יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות בני המשפחה עם שינויים במצבו של בן המשפחה הזקן

    שינויים בגיל זיקנה עלולים להתרחש בפתאומיות ולדרוש היערכות והסתגלות מהירה למצבו החדש ולצרכיו המשתנים של בן המשפחה הזקן

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    שינויים בזיקנה

    הזיקנה היא תהליך מתמשך של הזדקנות גופנית ומנטאלית. היא אינה תלויה רק בהגעת האדם לגיל מסוים אלא בקיומם של שינויים פיזיולוגיים ואחרים, שעלולים להתרחש בפתאומיות בעקבות מחלה, נפילה או אירוע רפואי. שינויים פתאומיים אלו דורשים היערכות והסתגלות מהירה למצבו החדש ולצרכיו המשתנים של בן המשפחה הזקן.

    איסוף מידע מוקדם ופנייה מהירה לגורמים המטפלים יכולים להקל באופן משמעותי על ההתמודדות של הזקן ומשפחתו עם המצב החדש ולסייע ביצירת שגרה חדשה בהתאם למצבו החדש.

    מניעת נפילות ותאונות ביתיות

    נפילות ותאונות ביתיות הן גורם משמעותי להרעה פתאומית במצבו של הזקן. מאחר ולעתים אותן תאונות ביתיות ונפילות הן סימפטום מאוחר לתהליך ממושך של ירידה בתפקוד פיזי או בתפקודי ראייה או שמיעה שבן המשפחה לא דיווח עליהם חשוב לגלות ערנות ומעורבות בחיי בן המשפחה ולסייע לו בהתאמת הבית ובהתאמת אביזרים שיכולים להקל על תפקודו ולהפוך את הבית לנגיש ובטוח עבורו. רכישת מנוי ללחצן מצוקה והתאמת אביזר עזר להליכה במידת הצורך, יכולות להפחית משמעותית את הסיכון לתאונות ביתיות.

    התארגנות מהירה בעת אשפוז פתאומי של בן המשפחה הזקן בבית חולים

    פנייה דחופה לחדר מיון עם בן משפחה זקן היא מצב לא צפוי, מלחיץ, הדורש התארגנות מהירה, שינויי תכניות והתגייסות של כל בני המשפחה. חשוב מאוד להתלוות לבן המשפחה לחדר המיון וללוות אותו לפחות בתהליך הראשוני עד לקבלת החלטה לגבי תכנית טיפול ובעת הצורך עד לאשפוז במחלקה. לעתים, הנטייה הטבעית היא של כל בני המשפחה לעזוב הכל ולרוץ לבית החולים, אך, במקרים של אשפוזים חוזרים וממושכים, מומלץ לנסות לבנות תכנית לאורך זמן, לחלק את המטלות הרבות ואת ההשגחה והטיפול האישי בין כולם. ניתן להיעזר בהשתתפות קופות החולים במימון השגחה של אחות פרטית. מומלץ שיהיה בן משפחה שיהיה אחראי על התקשורת עם הצוות הרפואי וידאג ליידע את שאר בני המשפחה במצבו של בן המשפחה. חשוב ליצור קשר עם עובדת סוציאלית במחלקה שתעדכן את בני המשפחה בזכויות ובשירותים הרלוונטיים לבן המשפחה הזקן לקראת שחרורו (גמלת חוק סיעוד, העסקת עובד זר ועוד). בני משפחה עובדים יכולים לבקש ימי מחלה לצורך טיפול בבן המשפחה במהלך האשפוז. חשוב  לזכור שפעמים רבות בן המשפחה הזקן ממשיך את תהליך ההחלמה גם לאחר שחרורו מבית החולים. מומלץ לא למהר לחזור לשגרה אלא להמשיך ללוות את בן המשפחה גם לאחר חזרה לביתו ולעזור לו להמשיך בתהליך ההחלמה.

    הרצאה בנושא : התמודדות בשעת משבר / מיכל אברהם, עו"ס

    זכאות לשיקום

    במידה וחלה הרעה בתפקוד של בן המשפחה הזקן, חשוב לפנות לצוות המחלקה ולבקש הפניה להמשך טיפול בשיקום. תהליך השיקום יכול להתבצע באשפוז או בקהילה בהתאם למצבו של הזקן.

    למאמר המלא על זכויות הקשישים בשיקום.

    פורסם: 17.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן