יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם בן משפחה חולה ואירועים משפחתיים

    כיצד כדאי לנהוג ומהי ההיערכות הדרושה באירועים משפחתיים כשיש בן משפחה חולה?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    אין דבר משמח יותר מחתונה, יום הולדת ושאר אירועים משפחתיים של הקרובים לנו. בחברה הישראלית לאירועים אלה גם משמעות דתית וחברתית רבה ולכן כולנו נרצה לקחת בהם חלק. קושי עלול להיווצר במידה ואחד מבני משפחתנו חולה ויתקשה להגיע או ליהנות מהאירוע. חשוב לדעת מה ניתן לעשות כדי לשתף גם אותו בשמחה.

    האם בן המשפחה החולה ייהנה באירוע?

    השאלה שנראית לנו מובנת מאליה אינה כה פשוטה עבור בן המשפחה החולה, שעלול למצוא עצמו במצב בו הוא אינו נהנה מהמוסיקה, האוכל או אפילו השיחות עם בני המשפחה האחרים. עלינו לזכור כי לבני המשפחה החולים צרכים מיוחדים, שבמקומות מסוימים קשה יותר לספק, דבר שעלול לגרום למצבים לא נעימים.

    התחשבות ברצונותיו של בן המשפחה החולה

    במידה והדבר אפשרי, מומלץ לשוחח עם בן המשפחה ולשאול האם הוא בכלל רוצה להצטרף. יתכן והוא אינו חפץ בכך. שימו לב כי לחולים רבים יש נטייה לומר שהם מעדיפים להישאר בבית כדי לא להוות נטל על שאר המשפחה. התייעצו עם צוות המטפלים של בן המשפחה וחשבו האם אי הגעתו של בן המשפחה תפגע באירוע או בו. במידה ומצבו הרפואי מאפשר זאת ואתם חושבים שעליו להגיע, בידקו האם הוא מסרב כי לא נעים לו, משום שהוא עשוי לחוש כי הוא מהווה נטל על המשפחה, אך לא נעים לו להישאר לבד בביתו.  לכן, מומלץ לנסות למצוא פתרונות אפשריים לכל בעיה שעלולה להתעורר בדרך לאירוע ובמהלכו.

    התארגנות לקראת אירוע

    לכל אדם חולה צרכים ובעיות משלו, ועליכם להיות מודעים אליהם ולתכנן לפיהם את הגעתכם לאירוע ואופן התנהגותכם במהלכו.

    • מקום האירוע – חשוב לברר לפני הגעתכם על אופיו של מקום האירוע. במידה ולא מדובר בבית של קרובי משפחה אלא בגן אירועים וכד', כדאי לבדוק נושאים כמו: נגישות לכסא גלגלים, קרבה לשירותים ואף את סוג האוכל המוגש, שמא עלול להיות בו משהו שיזיק לבן המשפחה.
    • הגעה למקום האירוע – נסיעות ארוכות הן דבר מעייף גם לבריאים מבינינו ולכן, במידה ומדובר באירוע המתרחש רחוק מביתכם, הנסיעה הארוכה עלולה להוות בעיה. מומלץ להתארגן מראש עם אוכל, תרופות, בגדים להחלפה ולדעת היכן אפשר לעצור בדרך. בנוסף, כדאי לשקול אפשרות של לינה באיזור האירוע, על מנת לחסוך את הנסיעה הממושכת בחזרה. כך, אגב, גם תוכלו ליהנות מחופשה קצרה הרחק מביתכם ושבירת שגרה זו תמיד טובה לבן המשפחה שייתכן שבשל מחלתו בד"כ נמצא בביתו.
    • מהלך האירוע – אחרי כל הבירורים וההכנות הגעתם סופסוף לאירוע. לבושים יפה ושמחים, אתם מברכים את בני משפחתכם, אבל כמו כלום, תמיד מתביישים להצטלם. שימו את הביישנות בצד, אזרו אומץ ועמדו מול עדשת המצלמה יחד עם בן המשפחה. נצלו את ההזדמנות הראשונה לעשות זאת, מכיוון שבמהלך הערב בן המשפחה עלול להיות תשוש יותר ואולי ירצה ללכת הביתה מוקדם יותר. התמונה הזו היא זיכרון, עדות לשגרה וחיים ששונים משגרת חייו.
    • ליווי בתשלום – בן המשפחה החולה עלול, כאמור, להרגיש תשוש בשלב מסוים ויזדקק לטיפול או ירצה ללכת, גם אם אתם עדיין תהיו באמצע הריקוד עם הבת-דודה שלא ראיתם 7 שנים… לכן, כדי לא להגביל אתכם ולא לגרום לבן המשפחה להרגיש כמי שמונע מכם ליהנות, מומלץ לדאוג מראש לליווי סיעודי שידאג לבן המשפחה וגם לשירותי הסעה שונים שיוכלו להחזירו לביתו בבטחה.

    אירוע משפחתי אמור להיות אירוע בו מתאחדים כל חלקי המשפחה. לכן מומלץ לעשות כל שביכולתנו כדי להביא את בן המשפחה החולה, כדי לא ירגיש מנותק ולא שייך. גם אם יאלץ לעזוב כעבור זמן קצר, לעתים מספיקה שעה בקרב האהובים עלינו כדי לשמח את הלב ולחזק.

    פורסם: 17.9.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן