצהיימר, במיוחד כשמדובר באנשים זקנים. כיום, ידוע שמצבים של אובדן יכולות שכליות לא בהכרח קשורים למחלה ניוונית אלא גם לתהליכים נוספים, למחלות שונות ולמצבים רגשיים שניתן לטפל בהם.

    הגורמים שאינם קשורים למחלת הדמנציה ועלולים להוביל למצב בלבולי

    תמונה שמורכבת מאייקונים שהנושא שלה הגורמים שאינם קשורים למחלת הדמנציה ועלולים להוביל למצב בלבולי: מצבים שיכולים לגרום לירידה בזיכרון אבל הם לא דמנציה: זיהומים או דלקות או חיידקים, מצב נפשי  - חרדה או דיכאון, חוסר בוויטמינים, חוסר בשינה, חסור איזון תרפותי, פגיעות ופציעות ראש

    הגורמים שעלולים להוביל למצב דמנטי קשורים למספר תחומים וחשוב לציין כי בכל אחד מהם ניתן לטפל:

    • בעיות ביולוגיות– מחסור בוויטמינים (בעיקר B12), תגובה לא טובה לתרופות (כגון תרופות שינה ותרופות פסיכיאטריות), ובעיות בבלוטת התירואיד הם גורמים נפוצים לבעיות זיכרון ופגיעה ביכולות השכליות. במקרים אלה ניתן להיעזר בטיפול תרופתי מתאים, בשינוי במינון התרופות, או בלקיחת ויטמינים, בהתאם להמלצה רפואית.
    • סיבות נפשיות- הלחץ היום-יומי והרגשות שלנו משפיעים גם על התפקוד שלנו. מקרים של חרדה ודכאון שכיחים במיוחד בגיל הזיקנה ומפריעים לתפקוד היום-יומי, מכיוון שהאדם הסובל מבעיות אלה מוסח ע"י מחשבות הקשורות לדאגות ולא במחשבות על הפעולות היום-יומיות. לעתים, החרדה והדיכאון מובילים לחוסר עניין בנעשה בסביבה, שעלול להתפרש, בטעות, כירידה ביכולות שכליות. במקרים אלה ניתן לפנות לטיפול של עובדת סוציאלית, לטיפול פסיכולוגי (מסוגים שונים) או לטיפול פסיכיאטרי.
    • חוסר שינה או שינה רעה–  נסו לחשוב על בוקר בו אתם קמים אחרי שינה קצרה או לא טובה. במקרה זה, תעשו את אותם הדברים, אבל הרבה יותר לאט ותתקשו להיזכר איפה בדיוק הקפה ואיפה החולצה שאתם רוצים ללבוש היום לעבודה. עבור אלה הסובלים מבעיות תמידיות של חוסר שינה או נדודי שינה, מדובר במצב קבוע שניתן לעתים לפתור ע"י תרופות או החלטה אישית על זמן שמוקדש לשינה ולא לדבר אחר.
    • פגיעות ופציעות ראש– פגיעות ראש כוללות פציעות שנגרמות ממכות יבשות ועלולות לגרום לזעזוע מוח ברמה זו או אחרת. הן יכולות לכלול גם מקרי שבץ קלים שישפיעו על תפקודו של האדם. במקרה של פציעות, המצב בד"כ משתפר בעקבות טיפול מתאים, מקרים של שבץ קשים יותר לזיהוי ולטיפול ודורשים בדיקות הדמיה.
    • זיהום חיידקי– זיהומים בדרכי השתן, בעור, דלקת קרום המוח וכד' עלולים לגרום גם הם למצבים דמויי דמנציה. גילוי מוקדם של הזיהום יוביל לטיפול נכון ולפתרון הבעיה.

    מה עושים כדי לדעת ממה נובעת ההתנהגות הדמנטית?

    קודם כל, חשוב לדעת שלא כל מקרה של אובדן זיכרון או תופעה דומה הוא דמנציה. אם בן המשפחה לא מצליח, למשל, להיזכר בשיר שנתקע לו בראש, או מתקשה בביצוע פעולה מסוימת, הוא לא בהכרח סובל מבעיה של דמנציה. במידה והדברים חוזרים ובמקום חוסר הצלחה להיזכר בשיר יקירכם לא מצליח להיזכר באופן קבוע בשמות בני המשפחה ומתקשה באופן קבוע בביצוע פעולות שונות, עליכם להתערב ולברר עם הרופא מה מקור הבעיה. על מנת לאתר את מקור הדמנציה ישלח אתכם הרופא לבצע סדרת בדיקות, בהן בדיקות דם, הדמיות ראש וכד'. לפי תוצאות הבדיקות יכול הרופא לראות אם יש בעיה או חוסר מסוים בגופו של החולה. כמו כן, יש לידע את הרופא במידה ואתם יודעים או חושדים כי יקירכם סובל ממשבר נפשי, שכן, כאמור, גם גורמים אלה משפיעים.

    מצבים של אובדן זיכרון ופגיעה ביכולות השכליות יכולים להיות מפחידים ולהוביל למחשבות על התפתחותה של מחלה ניוונית. אך, חשוב לזכור שהם עלולים להתפתח גם בשל גורמים שונים, בהם ניתן לטפל ובכך לשפר, לפעמים בצורה חלקית ולפעמים כמעט לחלוטין, את מצבו של החולה.

     

    פורסם ב-3 במרס 2014.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן