יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם מצבי חירום בגיל זיקנה

    חשוב להיערך מראש למצבי החירום תוך התחשבות במצבו האישי וביכולת תפקודו של בן המשפחה הזקן

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    כאשר אדם סובל מירידה בראייה, בשמיעה, או בעיות בניידות, הדבר עלול להשפיע על יכולת התגובה שלו במצבי חירום.

    בגיל זיקנה קיים קושי משמעותי להתרגל לשינויים ולבצע מעברים ממצב למצב וממקום למקום במהירות. מתח וחרדה עשויים לגרום לבלבול וירידה בכושר הריכוז. זהו קושי נורמטיבי העשוי לבוא לידי ביטוי בכל גיל. זקנים רבים מתקשים לעקוב אחר מהירות העדכונים באמצעי התקשורת.

    דרכי ההתמודדות שהאדם סיגל לעצמו במהלך החיים יבואו לידי ביטוי ביתר שאת בזיקנה- אדם שמצבי מתח וחרדה הביאו אותו לידי תלות ורגשנות ינקוט בדרך התמודדות זו באופן קיצוני יותר מבעבר.

    דווקא בגיל זיקנה, ניסיון החיים, הידע והכלים הפרקטיים שצבר במהלך החיים עשויים לסייע לו לשמור על נינוחות, לתפקד ביעילות, לשמור על קור רוח ולראות את המציאות כמו שהיא.

    בין הזקנים ישנם בעלי יכולת ללמד את הצעירים מניסיון החיים שלהם ולנצל את הזמן הפנוי העומד לרשותם לצורך כך, כך בא לידי ביטוי ערכה העצום של המשפחה הרב- דורית.

    חשוב להיערך מראש למצבי החירום תוך התחשבות במצבו האישי וביכולת תפקודו של בן המשפחה הזקן. יש לשתף אותו בהיערכות ובתכניות החירום של בני המשפחה ולאפשר לו לקחת חלק בקבלת ההחלטות ובבניית תכנית לשעת חירום עבורו.

    יש לזכור תמיד שלבן המשפחה הזקן יש זכות לשליטה על בחירותיו ופעולותיו. כמובן, בהתאם לכושרו ויכולתו.

    עקרונות כלליים לסיוע לזקן בשעת חירום:

    1. חשוב להסביר לזקן ולמטפלו (במידה ויש), את מצב החירום בו הוא נמצא ואת ההנחיות שהגורם האחראי על ניהול מצב החירום העביר לאוכלוסייה.
    2. יש לזכור ולהיערך למצבו המיוחד של האדם לפי צרכיו ומצבו הבריאותי והתפקודי. רצוי, מבעוד מועד:
    • לרכז את המידע הרפואי ורשימת התרופות. חשוב גם לציין אם יש תרופות שאסור לאדם ליטול, מידע לגבי אלרגיות, רגישויות.
    • להכין רשימת ציוד למקרה של אריזה ופינוי במהירות (תרופות, משקפיים, מזון מיוחד, סוללות לאביזרי עזר, אביזר הליכה, מוצרי ספיגה, וכו').
    • כדאי לחשוב מראש היכן המרחב המוגן בדירה, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, ולהדריך את הקשיש ו/ או את מי שמטפל בו, מה עליהם לעשות בשעת חירום. כדאי לתרגל את ההתנהלות בשעת חירום.
    • רצוי לפנות חפצים שאתם עלולים להיתקל בהם בדרך לחדר המוגן. לדוגמה: עציצים ואגרטלים העומדים על הרצפה, מנורות, שרפרפים ושטיחים.
    • חשוב להקפיד גם על כך שהדרך לחדר המוגן שלכם תהיה מוארת באופן סביר בכל שעות היום והלילה.
    • יש להכין מראש רשימת טלפונים חיונית לשעת חירום עם רשימת הגורמים המטפלים בזקן ומספרי טלפונים שלהם.
    1. במקרה שאינכם נמצאים ביחד עם הזקן, רצוי להקפיד לשמור אתו על קשר לעתים תכופות, לוודא שהוא מעודכן ופועל לפי הנחיות שהועברו לאוכלוסייה.
    2. היעזרו במחלקה לשירותים חברתייםבעיר בה האדם מתגורר (רווחה) ובעמותות על מנת למצוא מקום חלופי במקרה של פינוי, לשאול ציוד מיוחד או לדאוג להסעה מתאימה לאדם.

    מרכז המידע של פיקוד העורף עומד לרשותכם בטלפון 104.

    בשעת חירום ניתן לפנות גם למוקדים העירוניים של הרשויות המקומיות (הטלפונים משתנים מעיר לעיר, ניתן לברר את המספרים ברשות המקומית בה האדם מתגורר), ולמחלקות לשירותים חברתיים, לרשימת המחלקות המלאה ראה כאן

     

    פורסם: 6.1.2016

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

    זקנה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן