יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התייבשות בגיל זיקנה

    גל חום עלול לסכן את בריאותו של כל אדם, אך במיוחד את בריאותם של זקנים

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    התייבשות היא תופעה שכיחה בגיל המבוגר הנגרמת מחוסר שתייה מספקת, ואם אינה מטופלת היא עלולה לגרום להתפתחות מכת חום. הסיבות לכך שהאוכלוסייה בגיל הזקנה פגיעה יותר נובעות בעיקר משינויים החלים עם העלייה בגיל. בגיל המבוגר היכולת של הגוף לווסת את החום פוחתת, יש ירידה בתחושת הצמא ולכן שותים פחות מהדרוש. בנוסף, עולה הסיכון לחלות במחלות שונות שמצריכות שימוש בתרופות, העלולות להשפיע על ויסות חום הגוף.

    הסימנים להתייבשות הם: יובש בפה, מתן שתן בכמות מועטה, עייפות וחולשה, כאב ראש וסחרחורת, בחילה או הקאה, בלבול, ובמקרים קיצוניים אף ערפול ההכרה. כמו כן, התייבשות גורמת לפגיעה בשיווי המשקל.

    מניעת התייבשות אצל האוכלוסייה המבוגרת

    בני 65 ומעלה נמצאים בסיכון מוגבר להתייבשות, בזמן גל חום. חולים במחלות לב וכלי־דם ומחלות כרוניות אחרות, ומטופלים בתרופות מסוימות המשפיעות על יכולת הגוף לווסת את החום, על מאזן הנוזלים בגוף, על הערנות ותרופות אחרות, חשופים אף הם יותר לסכנת התייבשות. במידה והוריכם המבוגרים גרים לבדם או בדיור ללא מיזוג אוויר, הם חשופים לסכנות התייבשות במקרה של גל חום.

    כדי להימנע מהתייבשות חשוב לבדוק שהוריכם נמצאים בזמן גל חום במקום שיש בו מזגן או הסדר הולם אחר. אם לא מעוניינים להפעיל את המזגן במשך כל היום, אפשר להפעיל אותו בחלק משעות היממה, אך חשוב להפעילו בשעות החמות ביותר.
    גם מאווררים יכולים להקל את תחושת החום, אך בטמפרטורה שמעל 35 מעלות הם אינם יכולים לקרר את הגוף ולהגן עליו מפני פגיעה בבריאות.

    בשעות היום, כדאי לצמצם את חדירת קרני השמש לבית על-ידי סגירת תריסים ווילונות (תריסים ווילונות סגורים עשויים להוריד את חדירת החום לדירה בכ־80 אחוזים).  יחד עם זאת, חשוב לשמור על אוורור הבית. לפנות ערב, יש להקפיד לפתוח תריסים וחלונות כדי לאוורר ולקרר את הבית.
    בשעות החום, מומלץ להימנע מיציאה החוצה ולהשתדל שהפעילות בחוץ תיעשה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.
    אם היציאה מהבית הכרחית, מומלץ ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים, לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, למרוח קרם הגנה, להצטייד בבקבוק מים לדרך, לשהות בצל ולצמצם, ככל האפשר, את משך השהייה בחוץ.

    חשוב להרבות בשתייה ועדיף לשתות מים. הכמות הנדרשת היא שמונה עד עשר כוסות ליום, גם אם לא מרגישים צימאון. רצוי להמעיט בשתיית משקאות מומתקים ו/ או מוגזים, וכן משקאות המכילים קפאין או אלכוהול. חשוב לעשות הפסקות למנוחה לעתים קרובות, ומומלץ לעשות זאת במקום מוצל. מומלץ להפחית מאמצים גופניים, עד כמה שניתן.
    יש להקפיד על אכילת ארוחות קלות, בערך אחות לשלוש עד ארבע שעות.

    טיפול במקרים של התייבשות

    חשוב לדאוג שמישהו מבני המשפחה, הקרובים, החברים, השכנים, או המטפלים, יבקר אצל המבוגרים המתגוררים לבדם לפחות פעם ביום, ויוודא שלא מתפתחים סימנים של התייבשות או מכת חום. מומלץ גם ליצור איתם קשר טלפוני יותר מפעם אחת ביום. בנוסף, יש לוודא שפרטיהם האישיים יהיו בידי שירותי הרווחה במקום מגוריהם, על מנת שיוכלו לארגן אצלם ביקורים סדירים ולתת להם סיוע, במידת הצורך.

    במקרה שזיהיתם בעיה של התייבשות יש להעביר את הנפגע למקום קריר או ממוזג. לתת לו לשתות בלגימות קטנות מים או שתייה קלה אחרת. במידת הצורך, הצוות הרפואי יכול להחליט על מתן נוזלים דרך הווריד. חשוב לעקוב אחר המצב, ואם מבחינים בהחמרה, שיכולה להתבטא בהקאות, ירידה בערנות או בלבול, יש לפנות מיד לבית חולים.

    פורסם: 12.8.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן